ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس و بنیاد مستضعفان علیه ساکنان روستای ابوالفضل

علی بیرانوند، معاون دادستان اهواز با تأیید خبر وقوع درگیری میان مردم روستای ابوالفضل و نیروهای پلیس، برخی از اهالی این روستا را «مفسد و زمین‌خوار» خوانده است.

بر اساس ویدئوهایی که از درگیری‌ پلیس با اهالی روستای ابوالفضل در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، به‌ دنبال تیراندازی پلیس شماری از اهالی این منطقه مجروح شده‌اند. محسن دالوند، فرمانده نیروی انتظامی اهواز اما با «ساختگی» توصیف کردن این ویدئوها، تیراندازی مأموران به سمت معترضان را تکذیب کرده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

از سوی دیگر، علی بیرانوند، معاون دادستان اهواز با تأیید خبر وقوع درگیری میان مردم روستای ابوالفضل و نیروهای پلیس گفته است:

«مأموران انتظامی حاضر در محل برای کنترل اوضاع و جلوگیری از صدمه جانی به افراد به صورت هوایی با اسلحه ساچمه‌زن پلاستیکی، چند تیر شلیک کردند که برخی از افراد از این موضوع سوء استفاده کرده و با تقطیع کلیپ‌ها، سعی در وارونه کردن موضوع داشتند.»

این مقام قضایی همچنین با «مفسد» و «زمین‌خوار» توصیف کردن برخی از اهالی این روستا گفته است: 

«[درگیری] به صورت آرام خاتمه یافته و مأموران محل را ترک کردند ولی این به معنی عدم برخورد با زمین‌خواری افراد مفسد که خود را در پشت افراد عادی مخفی می‌کنند نیست و وفق مقررات تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.»

در یک سال اخیر ساکنان روستای ابوالفضل واقع در حد فاصل بین شهرک زردشت و پدافند کیانشهر در شهرستان اهواز، با حکم بنیاد مستضعفان که ادعای مالکیت خانه‌هایشان را دارد مواجه شده و اکنون ۳۰۰ خانوار ترس از دست دادن خانه‌هایشان را دارند.

در پی بالا گرفتن این مسأله، عصر روز چهارشنبه، پنجم شهریور، مأموران شهرداری با حمایت نیروی انتظامی با چند دستگاه لودر و بولدوزر به‌ قصد تخریب خانه‌ها وارد روستا شدند که با مقاومت اهالی کار به درگیری کشید و مأموران انتظامی در اقدامی خشونت‌آمیز با گاز اشک آور و تفنگ ساچمه‌ای به سوی معترضان شلیک کردند.

تصاویر تیراندازی مأموران و بدن مجروح چند تن از اهالی که گلوله‌ ساچمه‌ای به آنها اصابت کرده در ویدئو‌های منتشر شده از این درگیری‌ها به‌ وضوح مشخص است.

بنیاد مستضعفان و دوستان، علیه مستضعفان

بنیاد مستضعفان اما در حالی ادعای مالکیت بر روستای ابوالفضل را دارد که نهادهای امنیتی و مراجع قضایی در حمایت از این بنیاد با تهدید اهالی و صاحبان املاک درصددند راه را برای مصادره زمین‌ها و تخریب خانه‌های روستاییان هموار سازند.

پیش از این و در اواخر فروردین ماه امسال، علی بیرانوند، معاون دادستان اهواز با غیر‌قانونی توصیف کردن ساخت و ساز و فروش مسکن در روستای ابوالفضل، از احضار و بازداشت چند تن از مالکان زمین در این روستا به دادستانی خبر داده بود.

او در همین رابطه گفته بود: 

«با توجه به استعلامات انجام شده، روستای ابوالفضل در تقسیمات سیاسی و کشوری دارای کد مصوب نیست و متصرفان زمین‌های این روستا برای توجیه عمل غیر‌قانونی خود این اسم را انتخاب کرده‌اند.»

این گفته‌های معاون دادستان اهواز در حالی ا‌ست که حتی مسئولان حکومتی همچون محمدعلی موسوی جزایری، نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خوزستان، با ارسال نامه‌‌ای به بنیاد مستضعفان ضمن تأیید سکونت اهالی در این روستا در زمان پیش از انقلاب، درخواست مساعدت به آن‌ها را کرده بود.

اقدام به تخریب منازل اهالی روستای ابوالفضل در اهواز و مجبور کردن آنها به مهاجرت در حالی‌ست که بنا بر آمارها، استان خوزستان پس از استان خراسان رضوی در رتبه دوم تعداد حاشیه‌نشین‌ها در کشور قرار دارد. 

