ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشتمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا: واکسن و دیگر تازه‌‌ها

واکسن آکسفورد بزودی وارد مراحل نهایی تایید می‌شود، تست‌های فوری به بازار آمده و یک مطالعه جدید می‌گوید که زنان ممکن است پاسخ سیستم ایمنی‌شان نسبت به کرونا قوی‌تر باشد.

حدود هشت ماه از همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان می‌گذرد و تعداد موارد تایید شده ابتلا به ویروس جدید کرونا در جهان همچنان رو به افزایش است. روز جمعه  ۲۸ اوت / ۷ شهریور بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، تعداد رسمی مبتلایان  نزدیک به ۲۵ میلیون نفر بود و بیش از ۸۰۰ هزار مرگ تایید شده بر اثر بیماری کووید-۱۹ تا روز جمعه گزارش شده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

از واکسن چه خبر؟

واکسن آکسفورد

وقتی از ویروس کرونا که باعث ایجاد بیماری کووید-۱۹ می‌شود، حرف می‌زنیم هیچ خبری مهم‌تر از اخبار مربوط به واکسن و تحولات آن نیست.

در جدیدترین خبر، تیم مشترکی از «آکسفورد» و« آسترازنکا» که با همکاری یک‌دیگر در حال تهیه واکسن کرونا هستند و از پیشتازان این رقابت به حساب می‌آیند، اعلام کردند که واکسن تولیدی‌شان را احتمالا تا پیش از پایان سال جاری میلادی به دست بازرسان و سازمان‌های کنترل دارویی خواهند رساند. هر چند سیاستمداران هر کشوری مایلند هر چه سریع‌تر واکسنی را با نام کشورشان معرفی کنند، با این وجود به گفته دانشمندان این تیم، روند تصویب و تایید نهایی واکسن را نمی‌توان سرعت بخشید و لازم است مراحل مربوطه را طی کند.

واکسن آکسفورد در نخستین مرحله آزمایش انسانی موفق بوده است.

بقیه واکسن‌ها

دانشمندان و تیم‌های پژوهشی در سراسر جهان مشغول کار و تحقیق بر روی بیش از ۱۶۵ واکسن برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ هستند. ۳۵ واکسن به مرحله آزمایش بر روی انسان رسیده است.

بیش از ۸۸ واکسن در مرحله پیش-بالینی (پری‌کلینیکال) هستند و هنوز بر روی انسان آزمایش نشده‌اند. دراین مرحله دانشمندان واکسن را بر روی حیواناتی نظیر موش یا میمون آزمایش و چگونگی پاسخ ایمنی را مطالعه می‌کنند. ۲۳ واکسن در فاز نخست قرار دارند. این فاز، مرحله‌ای است که واکسن از نظر ایمنی و میزان مصرف مورد آزمایش قرار می‌گیرد. ۱۴ واکسن فاز دوم را که مرحله‌ای فراتر از آزمایش‌های ایمنی بالینی است، می‌گذرانند. هشت واکسن نیز در فاز سوم هستند، که در حقیقت فاز آزمایشی در مقیاس بزرگ و بر روی داوطلبان متعدد است.

رقابت جهانی برای یافتن واکسن موثر و ایمنی برای بیماری کووید-۱۹ ادامه دارد

چین و روسیه اعلام کرده‌اند که هر دو به واکسن تایید شده و موثری برای مقابله با ویروس کرونا دست یافته‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سه‌شنبه ۱۱ اوت/۲۱ مرداد در جریان جلسه هیأت دولت روسیه از آماده شدن واکسن ویروس جدید کرونا و ثبت رسمی آن خبر داده بود. او حتی گفت این واکسن به یکی از دخترانش نیز تلقیح شده است.

چین هم چندی پیش اعلام کرد که شرکت داروسازی دولتی «سینوفارم» این کشور واکسنی برای ویروس کرونا ساخته که بهای آن برای دو بار تزریق حدود ۱۴۰ دلار است.

آخرین خبرها از کرونا در جهان

اروپا

اروپا  وارد مرحله‌ای حساس شده است. با آغاز سال تحصیلی جدید، در حالی که شواهد معتبری از ابتلای جوانان به این  ویروس وجود دارد، کلاس‌های درس باز می‌شوند و جوانان در مدارس و دانشگاه‌ها و گردهمایی‌های اجتماعی تجمع خواهند کرد.

