ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابتلا کادر درمان به کرونا؛ ایران در جایگاه سوم جهان

فرسودگی کاری و خستگی مزمن کادر درمان را آسیب‌پذیر کرده و رقم ابتلا به کووید ۱۹ در آن‌ها را نسبت به موج اول شیوع کرونا بالاتر برده است.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد؛ ایران سومین کشور جهان از لحاظ ابتلای کادر درمانی به ویروس جدید کروناست. او بدون اشاره به آمار دقیقی گفت: فرسودگی کاری و خستگی مزمن کادر درمان را آسیب‌پذیر کرده و رقم ابتلا به کووید ۱۹ در آن‌ها را نسبت به موج اول شیوع کرونا بالاتر برده است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران می‌گوید خستگی مزمن دلیل اصلی افزایش ابتلای کادر درمان به ویروس کروناست. عکس از حسن شیروانی/خبرگزاری ایرنا

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران یکشنبه دوم شهریور اعلام کرد: آمار تطبیقی نشان می دهد ایران پس از ایالات متحده آمریکا و روسیه سومین کشور جهان است که بالاترین میزان ابتلای «قطعی» کادر درمان به ویروس جدید کرونا را دارد. برمبنای یک گزارش گاردین ایالات متحده تا ابتدای مرداد (۲۳ ژوئيه)۹۴۰ مورد مرگ کادر درمان براثر کووید-۱۹ را ثبت کرده است. آمار مشابهی از ایران و روسیه در دسترس نیست.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران هم در اظهاراتش تنها به رتبه ایران اشاره کرد و گفت معدل میزان ابتلای کادر درمان در ایران به ویروس کرونا نسبت به استاندارد جهانی بالاست، و « به‌رغم اینکه وسایل حفاظت فردی در دسترس است و آموزش های لازم دیده شده و تجربه گروه‌های پزشکی هم افزایش پیدا کرده است»، میزان ابتلا نسبت به موج اول شیوع کرونا بالاتر رفته است.

علیرضا زالی به صورت ضمنی منکر نقش کمبود تجهیزات ویژه پزشکی شد و گفت: «مطالعه میدانی در سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران نشان می دهد [تنها] ۲۳ درصد گروه‌های پرستاری و پشتیبانی بیمارستان‌ها به رغم وجود وسایل حفاظتی در مراکز درمان به اندازه کافی از این وسایل استفاده نکرده بودند. در جامعه پزشکی این عدد حدود ۱۲ تا ۱۸ درصد است. به این دلیل که پوشیدن لباس های کاور در فضای گرم و با تهویه نامناسب بیمارستان ها کاری سخت است».

نقش فشار کاری فرساینده

زالی مهم‌ترین دلیل بالا بودن ابتلا به کووید-۱۹ در کادر درمان را فرسودگی کاری «غیر قابل اجتناب» عنوان کرد و گفت:

«فرایند خستگی مزمن تیم پزشکی که یک مسئله غیرقابل اجتناب است، موجب شده سطح دفاعی و ایمنی افراد کاهش پیدا کند. طبیعتا وقتی افراد  خسته تر می شوند و انگیزه‌هایشان کمرنگ می شود از نظر سیستم ایمنی بدن در معرض خطر بیشتری قرار می گیرد. سطح بالای خستگی و فرسایشی بودن بیماری کووید ۱۹ موجب شده انگیزه‌های افراد برای استفاده از وسایل حفاظتی کاهش پیدا کند».

فرسودگی کاری کادر درمان که این مقام مسئول آن را «غیرقابل اجتناب» خوانده، نتیجه کمبود پرستار و به ویژه پرستاران ماهر و باتجربه است. اما دولت و دیگر نهادهای مسئول از جمله بیمارستان‌ها، مسئولیت خود در بروز این وضعیت را برعهده نمی‌گیرند.

فقدان حمایت دولتی و غیردولتی

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران مدعی شد حوزه بهداشت و درمان «به خاطر عدم حمایت دولت» با مشکل جذب نیرو مواجه است. او گفت:  ۲۵ تا ۳۰ درصد نیروهای شاغل مجموعه بیمارستان‌های تهران کسانی هستند که بودجه دولتی و بند «و» برای آنها ترسیم نشده و بیمارستان‌ها برای رفع نیازهایشان «مجبور شده‌اند» از این نیروها استفاده کنند و تامین درآمد آن‌ها از منابع غیردولتی «فشار مضاعفی را به اقتصاد ضعیف و شکننده بیمارستان‌ها در سال‌های اخیر وارد کرده است».

طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، رقم کل مبتلایان به ویروس جدید کرونا در ایران تا یکشنبه دوم شهریور به ۳۵۸ هزار و ۹۰۸ نفر رسیده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۱۳ نفر در مدت ۲۴ ساعت گذشته ثبت شده‌اند. رقم بیمارانی که براثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند نیز با مرگ ۱۲۶ نفر در مدت زمان مشابه، به ۲۰ هزار و ۶۴۳ نفر رسیده است.

آمارهای متناقض از شیوع کرونا در میان پزشکان و پرستاران

اکثر استان‌های ایران هفته‌هاست در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند و کارکنان بیمارستان‌ها را تقریبا در تمام کشور درگیر کرده‌اند. همچنان که رفتار ظالمانه با کارکنان بیمارستان‌ها، خودداری از پرداخت حقوق معوق آن‌ها و بی‌توجهی به مطالبات صنفی آن‌ها ادامه دارد، هیچ نهادی نیز آمار دقیق ابتلا به ویروس جدید کرونا در میان کارکنان مراکز درمانی را اعلام نمی‌کند. در میان معدود افرادی که تاکنون آمارهای پراکنده ارائه کرده‌اند نیز توافق نظر وجود ندارد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران پیشتر گفته بر اساس آمارهای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی و بقیه‌الله، تنها در تهران ۴۴۰۰ نفر از پرسنل بهداشتی درمانی دانشگاه‌ها به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران در اظهاراتی متناقض این رقم را در کل کشور ۶هزار نفر اعلام کرده که به گفته او ۲۲درصد این رقم را پرستاران تشکیل می‌دهند. محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران اما ۲۵ تیر تعداد پرستاران مبتلا شده به کووید-۱۹ را ۹ هزار نفر اعلام کرده که رقمی بسیار بالاتر از ۲۲درصدِ ۶هزار نفر است.

تناقض در این ارقام از یک سو و فاش‌‌شدن آمارهایی که حاکی از پنهانکاری مقام‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی و سرپوش‌گذاشتن بر ارقام واقعی کرونا هستند، اظهارات رسمی درباره ابتلا به کرونا در کادر درمان را زیر سوال می‌برد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.