در حال حاضر ساکنان مناطق حاشیه‌نشین در خوزستان حدود یک میلیون نفر برآورد می‌شود که بیش از نیمی از این جمعیت در حاشیه شهر اهواز سکونت دارند.

در دهه‌های گذشته عواملی همچون وقوع جنگ هشت ساله عراق و ایران و خسارات ناشی از آن، خشکسالی‌های دامنه‌دار و هجوم متعدد ریزگردها، آب‌گیری سد گتوند که موجب شوری آب‌های کشاورزی شده و عوامل دیگری نظیر عدم سرمایه‌گذاری کافی از سوی دولت برای احداث زیرساخت‌های لازم به مهاجرت روستاییان و شکل‌گیری محله‌های حاشیه‌نشین در خوزستان منجر شده است.

ادعای مالکیت بنیاد مستضعفان: اینجا، آنجا، همه جا

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان که روز ۱۸ مرداد در تلویزیون حکومتی ایران مدعی شده بود این بنیاد می‌خواهد تحت حمایت علی خامنه‌ای، رهبر ایران و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، ساختمان‌هایی را که در تملک خود دارد از برخی از «افراد خاص» و نهادها پس بگیرد و مبلغ فروش آن‌ها را صرف «محرومان و محرومیت‌زدایی» کند، اکنون کارش به مصادره زمین‌ و خانه‌های یک روستای دور افتاده و محروم در حاشیه شهر اهواز رسیده است.

ادعای مالکیت این بنیاد اما تنها به این روستای کوچک در اهواز محدود نیست. در روزهای اخیر اخباری مبنی بر سندسازی از سوی این نهاد حکومتی برای مصادره پنج روستا در شهرستان پاکدشت در شرق استان تهران منتشر شده است.

مبنای این خبر اما به شهریور ماه سال ۱۳۹۳ و کشمکش‌های میان بنیاد مستضعفان و سازمان اوقاف در شهرستان پاکدشت برمی‌گردد.

در سال ۹۳ بنیاد مستضعفان با استناد به حکم محمد محمدی گیلانی، از قضات سابق دادگاه انقلاب تهران توانست برای نخستین بار با رد ادعای مالکیت سازمان اوقاف بر روستاهای مامازند، قوهه، قلعه نو، ارمبویه و پلشت در حومه شهرستان پاکدشت، زمین‌های این روستاها را به مالکیت خود درآورد.

فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت در مجلس اما به‌ تازگی درباره مالکیت بر زمین‌های پنج روستای این شهرستان اعلام کرده: 

«دادگاه انقلاب تهران رأی به وقف نبودن روستاهای شهرستان پاکدشت داده است و اکنون که اداره اوقاف خواهان تملک این زمین‌ها نیست، بنیاد مستضعفان ادعای مالکیت زمین‌های این روستاها را مطرح می‌کند.»

به‌ گفته این نماینده مجلس، با وجود اینکه واگذاری زمین‌ روستاهای یاد شده به مردم در دوران «رژیم قبل» انجام گرفته، مردم اسنادی در خصوص خرید این زمین‌ها دارند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هم سرنوشتی مبارزات هفت تپه شوش و ابوالفضل اهواز

