ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پافشاری آمریکا بر استفاده از مکانیزم ماشه: به مجوز نیاز نداریم

دولت ترامپ اعلام کرده که ۳۰ روز شمارش معکوس برای لغو «فوری» تحریم‌‌های کاهش یافته در توافق هسته‌ای آغاز شده است.

دولت ترامپ روز جمعه ۲۱ اوت/ ۳۱ مرداد مخالفت جهانی با تقاضای این کشور برای بازگرداندن همه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را رد و اعلام کرد که ۳۰ روز شمارش معکوس برای لغو «فوری» تحریم‌‌های کاهش یافته در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آغاز شده است.

آیا آمریکا می‌تواند مکانیزم ماشه را علیه ایران فعال کند؟ ــ تصویر: Shutterstock

متحدان و دشمنان آمریكا به هم پیوسته‌اند تا این عمل را غیرقانونی و محکوم اعلام کنند اما مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریكا و برایان هوک، نماینده ویژه آمریكا در امور ایران به شدت مخالفند و انگیزه كسانی را كه با بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی مخالفت می‌كنند زیر سؤال می‌برند.

مخالفان می‌گویند که ایالات متحده با خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ موضع خود را برای استفاده از مکانیزم ماشه از دست داده است. پومپئو و هوک می‌گویند كه ایالات متحده این حق را حفظ كرده و نیازی به مجوز برای استفاده از آن ندارد.

هوک در جلسه توجیهی روز جمعه به خبرنگاران گفت:

«ما به مجوز کسی احتیاج نداریم. ایران متهم به نقض تعهدات هسته‌ای خود است. شرایط برای شروع اقدامات متقابل فراهم شده است.»

او گفت:

«اینکه مردم پشتیبانی کنند یا با کاری که ما انجام می‌دهیم مخالف باشند اثری ندارد و امروز یک روز از این ۳۰ روز مهلت است.»

پنج کشور که اکنون با دولت ایالات متحده اختلاف دارند - روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان - حامی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران هستند که دولت باراک اوباما از آن حمایت کرد.

اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که مقامات این پنج کشور و ایران اول سپتامبر در وین دیدار خواهند کرد.

توافق‌نامه هسته‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۲۲۳۱ به تصویب رسید، شامل مفاد بازنگری است.

پومپئو روز پنج‌شنبه رسما به شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل اطلاع داد كه ایالات متحده از مکانیزم ماشه استفاده می‌كند و از آن به عنوان یک «حق قانونی» برخوردار است زیرا در قطعنامه ۲۲۳۱ از ایالات متحده به عنوان یک طرف در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ یاد ‌شده است.

اروپایی‌ها می‌گویند اعمال مجدد تحریم‌ها ممکن است باعث شود ایران به طور کامل توافق هسته‌ای را کنار بگذارد و برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای تلاش کند. آنها در صورتی که دونالد ترامپ در انتخابات آینده آمریکا پیروز نشود، امیدوارند که برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را حفظ کنند. نامزد دموکرات‌ها، جو بایدن گفته است که سعی خواهد کرد این توافق‌نامه را احیا کند.

به گفته دیپلمات‌های شورای امنیت، پس از دیدار با پومپئو، دایان تریسیاها دانی، نماینده اندونزی در سازمان ملل و رئیس فعلی شورای امنیت، با ۱۴ عضو دیگر درباره قانونی بودن اقدام ایالات متحده مشورت کرده است.

همه اعضا به جز جمهوری دومینیکن گفته‌اند از آنجا که ایالات متحده عضو برنامه جامع اقدام مشترک نیست، اقدام دولت ترامپ غیرقانونی است.

دیپلمات‌های سازمان ملل مخالفت قاطع اعضای شورا را پیش‌بینی کرده بودند و می‌گویند در این شرایط، اقدامات آمریكا هیچ تأثیری نخواهد داشت و رئیس شورای امنیت موظف به ارائه قطعنامه‌ای برای تمدید مجازات‌ها نیست كه این امر با وتوی آمریكا روبه‌رو خواهد شد.

پومپئو انتقاد شدید خود را نسبت به متحدان ایالات متحده شامل برتانیا، فرانسه و آلمان که از قطعنامه ایالات متحده برای گسترش نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نمی‌کنند، اعلام کرده است.

پومپئو روز پنج‌شنبه اروپایی‌ها را به توافق پنهانی با ایالات متحده مبنی بر لزوم تمدید تحریم‌های تسلیحات متهم کرد اما گفت آنها فاقد شجاعت برای اعلام عمومی این مساله هستند.

