ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو انفجار در کابل - رئیس شورای علمی وزارت معارف کشته شد

کابل برای دومین روز متوالی هدف حملات تروریستی قرار گرفت. در قندوز نیز انفجار انبار مهمات طالبان جان چهار غیرنظامی را گرفت. با این حال زلمی خلیل‌زاد می‌گوید تلاش‌های صلح امیدوارکننده است.

افغانستان در روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از خشونت‌هاست. در کابل برای دومین روز متوالی حملات تروریستی صورت گرفت و در دو انفجار دو نفر از جمله رئیس شورای علمی وزارت معارف کشته شدند. در قندوز انفجار انبار مهمات طالبان جان چهار غیرنظامی را گرفت.

در چنین شرایطی نماینده‌ ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان گفته است که تلاش‌ها برای صلح با وجود چالش‌های جدی امیدوارکننده است.

نیروهای امنیتی در کابل - عکس از خبرگزاری فرانسه

کابل بامداد چهارشنبه ۲۹ مرداد / ۱۹ اوت شاهد دو انفجار خونین بود. یکی از این رویدادها انفجار یک مین مغناطیسی در ناحیه پنجم امنیتی کابل بود که در جریان آن میرعبدالباقی امین، رئیس شورای علمی وزارت معارف کشته شد.

وزارت معارف افغانستان گفته است که در این انفجار راننده میرعبدالباقی امین نیز زخمی شد.

به‌گفته دست‌‌گیر منیر، مشاور وزارت معارف خودروی کارمندان این وزارتخانه هدف قرار گرفت. نهادهای امنیتی می‌گویند مین منفجرشده در داخل خودرو جاسازی شده بود. یک هیئت برای بررسی این رویداد به محل حادثه رفته است.

انفجار دیگر در منطقه «ارزان‌قیمت» از توابع ناحیه دوازدهم کابل رخ داد و در آن یک نظامی کشته‌ و یک نظامی دیگر زخمی شدند.

تاکنون هیچ گروهی از جمله طالبان مسئولیت این انفجارها را به‌عهده نگرفته‌ است.

در روزهای اخیر انفجار مین‌ در کابل افزایش یافته است. روز گذشته، سه‌شنبه ۲۸ مرداد / ۱۸ اوت همزمان با مراسم استقلال افغانستان نیز ۱۴ راکت به شهر کابل اصابت کرد. وزارت کشور افغانستان روز چهارشنبه شمار تلفات این حمله را سه کشته و ۱۶ زخمی اعلام کرده است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور گفته است که دو کارمند دولتی نیز در جمع کشته‌شدگان این حملات راکتی بودند. به‌گفته آرین چهار کودک و یک زن در این حملات زخمی شدند.

سخنگوی وزارت کشور گفته است که بیشتر این راکت‌ها به خانه‌های مسکونی اصابت کرده است.

تاکنون هیچ شخص و یا گروهی مسئولیت این حملات راکتی را به‌عهده نگرفته است، اما وزارت کشور طالبان را مسئول این حملات راکتی دانسته است.

روز چهارشنبه پلیس قندوز نیز اعلام کرد که انفجار یک انبار بزرگ مهمات گروه طالبان در شهر «قلعه‌ زال» این ولایت که در یک خانه مسکونی بود، جان چهار غیرنظامی را گرفت.

هجرت‌الله اکبری، سخنگوی پلیس قندوز گفته است که این انبار مهمات دو روز پیش در روستای کوشانی از توابع قلعه زال منفجر شده است. شش نفر از جمله دو کودک نیز در این انفجار زخمی شدند.

این حادثه در منطقه تحت کنترل گروه طالبان رخ داده است.

گروه طالبان در این‌باره اظهارنظر نکرده است.

"مذاکرات صلح"

این رویدادهای خشونت‌بار در حالی رخ می‌دهند که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان روز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود نوشته است که تلاش‌های صلح با وجود چالش‌های جدی، به مرحله‌ امیدوارکننده‌ای رسیده است.

خلیل‌زاد افزوده است که مردم افغانستان تشنه‌ صلح هستند و مذاکرات صلح به رهبری افغان‌ها باید هرچه زودتر آغاز شود. او از رهبران افغانستان خواسته است در این زمینه اقدام کنند و با درس گرفتن از اشتباه‌های گذشته به یک توافق سیاسی برسند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که قرار بود یکشنبه ۲۶ مرداد / ۱۶ اوت مذاکرات بین طرف‌های افغان در دوحه آغاز شود اما طالبان می‌گویند توقف روند آزادی زندانیان این گروه سبب تأخیر در آغاز مذاکرات شده است. ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان نیز گفته است آزاد نشدن شماری از اسیران نیروهای دولتی از سوی طالبان را مانع صلح دانسته است.