    داستان ما کارگران هفت تپه و روستاییان ابوالفضل اهواز یکی است رنج هفت تپه و ساکنین روستای ابولفضل اهواز یکی است. اسد بیگی و بنیاد مستضعفان هم در غارتگری و زورگویی و چپاول از یک جنسند. اسد بیگی با رشوه و زد وبند با مسئولین دولتی هفت تپه را ربود، بسیاری از ما کارگران را اخراج و بیکار کرد و در مقابل اعتراض برحق ما بارها نیروهای امنیتی و انتظامی را سراغ ما فرستاد، همکاران ما را دستگیر و شکنجه کردند. به جای تولید نیشکر و کالاهای دیگر، انبوه دروغ و فریب تولید کردند و به مردم تحویل دادند و در این کار همه مسئولین با یکدیگر متحد و همدل بودند تا اینکه اعتصاب و اعتراض ما چرتشان را پاره کرد و در میانشان شکاف انداخت. اگر ما هفت تپه ایها همدل و متحد بمانیم، اینها مجبور میشوند چاره ای بنفع ما بیابند. راه دیگری ندارند. عین همین داستان برای روستاییان ابوالفضل اهواز پیش آمد. همانطوری که هفت تپه ایها بیکار و اخراج میشوند و یا اگر کار میکنند حاصل کارشان حسابهای بانکی اسد بیگی و باندهای همدستش را پر میکند، روستاییان روستای ابوالفضل اهواز هم باید بنا به مطامع بنیاد مستضعفان روستا و زمینهایش را ترک کنند و آنها را به بنیاد مستضعفان بسپارند. شاید بنیاد برای سوداندوزی و استثمار، دوباره همین روستاییان را مثل برده بکار بکشد، یعنی بقول خودشان " کارآفرینی" کنند. همانطور که اسد بیگی هفت تپه را صاحب شد، بنیاد مستضعفان هم صاحب روستای ابولفضل اهواز میشود. با این تفاوت که بنیاد مستضعفان دیگر احتیاجی ندارد به دولت و خزانه ای پولی و رشوه ای پرداخت کند. قدرت مطلق دارد و روستا را بدون هیچی صاحب میشود. روستاییان ابولفضل اهواز هم مانند هفت تپه در مقابل این غارت و زورگویی ایستادند. جوابشان را مانند هفت تپه با تهدید و گلوله و دستگیری دادند و دهها نفر از روستاییان در اثر گلوله زخمی شدند. اما صدایشان در سراسر ایران شنیده شد و مسئولین هم که دیدند چاره ای ندارند، حالا مثل جریان هفت تپه بعضیهایشان میگویند باید با مردم " مشورت" کرد و اقای فرحانی نامی از خبرگان پیدا شد و میگوید مسئولین بروند و با مشارکت مردم تصمیم گیری کنند. یعنی با رضایت مردم روستا روستا را از آنها بگیرند! فقط سمبه پر زور کارگران هفت تپه و روستاییان ابولفضل توانسته است، به زورگویی و غارت نه بگوید و تابلوی ایست را مقابلشان بلند کند. امید به خودمان داشته باشیم و با اتحاد و نیروی خودمان میتوانیم ورق را برگردانیم. و هفت تپه و روستای ابوالفضل را پس بگیریم. با اتحاد محکم تا قطع دست اسد بیگی و خصوصی سازی و دیگر اختاپوسهای سوداندوزی و غارت ایسناده ایم. پیام همکار هفت تپه-کانال مستقل کارگران

  • بازداشت و پرونده سازى براى 130 شهروند عرب اهل #روستاى_ابوالفضل و جزئيات بيشتر در مورد اراضى اين روستا/اسامى