طی تابستان امسال و به گفته سازمان جهانی بهداشت، تعداد موارد ابتلای جوانان به کووید-۱۹ نسبتا بالا بود. یکی از مقام‌‌‌های سازمان جهانی بهداشت می­­‌گوید:

«ممکن است که جوانترها لزوما از این بیماری نمی‌رند. اما این  بیماری است که چندین عضو را هدف می‌گیرد، این ویروس به ریه حمله می‌کند اما قلب و دیگر اعضا نیز در امان نیستند. افراد جوا‌ن‌تر به ویژه با فرارسیدن زمستان تماس بیشتری با جمعیت مسن‌تر خواهند داشت.»

مسن‌ترها بیش از جوان‌ها از این بیماری آسیب می‌بینند، و لازم لاست حتما با آغاز زمستان واکسن آنفولانزا بزنند.

این مقام سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرد با فرا رسیدن زمستان تعداد موارد بستری در بیمارستان‌ها و مرگ و میر بر اثر این بیماری افزایش یابد.

قرار است کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست آتی این اتحادیه در روز ۳۱ اوت درباره کرونا گفت‌وگو کنند.

زنان و کرونا

یک مطالعه جدید می‌گوید که زنان ممکن است پاسخ سیستم ایمنی‌شان نسبت به کرونا قوی‌تر باشد. در اغلب کشورها میزان مرگ مردان بر اثر بیماری کووید-۱۹ بیش از زنان گزارش شده است.

ژورنال نیچر در شماره اخیر خود نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرده که از احتمال واکنش قوی‌تر ایمنی زنان نسبت به مردان در برابر ویروس جدید کرونا خبر می‌دهد.

در جهان ۶۰  درصد موارد مرگ بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ مربوط به مردان است.

پژوهشگرانی که از دانشگاه ییل در ایالت کانکتیکت آمریکا بر روی این تحقیق کار کرده‌اند و این تئوری را مطرح می‌کنند که شاید مردان بیشتر عادات ناسالم در زندگی خود داشته باشند. احتمال دیگری که پژوهشگران مطرح می‌کنند این است که حضور کروموزوم اضافی ایکس در زنان و همچنین هورمون‌ها می‌تواند در این میان موثر باشد.

تست کرونا و توصیه سازمان جهانی بهداشت

توصیه سازمان بهداشت جهانی تا کنون بر این اساس بوده کسانی‌ که سمپتوم‌های بیماری را مشاهده می‌کنند تست کرونا بدهند. اما کنون پیشنهاد شده که در صورت امکان کسانی که احتمال قرار گرفتن در معرض ویروس در مورد آنها می‌رود، حتی اگر سمپتومی نداشته باشند هم تست بدهند.

یک کارشناس سازمان جهانی بهداشت گفت: «توصیه ما تست تمامی موارد مظنون است».

تست فوری

در حالی که پژوهشگران به شدت در حال رقابت برای تولید و عرضه واکسن کرونا هستند، گروهی نیز بر روی تست و کیت‌های آزمایش کرونا کار می‌کنند.

اخیرا یک شرکت تستی را روانه بازار کرده که ۵ دلار قیمت دارد و در عرض ۱۵ دقیقه به شما خواهد گفت که آیا به کرونا مبتلا هستید یا نه.

سازمان غذا و داروی آمریکا نیز به این تست مجوز داده است.

این تست که در لابراتوار آبوت تولید شده، در ابعاد یک کارت اعتباری است و با نمونه‌ای که از داخل بینی گرفته می‌شود و با یک اپلیکشن نتیجه را به شما می‌دهد. البته تست‌های خانگی دیگری نیز مجوز اداره غذا و داروی آمریکا را گرفته‌اند، اما بهای پایین و سرعت تشخیص این تست (با وجود آن که از دقت پایین‌تری برخوردار است)، آن را متمایز می‌کند. شرکت سازنده در نظر دارد که در فصل پاییز ۵۰ میلیون تست را روانه بازار کند.

تست فوری برای تشخیص کرونا در عرض ۱۵ دقیقه

اعلام نتیجه دیگر کیت‌های تست کرونا معمولا بین چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد.

چه کنیم؟

توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت همچنان تغییری نکرده: «در غیاب واکسن،  فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک، شستن مرتب دست، سرفه نکردن در جهت دیگران، خودداری از شرکت در مناطق و اماکن شلوغ و محدود کردن مسافرت‌ها بهترین راه برای مقابله و کنترل شیوع بیماری کرونا است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.