ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد برای برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، دو تاریخ ۲۱ و ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ توسط وزارت کشور پیشنهاد شده بود که شورای نگهبان با برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۸ خرداد موافقت کرد.

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد برای برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، دو تاریخ ۲۱ و ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ توسط وزارت کشور پیشنهاد شده بود که شورای نگهبان با برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۸ خرداد موافقت کرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشوردوشنبه سوم شهریور در نشست خبری با روزنامه‌نگاران ضمن اعلام تاریخ برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۴۰۰ گفت:

«تقویم انتخابات ریاست جمهوری از اسفند آغاز می‌شود که آن هم مرحله استعفا برای متولیان امر است که سه ماه قبل از شروع باید انجام شود. وضعیت انتخابات شوراها و خبرگان رهبری هم به این شکل است و فرایند انتخابات این دو هم اسفند امسال آغاز خواهد شد.»

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین درباره مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است ۲۱ شهریورماه سال جاری برگزار شود، گفت:

«مقررات مرحله دوم انتخابات ۲۱ شهریورماه مجلس یازدهم مانند مرحله اولیه اعمال خواهد شد یعنی افراد باید استعفای خود را ۶ ماه قبل از انتخابات ارائه دهند و سپس ثبت‌نام کنند.»

در سال‌های گذشته ایده برگزاری انتخابات الکترونیک یکی از گزینه‌های پیشنهادی دولت و مجلس بوده که تاکنون عملی نشده و هر بار به دلایل مختلفی شورای نگهبان با آن مخالفت کرده است. به گفته جمال عرف وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک آمادگی دارد و شورای نگهبان نیز «نسبت به اصل برگزاری انتخابات الکترونیکی مشکلی ندارد.»

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان این که ۲۴ فرآیند از ۲۵ فرآیند انتخابات در حال حاضر الکترونیکی است، گفت:

«فقط صندوق رأی الکترونیکی نیست و اصل بحث شورای نگهبان هم روی مصداق صندوق است. قرار شد کار کارشناسی از سوی بخش فناوری وزارت کشور و شورای نگهبان به این منظور انجام و نهایت تا دو ماه آینده موضوع جمع‌بندی شود.»

در حالی که نزدیک به ۱۰ ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، اما موضوع مشارکت مردمی با توجه به انتخابات کم رمقی که در جریان یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه گذشته برگزار شد، به یکی از دغدغه‌های اصلی حکومت تبدیل شده است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری ایران در اظهاراتی گفته بود «طبق قانون حتی اگر ۲۰ درصد مردم ایران هم در انتخابات شرکت کنند، باز هم رئیس جمهور انتخاب می‌شود».

حال در شرایطی که سخن از مشارکت ۲۰ درصدی مردم در میان است، رئیس ستاد انتخابات کشور، از جمله نگرانی‌های پیش‌رو برای انتخابات ریاست جمهوری آینده را کمبود صندوق‌های رأی‌گیری عنوان کرد:

«ما کمبود صندوق داریم و باید تا زمان انتخابات به اندازه کافی صندوق تولید کنیم. وزیر کشور گفت که هر صندوقی که شورای نگهبان سفارش دهد تولید می‌کنیم.»

به گفته جمال عرف شورای نگهبان با استفاده از صندوق‌های وارداتی به دلیل آنچه «مشکل امنیتی» عنوان شده، مخالفت دارند.

در آخرین انتخابات برگزارشده در ایران (انتخابات مجلس یازدهم) میزان مشارکت در کل کشور ۴۲,۵۷ درصد و دراستان تهران ۲۶,۲۴ درصد اعلام شد. طبق آمارهای رسمی ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ خواهند بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.