ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه فشار آمریکا بر عراق برای قطع وابستگی به گاز ایران

شرکت‌های انرژی آمریکا و دولت عراق در ماه جاری میلادی توافق‌نامه‌هایی به ارزش ۸ میلیارد دلار امضا کردند. وزیر نفت عراق می‌گوید این کشور تا ۲۰۲۵ واردات گاز از ایران را متوقف می‌کند.

آمریکا اعمال فشار بر عراق برای قطع وابستگی به واردات برق و گاز از ایران ادامه می‌دهد. عراق در ماه جاری میلادی توافق‌نامه‌هایی به ارزش ۸ میلیارد دلار در عرصه انرژی در واشنگتن امضا کرد. وزیر نفت عراق گفته است که این کشور تا پنج سال دیگر واردات گاز از ایران را متوقف می‌کند.

پرچم‌های عراق و آمریکا ـ عکس از شاتراستاک

دن برویت، وزیر انرژی آمریکا ۲۹ مرداد / ۱۹ اوت با وزیران نفت و برق عراق و هیئت همراهشان در واشنگتن دیدار کرد و بر «نقش تعیین‌کننده» سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در عراق، در زمینه انرژی و همچنین «پیشرفت سریع به سمت استقلال انرژی عراق از ایران» تأکید کرد.

در حال حاضر عراق برای فعالیت نیروگاه‌های خود به واردات گاز طبیعی از ایران متکی است و به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران و شرکت‌هایی که با این کشور کار می‌کنند، برای واردات گازی خود از ایران باید از واشنگتن معافیت دریافت کند. ایالات متحده به‌منظور محدود کردن رابطه عراق با ایران و توسعه قابلیت‌های گاز طبیعی و برق عراق، به این کشور فشار می‌آورد.

از میان قراردادهای ۸ میلیارد دلاری امضا شده در جریان سفر هفته گذشته مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به آمریکا، شرکت آمریکایی «هانی‌ول اینترنشنال» و وزارت نفت عراق بر سر توسعه پروژه گاز «ار رتاوی» توافق کردند. به‌گفته وزارت انرژی آمریکا، این پروژه عراق را در جمع‌آوری، فرآوری و استفاده از منابع گازی خود و تأمین تقاضای انرژی داخلی کمک خواهد کرد.

عراق همچنین با بستن قرارداد با شرکت نفت و گاز آمریکایی «بیکر هیوز» در زمینه مشعل‌سوزی و برق همکاری خواهد کرد. براساس گزارش ماه ژوئیه بانک جهانی، عراق پس از روسیه بیشترین میزان مشعل‌سوزی در جهان را دارد که در سال ۲۰۱۹ به ۱۸ میلیارد مترمکعب معادل ۶۳۲ میلیارد فوت مکعب رسید.

دولت عراق در سفر مقام‌های خود به آمریکا سه قرارداد نیز با شرکت جنرال الکتریک امضا کرد که دسترسی به برق را برای این کشور بهبود خواهد بخشید.

وزارت نفت عراق با غول نفتی «شوران» نیز قراردادی در زمینه اکتشاف، توسعه و تولید در استان ذی قار امضا کرد.

احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق، در آغاز این هفته گفته بود که این کشور در حال افزایش ظرفیت صادرات نفت خود از سطح بیش از سه میلیون بشکه در روزِ کنونی به شش میلیون بشکه در روز است و قصد دارد مشعل‌سوزی و واردات گاز و سوخت از ایران را تا سال ۲۰۲۵ متوقف کند.

در حال حاضر کلیه پروژه‌های گازی عراق به استثنای «ار رتاوی» در حال اجرا هستند. پروژه عظیم «ار رتاوی» در ابتدا ۳۰۰ میلیون فوت مکعب گاز تولید خواهد کرد و در نهایت به یک میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید. این پروژه می‌تواند ۱,۲ گیگاوات برق تولید کند.

وزیر انرژی آمریکا پس از امضای قراردادهای انرژی با عراق گفته بود:

«این قراردادها برای آینده انرژی عراق بسیار مهم هستند و من مطمئنم همان شرکت‌هایی که به ایالات متحده کمک کردند تا از نظر انرژی به استقلال برسد، از تخصص بالای‌ خود برای کمک به عراق جهت دستیابی به قابلیت کامل خود در بخش انرژی استفاده خواهند کرد.»

فقدان سرمایه‌گذاری کافی برای بازسازی زیرساخت‌های برق، سبب وابستگی عراق به منابع تأمین گاز و برق از ایران شده است. این وابستگی در جنوب عراق بیشتر است. در سال‌ها و ماه‌های گذشته قطعی برق به‌ویژه در فصل تابستان به نارضایتی‌های اجتماعی در عراق دامن زده است.

ایران سومین شریک اقتصادی عراق است و این کشور روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از ایران وارد می‌کند. با گاز وارداتی از ایران نیازهای یک میلیون خانوار عراقی به انرژی تأمین می‌شود.

در خردادماه گذشته رضا اردکانیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی به بغداد سفر کرد و موفق شد با ماجد مهدی حنتوش، همتای عراقی خود قرارداد دو ساله صادرات برق برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را به امضا برساند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.