ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت وفاق ملی در لیبی اعلام آتش‌بس کرد

سفر وزیران دفاع ترکیه و قطر به طرابلس به ثمر نشست. دولت وفاق ملی اعلام کرد هدف از آتش‌بس حفظ یکپارچگی کشور است.

دولت وفاق ملی که تحت حمایت سازمان ملل متحد قرار دارد با انتشار بیانیه‌ای در سراسر کشور اعلام آتش‌بس کرد و خواهان «غیر نظامی شدن» مناطق راهبردی «ستر» و «الجفیره» شد. پس از ۹ سال درگیری‌های خونین در لیبی اکنون بارقه‌ای از امید به برقراری صلح در این کشور پیدا شده است.

لیبی - نیروهای وابسته به ارتش وفاق ملی (عکس از Mahmud TURKIA / AFP)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دولت وفاق ملی جمعه ۲۱ اوت/۳۱ مرداد در بیانیه‌ای علاوه بر اعلام آتش‌بس در سراسر کشور خواهان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی در مارس/ فروردین سال آینده شد. در اثر درگیری نیروهای متخاصم در لیبی صدور نفت این کشور مختل شده است. دولت وفاق ملی در بیانیه روز جمعه خود خواهان تداوم صدور نفت شد.

فائز السراج، رهبر دولت وفاق لیبی در این بیانیه هدف از اعلام آتش‌بس سراسری را حفظ وحدت و یکپارچگی کشور و خروج نیروهای خارجی از لیبی عنوان کرد.

در لیبی دولت وفاق ملی به‌رهبری فائز السراج، که از سوی جامعه جهانی به‌رسمیت شناخته می‌شود با حمایت ترکیه و قطر مقابل  «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر و با حمایت مجلس نمایندگان لیبی و پشتیبانی روسیه، فرانسه، مصر و امارات متحده عربی می‌جنگد.

در یک بیانیه جداگانه، عقیله صالح رئیس مجلس نمایندگان لیبی آتش‌بس سراسری را پذیرفت. اما ژنرال حفتر، رهبر ارتش ملی لیبی هنوز درباره این بیانیه‌ها سکوت کرده است. حفتر ژوئن/ خرداد سال جاری با پیشنهاد آتش‌بس که از سوی مصر مطرح شد، موافقت کرده بود.

عقیله صالح در بیانیه خود از همه طرف‌های درگیری خواست که آتش‌بس را نقض نکنند. صالح گفت فقط با رعایت آتش‌بس می‌توان از مداخله نظامی نیروهای خارجی در لیبی جلوگیری کرد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر که از نیروهای خلیفه حفتر پشتیبانی می‌کند و تهدید کرده بود که به لیبی نیرو اعزام می‌کند، از آتش‌بس دولت وفاق ملی استقبال کرد.

اعلام آتش‌بس سراسری در لیبی غیرمنتطره نبود. دوشنبه گذشته خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و خالد بن محمد العطیه، همتای قطری او در سفری مشترک برای دیدار و رایزنی با مسئولان دولت وفاق ملی لیبی وارد طرابلس شده بودند. تاسیس پایگاه دریایی ترکیه در مصراته و پایگاه نظامی ترکیه در پایگاه هوایی الوطیه در جنوب طرابلس در دستور کار قرار داشت.

دولت وفاق ملی لیبی ۲۹ اردیبهشت / ۱۸ مه سال جاری پایگاه هوایی الوطیه، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های استراتژیک تحت سیطره نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در غرب را از دست این نیروها خارج کرد.

لیبی، واقع در شمال آفریقا، تولیدکننده بزرگ نفت، از سال ۲۰۱۱ میلادی زمانی که حکومت معمر قذافی با حمایت ناتو سقوط کرد همچنان گرفتار جنگ داخلی است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.