    بازداشت و پرونده سازى براى 130 شهروند عرب اهل #روستاى_ابوالفضل و جزئيات بيشتر در مورد اراضى اين روستا/اسامى ▪️روستاى ابوالفضل(ابونخيلات) شهر اهواز بين شهرك زردشت و پايگاه پدافند هوائى در شمال غربى شهر اهواز واقع است. اين روستا سابقاً زمين كشاورزى بوده و سپس توسط اهالى و با تغییر کاربری از کشاورزی به زمین شهری اهالى مبادرت به ساخت وساز كردند وهيچ نهادى يا سازمانى اعتراص نكرده است. روستاى ابوالفضل هم اكنون جزء بخش 8 شهر اهواز و از 12 خيابان تشكيل شده كه در هر خيابان بيش از 40 خانه ساخته شده است و متراژ زمين هاى نزديك جاده اصلى هر مترى 2 مليون تومان معامله مى شود. ▪️با طرح توسعه كلان شهر اهواز در سال هاى اخير اين روستا و زمينهاى حاشيه شهر اهواز مورد طمع خيلى از سازمانها و نهادها و افراد با نفوذ نظام قرار گرفته است و چندين هكتار از زمين هاى مردم توسط نهادهاى حكومتى از جمله #بنياد_مستضعفان مورد تصرف قرار گرفتند. ▪️اهالى روستاى ابوالفضل در دو سال اخير چند بار به تهران رفته و جلساتى با بنياد مستضعفان و نهادهاى ديگر داشته اند وبطور مسالمت آميز خواستار حل قضيه بودند. اهالى روستا مى گويند:"ما سند مشاع و كشاورزى داريم و اين زمين هاى آباء واجدادماست، با مراجعه به تهران به ما قول مساعد و حل موضوع را دادند. ▪️اهالى مى گويند: در اهواز به ما گفتند،مدارک و متراژ را بیاورید همراه با مشخصات املاک با( یو تی ام) و لیست کامل اهالی، این را صورت جلسه کردیم. بعد از مدتی، با گرفتن کارشناس ثبت اسناد و تهیه یو تی ام، آنچه که بنیاد اهواز خواست را تقدیم کردیم.متاسفانه بر خلاف قول و قرار هائی که داده شد و قرار بود مسئله حل و فصل شود کاملا قضیه بر عکس شد و آقایان موضوع تصرف را با جدیت بیشتری دنبال و زمانی نگذشت که برای بيش از 130 نفر از اهالی روستا احضاریه دادگاه آمد. اين افراد در بازداشت بودند وهم اكنون اكثر آنها با قرار وقيقه دومليارد ريال براى هركدام و بعضى با كارت كارمندى با فيش حقوقى با ضمانت آزاد شدند و پرونده آنها همچنان در دادگاه مفتوح است. ▪️اهالى روستا اضافه مى كنند: اجرائيات شهردارى به همراه نيروى انتظامى هر چند روزى به ما هجوم مى كنند و تعدادى از منازل ما را تخريب مى كنند، حتى شبانه نيز هجوم مى كنند وباعث رعب و وحشت بين كودكان و زنان شده، اهالى روستا را به چند گروه تقسيم كرديم و هر شب نگهبانى مى دهيم. ▪️مدتى پيش در مقابله با نيروى انتظامى و اجرائيات شهردارى، نيروهاى امنيتى بيش از 130 نفر از اهالى روستاى ابوالفضل بازداشت كردند، اين افراد مى گويند؛ در بازداشتگاه زير فشار بوديم واز ما خواستند كه تعهد بدهيم،موضوع انهدام وتخريب منازل را قبول كنيم اما اينكار را نكرديم وحتى يكى از مالكين بنام نادر لويمى كه بنگاه دار است همچنان در بازداشت زير شديدترين فشار و بدون حق داشتن وكيل بسر مى برد ويكى از اهالى روستا به اتهام تحريك اهالى همچنان از روستا گريخته و تحت تعقيب است. ▪️اسامى بعضى از شهروندانى كه با قرار وثيقه آزاد شدند، بشرح زير است:: ١-جعفر لويمي(كعبى)، ٢-رحيم لويمى ٣-سعيد لويمى، ٤-نادر لويمي(هنوز در بازداشت) ٥-يونس لويمى ٦-فاروق لويمى ٧-محمد لويمى ٨-عبدالامام لويمى، ٩-اسماعيل لويمى ، ١٠-حكيم لويمى ، ١١-حاج منصور لويمى ١٢-شجاع لويمى فرزند سعيد ، ١٣-محمد لويمى فرزند سعيد، ١٤-احمد لويمى فرزند سعيد، ١٥-جعفر لويمى، ١٦-هاشم لويمى، ١٧- مالك لويمى ١٨-سعيد غزى ١٩-صباح حراجى، ٢٠-كريم حراجي، ٢١-خلف حراجى، ٢٢-عادل حراجى، ٢٣-عدنان حراجى، ٢٤-رمضان حراجى، ٢٥-عبدالزهرا حراجى ، ٢٦-جميل مروانى، ٢٧-على حيدرى، ٢٨-سعيد سعيداوى، ٢٩-حكيم سعيداوى، ٣٠-سالم سعيداوى، ٣١-حاج عبدالنبى حلفى، ٣٢-عبدالساده حلفى، ٣٣-اميد حلفى، على حلفى، ٣٤-حاج حسن حلفى صاب مسجد روستا(نيروها تلاش كردند مسجد را تخريب كنند) ، ٣٥-على عبيداوى، ٣٦-حسن غرباوى با دو فرزندش، ٣٧-محمد خالدي، ٣٨-ناصر خالدى، ٣٩-خالد عبيداوى ، ٤٠-وليد بروايه ، ٤١-على خسرجى، ٤٢-جوحى سيلاوى، ٤٣-حمود سيلاوى، ٤٤-جاسم سيلاوى، ٤٥-كاظم سيلاوى، ٤٦-حميد سيلاوى، ٤٧-سجاد شريفى(تحت تعقيب)، ٤٨-على مرعى ٤٩-حسين مرعى ، ٥٠-مهدى سياحى ، ٥١-هادى سياحى ، ٥٢-حسين سياحى، ٥٤-محمد مغينمى، ٥٥-سيد يوسف موسوى(آلبوشوكه)، ٥٦-جاسم عفراوى، ٥٧-مجيد دغاغله، ٥٨-جاسم حيدرى، ٥٩-لفته غرباوى، ٦٠- عدنان سوارى ...... ▪️اسناد و مدارک اهالی روستای ابوالفضل اهواز درباره حضور و فعالیت در این روستا در برابر ادعای مالکیت و درخواست تخریب بنیاد مستضعفان از جمله نامه دفتر نماینده ولی فقیه تا نامه جهادکشاورزی و وزارت راه وشهر سازى وكارشناس دادگاه نزد اهالى موجود است. @ordoyekar