او گفت که آنها «آیت‌الله‌ها را انتخاب کرده‌اند.»

او روز جمعه هم گفت غیرقابل درک است که اروپایی‌ها از تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی پشتیبانی نمی‌کنند.

پمپئو به فاکس نیوز گفت:

«فکر می کنم که در این برهه حساس، کنار روسیه و چین قرار گرفتن در مورد این مسأله مهم خطرناک است.»

برایان هوک هم بار دیگر تکرار کرد که «هیچ وقت پیشنهادی برای سازش از سوی هیچ کشوری به آمریکا ارائه نشده است» اما دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند بحث‌های گسترده‌ای از جمله در مورد تمدید شش ماهه یا یک ساله تحریم‌ها و ... ارائه شده است.

اروپایی‌ها هنوز امیدوار به رسیدن به توافق هستند پیش از آنکه انقضای تحریم تسلیحاتی ایران در ۱۸ اکتبر اختلافات عمده بین روسیه و چین که از لغو آن حمایت می‌کنند و ایالات متحده را که خواهان تمدید نامحدود آن است، بیشتر کند.

روسیه مهم‌ترین منتقد اقدام ایالات متحده در استفاده از مکانیزم ماشه بوده است.

به محض ارسال نامه پمپئو با استناد به مکانیزم ماشه، معاون وزیر خارجه روسیه، دیمیتری پلیانسکی، توییت کرد:

«به نظر می‌رسد دو سیاره وجود دارد. یکی جایی که در آن ایالات متحده وانمود می‌کند می‌تواند هر کاری انجام دهد، توافقات را نقض کند و معاملات را ترک کند اما همچنان از آنها سود ببرد و دیگری جهانی که در آن قانون و دیپلماسی وجود دارد.»

پومپئو اما در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز با ابراز اطمینان از احیای مجازات‌های سازمان ملل گفت:

«روسیه و چین می‌توانند بازی کنند اما من اطمینان می‌دهم که ایالات متحده از هر ابزاری استفاده خواهد کرد تا چینی‌ها و روس‌ها نتوانند سیستم‌های تسلیحاتی به ایران -که ما را تهدید می‌کند- بفرستند.»

روز جمعه، پومپئو محدودیت ویزا برای ۱۴ ایرانی دیگر را نیز اعلام کرد، از جمله ۱۳ مقام که به عنوان دیپلمات‌های ایرانی شناخته می‌شوند و متهم به ترور کاظم رجوی، از شخصیت‌های علمی و از مخالفان حکومت ایران در سال ۱۹۹۰ در سوئیس هستند.

پومپئو همچنین محدودیت‌هایی را علیه حجت‌الله خدایی سوری، از مدیران سابق زندان اوین ایران اعلام کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Pouya *

    - محمد یاسین خان والی هلمند افغانستان جمعه 21 اوت تایید کرد که حکومت ایران به جنگجویان طالبان اسلحه جدید و مهمات جنگی کمک کرده است. وی گفت :«روابط شان از سوی ملا نعیم بریڅ برقرار می‌شود. مواد انفجاری، اسلحه، دوربین و اسلحه جدید ثابت می‌کند که حکومت ایران از این گروه حمایت می‌کند». - همزمان با شعله‌ورتر شدن آتش خشم مردمی در استان‌های جنوبی عراق در پی ترور فعالان اجتماعی توسط عوامل حکومت ایران، روز جمعه اگوست ۲۱در بصره به تظاهرات پرداختند. مردم معترض دفتر پارلمان عراق در بصره را به آتش کشیدند و زمانی که معترضان اقدام به پرتاب بمب آتش‌زا به سوی ساختمان‌ها کردند، نیروهای امنیتی به سوی آنها آتش گشوندند!. مردم معترض از پارلمان این کشور خواستند که استاندار بصره را برکنار کنند. این درخواست پس از آن مطرح شده که در روزهای گذشته این استان شاهد چندین ترور بود که در آن حداقل دو تن از فعالان اجتماعی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند. تصاویر نوری المالکی نخست‌وزیر سابق عراق و عامل حکومت ایران هم که به معترضان فحاشی کرده بود، در استان الناصریه در جنوب عراق سوزانده شد.

