ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ ماهی‌ها در تالاب هامون

تالاب بین‌المللی هامون باز دوباره دارد می‌خشکد. ماهی‌ها دارند می‌میرند و صیادها هم زنده‌گیری را فراموش کرده‌اند و ماهی‌های خشک‌شده را جمع‌آوری می‌کنند و می‌فروشند.

حجم آب تالاب هامون با توجه به بارندگی‌ها و سیلاب‌ها در بهار ۱۳۹۹ تا حدودی بیشتر شد. اکنون در آستانه فصل پاییز مجدد حجم آب کم شده و بخش‌هایی از تالاب هم خشک شده‌اند. صیادان که قرار بوده از این آب‌ها ماهی زنده بگیرند، اکنون ماهی‌های خشک‌شده بر کف تالاب را جمع‌آوری و به کارخانه‌های پودر ماهی می‌فروشند.

عیسی میرانی شاهرودی، مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایرنا پیش‌تر توضیح داده بود که با قطع آب رودخانه هیرمند، خشک‌سالی‌های متمادی در هامون اجتناب‌ناپذیر است: «به تدریج شاهد مرگ و میر ماهی در مقیاس وسیع در این تالاب هستیم.»

تالاب بین‌المللی هامون با مساحتی حدود پنج هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع بین ایران و افغانستان از تالاب‌های مهم آب شیرین است. منبع اصلی آب آن رود هیرمند است. این تالاب از سه بخش هامون «صابُری» در شمال سیستان، هامون «پوزک» که ۹۰ درصد آن در کشور افغانستان و ۱۰ درصد آن در ایران است و هامون «هیرمند» تشکیل شده است. سطح هر یک از هامون‌ها بسته به میزان آب ورودی از هیرمند، سیلاب‌ها و بارش باران تغییر می‌کند. در سال ۱۳۹۹، حق‌آبه تالاب هامون از محل ذخایر چاه‌نیمه‌های سیستان هم مهیا شد.

اگر آب باشد، سه هامون به هم متصل می‌شوند و تالاب بزرگ را ایجاد می‌کنند. اگر آب نباشد اما بادهای فصل گرما در شرق ایران که به بادهای ۱۲۰ روزه سیستان مشهورند، ریزگردها را از کف تالاب هامون بر می‌دارند و هوا را پر از گردوغبار می‌کنند.

[sliderpro id="1066"]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.