ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ یک وکیل زندانی در ترکیه بر اثر اعتصاب غذا

دستگاه قضائی ترکیه اِبرو تیمتیک را به ۱۳ سال و نیم زندان محکوم کرده بود. او محاکمه خود را عادلانه نمی‌دانست و ۲۳۸ روز اعتصاب غذا کرد.

اِبرو تیمتیک، وکیل و فعال حقوق بشر در ترکیه پس از ۲۳۸ روز اعتصاب غذا در زندان جان باخت. او خواهان محاکمه عادلانه بود. سخنگوی کمیسیون اروپا از مرگ تیمتیک اظهار تأسف کرد.

اِبرو تیمتیک، وکیل و فعال حقوق بشر ترکیه پس از ۲۳۸ روز اعتصاب غذا در زندان جان باخت. عکس از شبکه‌های اجتماعی

در حالی‌که کانون وکلای استانبول پیش از این نسبت به وضعیت جسمانی اِبرو تیمتیک در زندان ابراز نگرانی کرده بود این عضو کانون وکیلان چاغداش استانبول بامداد جمعه ۷ شهریور / ۲۸ اوت بر اثر اعتصاب غذای طولانی‌مدت جان خود را از دست داد.

تیمتیک ۴۲ ساله از سال ۲۰۱۸ میلادی به اتهام عضویت در جبهه آزادی خلق انقلابی (DHKP/C) در زندان به‌سر می‌برد. دولت ترکیه این گروه را یک سازمان تروریستی می‌داند.

دادگاه در ماه مارس ۲۰۱۹ تیمتیک را به ۱۳ سال و ۶ ماه حبس محکوم کرد. او و همکارش آیتاچ اونسال از ماه فوریه گذشته در اعتراض به محاکمه ناعادلانه در زندان دست به اعتصاب غذا زدند. این دو از جمله ۱۸ وکیلی هستند که در ترکیه به اتهام «عضویت در یک سازمان تروریستی» به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.

پیکر اِبرو تیمتیک پس از ۲۳۸ روز اعتصاب غذا از زندان به پزشک قانونی ینی‌بوسنا در استانبول منتقل شد و روز شنبه ۸ شهریور / ۲۹ اوت در محله غازی استانبول به خاک سپرده خواهد شد.

وضعیت جسمانی آیتاچ اونسال نیز بد گزارش شده است. او و تیمتیک در روزهای اخیر بستری شده بودند.

نهادهای مدنی وکیلان در ترکیه پیش از این نسبت وضعیت این دو وکیل در زندان هشدار داده‌ و خواهان آزادی آن‌ها شده بودند. آن‌ها گفته بودند که تیمیتیک و اونسال در تشکل‌هایی فعالیت کرده‌اند که بارها وکالت مخالفان دولت را برعهده گرفته‌اند.

مهمت دوراک‌اوغلو، رئیس کانون وکیلان استانبول، هفته گذشته وضعیت تیمیک و اونسال را بحرانی خواند و از همه مقام‌های مسئول خواست تا هر چه سریع‌تر به چنین وضعیتی پایان دهند.

ارینج ساکقان، وکیل دیگر از آنکارا نیز از مسئولان خواست تا برای نجات آن‌ها کاری کنند.

در پی مرگ اِبرو تیمتیک، حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) از احزاب اپوزیسیون ترکیه، حکومت این کشور را مسئول مرگ تیمتیک دانست. این حزب در بیانیه‌ای گفت:

«تیمتیک در نتیجه سیاست‌های مرگ حزب عدالت و توسعه (AKP) جان خود را از دست داد. مسبب این مرگ این حزب است. حق زندگی و عدالت یک وکیل جوان را که برای اجرای عدالت فریاد می‌زد، با بی‌انصافی تمام از او گرفتند. ما بارها بر این مسئله تأکید کرده بودیم که زندگی تیمتیک و اونسال که در نخستین روز برگزاری دادگاه حکم تبرئه آن‌ها صادر شده ولی به دلیل فشار حاکمیت سیاسی آن‌ها را در زندان نگه داشته بودند، وارد مرحله‌ای شده است که نه تنها ساعت‌ها بلکه ثانیه‌ها هم اهمیت پیدا کرده‌اند.»

حزب دموکراتیک خلق‌ها از حکومت ترکیه خواست به وضعیت آیتاچ اونسال توجه کند و او را هرچه سریع‌تر آزاد کند.

پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد که اتحادیه اروپا از مرگ تیمتیک «بسیار ناراحت است». او گفت:

«اعتصاب غذای اِبرو تیمتیک برای دسترسی به دادرسی عادلانه و نتیجه غم‌انگیز آن نشان‌دهنده نیاز فوری ترکیه برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در این کشور و کاستی‌های جدی در دستگاه قضائی آن است. یک دستگاه قضائی قوی و مستقل در یک نظام دادگستری عادلانه اصلی اساسی است.»

احزاب اپوزیسیون در ترکیه مدت‌هاست که بی‌طرفی و استقلال دستگاه قضائی این کشور تحت حاکمیت رجب طیب اردوغان را زیر سئوال برده‌اند و نهادها و سازمان‌های وکیلان نیز بارها نقض حقوق متهمان در محاکمه‌ها را گزارش داده‌اند.

در ماه‌های آوریل و مه سال جاری میلادی نیز دو خواننده گروه موسیقی «یوروم» به نام‌های ابراهیم گوکجک و هلین بولک، پس از اعتصاب غذای طولانی جان خود را در زندان‌های ترکیه از دست دادند. آن‌ها نیز به اتهام عضویت در جبهه آزادی خلق انقلابی زندانی شده بودند. اعتصاب آن‌ها در اعتراض به سرکوب‌ها و ممنوعیت برگزاری یک کنسرت بود.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.