ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گسترش نگران‌کننده ویروس کرونا در میان کارگران

بیش از ۱۲۰۰ تن از کارگران استان زنجان به کرونا مبتلا شده‌اند. تعدادی از کارکنان سیمان کارون در قرنطینه‌اند و دفتر مرکزی این شرکت تا اطلاع ثانوی تعطیل شده و شیوع کرونا در میان کارگران پیمانی نفت و گاز نگران‌کننده است.

بیش از ۱۲۰۰ تن از کارگران استان زنجان به کرونا مبتلا شده‌اند. تعدادی از کارکنان سیمان کارون در قرنطینه‌ هستند و دفتر مرکزی این شرکت تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است. شیوع کرونا در میان کارگران پیمانی نفت و گاز هم نگران‌کننده است. کارگران بیم آن دارند که بیماری را به خانواده‌هایشان انتقال دهند.

تصویر از یک دکل نفت و گاز
صنعت نفت و گاز ایران (عکس: آرشیو)

مدیر کل اداره کار زنجان روز دوشنبه سوم شهریور اعلام کرد بیش از ۱۲۰۰ کارگر در این استان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیشترین مبتلایان در شهرستان‌های زنجان و ابهر زندگی می‌کنند.

کارگران سیمان کارون واقع در نزدیکی مسجد سلیمان نیز از قرنطینه یک کارگر و دو کارمند این کارخانه و بسته شدن دفتر مرکزی این شرکت خبر داده‌اند. به گفته‌ی آن‌ها دو تن از کارگران سیمان لارستان نیز به کرونا مبتلا شده‌اند. سیمان کارون و سیمان لارستان هم‌جوار هستند. مدیر عامل سیمان لارستان همچنین سرپرست سیمان کارون هم است.

کارگران در پیامی به اتحادیه آزاد کارگران نوشته‌اند مدیریت شرکت به سلامت و معیشت کارگران بی‌توجه است. کارگران در حالی با خطر ابتلا به کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند که چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند. خط تولید کارخانه دچار نقص فنی است و مدیریت شرکت تلاشی برای برطرف کردن مشکل تولید نمی‌کند.

کرونا در مناطق نفتی جنوب: وضعیت بالاتر از قرمز

بخشی از کارگران نفت و گاز و پتروشیمی از ۱۱ مرداد در اعتصاب هستند. شیوع کرونا میان کارگران نفت و پتروشیمی از ابتدا گسترده بود و اکنون در عسلویه و کنگان به گفته‌ی نماینده این مناطق در مجلس از قرمز بالاتر است.

موسی احمدی نماینده کنگان در مجلس می‌گوید این منطقه از وضعیت قرمز هم عبور کرده است. او در پاسخ به این سوال که چند درصد کارگران پارس جنوبی تا به امروز به کرونا مبتلا شده‌اند، گفته است «آمار خوبی نداریم. نه تنها کارگران، بلکه مردم محلی نیز به شدت آلوده شده‌اند.»

کار در کارگاه‌ها به طور فشرده، تراکم کارگران در کانکس‌های محل اقامت و غیربهداشتی بودن خوابگاه‌ها، سرویس حمل و نقل، سرویس بهداشتی و غذاخوری کارگران را در معرض مستقیم ابتلا به کرونا قرار داده است.
به گفته‌ی کارگران، رانندگان برخی سرویس‌ها در اثر ابتلا به کرونا کار نمی‌کنند. به همین دلیل تعداد سرویس‌ها کمتر و تراکم کارگران در آن‌ها بیشتر شده است.

کارگران پیمانکاری فازهای مختلف عسلویه و کنگان غالبا دور از خانواده در کانکس‌هایی در محل خود به سر می‌برند. یک ماه پیش همزمان با روند افزایشی گسترش کرونا در استان بوشهر نسبت به وضعیت محیط کار خود هشدار دادند نگران آلوده شدن به کرونا و انتقال آن به خانواده‌های خود به هنگام مرخصی هستند. یکی از کارگران عسلویه به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است:

«پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های منطقه هر روز شاهد گسترش بیش از پیش ویروس کرونا هستند و این امر زمانی خطرناک‌تر می‌شود که مدیران این صنایع بعضاً توجهی به پروتکل‌های بهداشتی ندارند. توزیع پک‌های بهداشتی متوقف شده است و مرخصی پرسنل نیز به دلیل انجام تعمیرات اساسی در‌ حال بازگشت به روال قبل است».

کارگران پیمانکاری عسلویه نگران انتقال ویروس کرونا به خانواده‌هایشان هستند از این رو هنگام مرخصی به دیدار خانواده‌های خود نمی‌روند.

یکی از کارگران پروژه‌ای عسلویه معتقد است:

«تنها استراتژی برای جلوگیری از شیوع کرونا توسط مدیران صنایع این است که نیروهایی که به کرونا مبتلا می‌شوند را به سمت شهرهای خود روانه می‌کنند. قطعا در‌ چنین اماکنی که همه‌ی پرسنل بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار و فعالیت دارند، کافی است یکی از افراد مبتلا شود تا بعد از حداقل دو هفته کار، شاهد گسترش بی‌حد و حساب این ویروس در پارس جنوبی باشیم. جالب اینجاست که همه مسئولین صحبت از پروتکل‌های بهداشتی می‌کنند ولی هیچ اقدام عملی صحیحی به جز تب‌سنجی در ورودی‌های نفر رو پالایشگاه‌ها انجام نمی‌دهند.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.