  • Farid

    مایک پمپئو ۳۰مرداد۹۹ در سازمان ملل متحد بعد از تسلیم نامه برگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل بر طبق قطعنامه ۲۲۳۱ (چکاندن ماشه تحریم‌ها) به رئیس شورای امنیت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «من نامه بازگرداندن همه تحریم‌های رژیم ایران را به رئیس شورای امنیت ارائه دادم. این پروسه پس از ۳۰روز (از امروز) به فعال شدن تحریم‌ها منجر خواهد شد. پیام ما بسیار ساده است. آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان آزادانه به خرید و فروش هواپیما، تانک، موشک و دیگر انواع سلاحهای متعارف دست بزند. این تحریم‌ها هم‌چنین تحریم‌های تسلیحاتی را تمدید می‌کند. از ۱۹۸۵ تاکنون رژیم ایران به تنهایی بسیاری عملیات تروریستی را در سراسر اروپا انجام داده است، دست به ترور مخالفان در اروپا زده است و دیگر معنایی ندارد که سلاح بیشتر هم داشته باشند!. این حکومتی نیست که بتواند سیستمهای تسلیحاتی را خرید و فروش کند». «خوشحالم که بگویم رژیم ایران مجدداً از انجام آزمایشهای مربوط به موشکهای بالستیک ممنوع خواهد شد. حکومت به‌خاطر فعالیت‌های هسته‌یی در حال انجامش، از جمله غنی‌سازی مواد هسته‌یی که به تولید سلاح هسته‌یی منجر می‌شود، تحت تحریم قرار می‌گیرد. این در حالی انجام می‌گیرد که آنها از بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی از سایتهایی که مورد ظن هستند و فعالیت‌های هسته‌یی آنها اعلام نشده است ممانعت می‌کنند!.

  • امیر راست گفتار

    باید یه فکری واسه قلدری های امریکا و ایران کرد! برای امریکا ادعای منافع ملی جنبه مقدس پیدا کرده و برای ایران اسلام! اما وقتی به انگیزه های واقعی این دو نگاه میکنیم میبینیم هر دو دروغ میگویند" هر دو از اعمال زور و قدرت لذت میبرند و هیچکدام دغدغه مردمشان یا سایر ادمیان را ندارند" جنبه مثبت این طرز تفکر انان این است که خیال میکنند با کارهائی که میکنند بطور حتم سودمند خواهد بود و مردم خواه ناخواه از نتیجه این بظاهر زور گوئیها بهره مند خواهند شد!و به ان قسمت ماجرا که اگر سودمند نبود و موجب خسارات هنگفت شد بعدش چی؟ مثل ادمهای مست و از خود بیخود شده هیچ توجهی ندارند" نه به قانون احترام میگذارند " نه به حرف اکثریت مردم"نه انسانیت را در نظر دارند " نه عاقبت اندیش هستندنه به مسئولیت و پاسخگوئی فکر میکنند! در ان روز بهانه های شما میتواند مردم را راضی کند؟ مردمی که در زمان ورجه وورجه کردنهای شما سرنیزه زیر گلویشان بوده به امید سود و امروز مغبون و مال و جان باخته و شکنجه شده و ناامید و بی فردا به اعتراف شما دل خوش کنند که شما هم ادم هستید و مثل هر ادمی اشتباه کرده اید؟ اصلا مگر قرار است جوابگو باشید؟ فاجعه ای رخ میدهد و بعد همه چی تمام!همین امروز امریکا به عربستان سلاح و تجهیزات میدهد که پاپتی های یمن را تکه پاره کنند و از طرف دیگر ادعا میکند که از ایران دلنگرانند که یکوقت خطر برای مردم منطقه خاورمیانه ایجاد کنند! ایران از ادمکشیها و کودک کشیهای امریکا و اسرائیل و غرب دلش بدرد امده و به ادمخورهای طالبان سلاح میدهد که مردم اسیر و در بند افغانستان را بکشند " به سوریه و اسد جنایتکار کمک میکند تا نزدیک به یک میلیون نفر را از دم تیغ بگذراند و میلیونها نفر سوری را اواره کند! پیکره این دروغها انقدر بزرگ است که جلوی دیدمان را گرفته " مثل کسیکه در دامنه کوه دماوند قله را نمبیند و این امتیازیست که قلدرها از ان برخوردارند" روشن نبودن راست و دروغها!ماجرای اتاق تاریک و فیل مولانا" هر کس تصوری دارد در تماس با قسمتی از ان موجود عظیم الجثه!

  • خامنه‌ای از خر شیطون بیا پایین

    حالا مکانیزم ماشه باشه یا نباشه اینها تا لاشهٔ ج.ا را تحویل ترامپ ندهند ول کن ماجرا نیستن.