پیش از این لویه جرگه صلح ۱۹ مرداد / ۹ اوت در بیانیه‌ای با آزادی ۴۰۰ زندانی مورد نظر طالبان «به منظور رفع موانع جهت آغاز مذاکرات صلح، قطع خونریزی و رعایت مصلحت و خیر عام» موافقت کرده بود و از طالبان خواسته بود که در ازای آزادی زندانیان طالب باید آتش‌بس را بپذیرند و «مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان» را «بدون هیچ‌گونه بهانه‌ای» فوراً آغاز کند. اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد تا زمانی که طالبان به عهد خود عمل نکنند و نیروهای امنیتی اسیر را بر اساس توافق دوحه آزاد نکنند، روند آزادی ۳۲۰ تن از زندانیان طالب را که هنوز در زندان به سر می‌برند، متوقف می‌کند.

بر اساس توافق صلح دوحه طالبان متعهد شده هزار تن از نیروهای امنیتی افغانستان را که به اسارت گرفته در ازای پنج هزار تن از زندانیان طالب آزاد کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    براساس واقعیت ها و حقیقت ها ونتیجه های دراین چهل ساله چه درافغانستان وایران وعراق وسوریه ویمن وحتی کشورهای اسلامی افریقائی مردمان این کشورها هرچند ظاهری انسان وارانه داشته ودارند برای ابرقدرت ها واکثریت مردمانشان انسانی همانند آنها محسوب نشده ونمی شوندوهرآنچه برمردمان خاورمیانه روا شده ومیشود دراصل واقعیت براایشان اهمیتی نداشته وندارد که چه یک میلیون نفر وچه ده میلیون مردم روزانه به هرشکل وفرمی کشته ومضروب و زخمی وتلف شوند!! حالا اگرسگ وگربه های خانگی شان براثرخوراک مسموم تلف میشدند آنوقت تظاهرات آنچنانی و برنامه گزارشی آنچنانی و دلیل وتحلیل یابی برگذارمیکردند ...غرب هیچگاه درصدد ریشه کردن طالیبان واقاعده نبوده است وتنها اقشاری را که به آنها حمله میکردند و درکشورهایشان مشکلات امنیتی و تروریستی برپا میکردند درصدد محو ونابود کردن انها بوده است ...سالهای سال که امریکا واروپا درافغانستان خضوردارند وآنهم برای آموزش دادن نظامیونشان و برای بهبود وپیشرفت ساخت وساز جنگ افزارهایشان استفده میکردند که همزمان ازطرق مختلفی به طالیبان والقعاده وداعش اسلحه وجنگ افزارومهمات و موشک میرسانند که مبدا" این گروها بدون اسلحه وجنگ افزاروججه کشتارکردن و رعب ووحشت آورشان را ازدست بدهند ..دیگر فاجعه برپا امریکا واروپا وشرکاء درافغانستان بجائی رسیده که برای مردم افغانستان که انکار کودکان وعلیلان هستند حکومت طالیبان را می آورند ...سازمان امنیت سازمان ملل اخیرا" هم بدرستی نشان داد که حریف جنگ افزارواسلحه سازان ابرقدرت ها و پخش آنها درخاورمیانه وانهم درجهت برجا ماندن خفقان واستبداد وکشتارنمیشود ...اگرمردمان خاورمیانه تصورکنند رفاه وآزادی وامنیت وپیشرفت شان می تواند ازطرف ایرقدرت ها تامین شود فاجعانه سخت دراشتباهند...برای مارها فرقی نمی کنند که بلبل ها وقنارها خوشگل وزیبا هستند تنها طعمه کردن وپرکردن شکم شان مطرح است ...واقعا" چندش آورکه نماینده امریکا درتوافق صلح مابین طالیبان و حکومت افغانستان جنایت ها طالیبان چه قبل ازتوافق وچه بعد ازتوافق برایش مطرح نیست وفقط دریافت حقوق کلان دلالی خیانت واربرایش مطرح بوده ومی باشد واگروجدان داشت ازبرپا کردن چنین جنایتی استعفا میداد!!!

  • حبیب

    هم دولت افغانستان، و هم طالبان از آمریکا خط می‌گیرند (طالبان از سوی کشورهای بسیاری حمایت می شود)، اما ظاهرا قرار (این کشورهای حامی طالبان این) نیست مردم افغانستان به صلح و دمکراسی برسند. اگر حتی این دو به صلح دست یابند داعش موی دماغ صلح خواهد شد (داعشی که اتوبوس اتوبوس از سوریه به افغانستان انتقال داده شد). مردم افغانستان باید دست بکار شوند و خود سرنوشت خود را مشخص کنند. نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری قادر نیست برای آنها صلح بیاورد. آن جنایتکاران طالب را هم باید به اشد مجازات رسانید. کسانی که دستانشان به خون بیگناهان آلوده است، تحت هیچ شرایطی و به هیچ مصلحتی نباید آزاد شوند. آزادی آنها دامی دیگر و مکر و حیله ای دیگر است.