ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان حقوق بشر ایران: جامعه بین‌الملل با فشار به ایران جلوی اجرای احکام اعتراضات ۹۷ را بگیرد

نوید، وحید و حبیب افکاری سنگری، به‌دلیل شرکت در اعتراضات سراسری ۹۷ از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و در دادگاه انقلاب به اعدام، حبس‌های طولانی مدت و شلاق محکوم شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ در واکنش به صدور احکام اعدام و حبس‌های طولانی مدت برای سه تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۳۹۷ توسط قوه قضاییه، با انتشار بیانیه‌ای از جامعه بین‌الملل خواست تا تا با فشار بر حکومت ایران، جلوی اجرای احکام اعدام این معترضان را بگیرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

نوید، وحید و حبیب افکاری سنگری، سه برادر هستند که به‌دلیل شرکت در اعتراضات سراسری ۹۷ از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و در دادگاه انقلاب شیراز به اعدام، حبس‌های طولانی مدت و شلاق محکوم شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران اما در بیانیه خود تأکید کرده «احکام قضایی و مستنداتی» در اختیار دارد که نشان می‌دهد ادله وقوع جرم ضعیف‌اند و این احکام سنگین بر اساس اعتراف‌ها زیر شکنجه گرفته شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «صدور این احکام برای متهمین به شرکت در اعتراض‌ها را بر مبنای شواهد ناکافی، نقض بارز حقوق انسانی این افراد برمی‌شمارد و از جامعه بین‌الملل می‌خواهد تا با فشار بر حکومت ایران، جلوی اجرای احکام اعدام این معترضان را بگیرد.»

احکام صادر شده برای این سه برادر از سوی دادگاه انقلاب شیراز، بدین شرح است: «نوید (فرشید) افکاری سنگری، متولد ۱۳۷۲، دو بار اعدام، شش سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری سنگری، متولد ۱۳۶۴، ۵۴ سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری سنگری، متولد ۱۳۷۰، ۲۷ سال و سه ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق.»

اتهامات انتسابی به این سه برادر، «افساد فی الارض از طریق ارتکاب به تشکیل دسته و گروه چهار نفره معاند نظام و اداره کردن آن با قصد بر هم زدن امنیت کشور» و قتل یک بسیجی به نام «حسن ترکمان» عنوان شده است.

در این پرونده یک شهروند دیگر با هویت سعید دشتکی، ۲۲ ساله اهل شیراز هم مورد محاکمه قرار گرفته است.

منابع نزدیک به برادران افکاری اما گفته‌اند که دادگاه انقلاب شیراز همراهی این برادران را مصداق «تشکیل جمعیت» در نظر گرفته در حالی که آنها اساسا هیچگاه اقدامی که نشانه‌ای از این باشد که سه برادر یک گروه تشکیل داده‌اند، نداشتند.

بنا بر اعلام این منابع مطلع «دادگاه انقلاب لیست بلند بالایی از اتهامات برای این افراد طرح کرده است اما عمده این اتهامات پایه استدلالی ضعیفی دارند، بارها در پرونده از سرقت مقرون به آزار یا نگهداری اموال مسروقه ذکر روایت شده در حالی که این موضوع صرفا به گرفتن باتوم یک بسیجی و نگهداری باتوم اختصاص دارد. یا بارها به تهیه وسایل ارتکاب جرم پرداخته شده است که عمدتا صرفا اشاره به داشتن ناخن‌گیر، فازمتر و ماسک پارچه‌ای است.»

به‌گفته همین منابع، نوید و وحید افکاری به هدف گرفتن اقرارهای اجباری به شدت در محل آگاهی شیراز که بسیار بدنام است، شکنجه شده‌اند و حتی اظهارات شاهدین در مورد ضرب و شتم و شکنجه آنها در پرونده مورد اشاره قرار گرفته اما به این اظهارات در دادگاه توجه نشده است.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران اما با اشاره به وضعیت پرونده این سه برادر گفته: «حکومت قصد دارد تا با هدف پیشگیری از اعتراض‌های آتی، با توسل به پرونده‌سازی و اعتراف‌های زیر شکنجه، این افراد را اعدام کند.»

او در ادامه گفته: «بالا بردن هزینه سیاسی اعدام‌ها از طریق کارزارهای مردمی و واکنش جدی جامعه جهانی می‌تواند مانع اجرای این احکام شود.»

صدور حکم اعدام علیه نوید افکاری در حالی‌ست که این حکم پیش از این در دیوان عالی کشور هم تایید و اعاده دادرسی آن رد شده است.

بر اساس شواهد موجود، نوید و وحید افکاری در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ و حبیب افکاری در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ بازداشت شده‌اند و سعید دشتکی، دیگر متهم پرونده نیز از شهریور ۹۷ در بازداشت به‌سر می‌برد.

اعتراضات سراسری ۱۳۹۷ در ۹ مرداد همان سال در بسیاری از شهرهای ایران و در اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت طلا و نیز رشد شتابان قیمت سکه و کاهش شدید ارزش ریال در برابر دلار شروع شد و به‌مدت چهار روز ادامه داشت.

این اعتراضات از منطقه شاهپور جدید در شهر اصفهان شروع شد و دامنه آن به شهرهای دیگر از جمله کرج، شیراز، رشت، تهران، قزوین، زنجان، ساری، مشهد، نیشابور، کرمانشاه، همدان، قرچک، اهواز، ارومیه، قم و تنکابن کشیده شد.

اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ همچون هر اعتراض دیگری با سرکوب خشونت آمیز نیروهای امنیتی مواجه شد و خبرهای منتشر شده در این رابطه حاکی از اینست که در جریان سرکوب‌ها، یک جوان ۲۶ ساله در کرج کشته و ده‌ها نفر دیگر مجروح شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پویا

    اعدام نکنید

  • تهمینه فرهور

    اعدام نکنید.

  • حقیقتگو

    تاکنون درجائی نخوانده اید ویا ازجائی ومحفلی نشنیده اید که مرغ ها وخروس هابا آنچه انسان ها برآنها روا کرده ومی کنند انقالابی برعلیه ظلم وزجردادن و کشتارآنها برپا کرده باشند وپذیرفته اند روزگارشان تازنده هستند ودانه ای وآبی دارند شکرکنند...درحصارهائی که مرغ فروشان برپا کرده اند مرغ ها وخروس ها به گذشت روزگارشان مشغولند و به یکبار مرغ فروش داخل حصار ظاهرمیشود ومرغی را برای فروش ودرحقیت برای سربریدنش به خریدارعرضه می کند ومابقی مرغ ها وخروس ها چه می توانند برای آزادی مرغ ونجات زندگی اش انجام دهند پس فقط می توانند نگاه کنند !! البته فرای تصور تعجب بار است که انکار میلیونی هائی ازمردم هم با فلسفه مرغ هاوخروس ها درداخل حصارمرغ فروشان با آنچه این حکومت عجم تباران وعجم زاده گان وضدایرانی هرروزه چندی ازایرانی ها ازدرون این حصارگرفته و برای کشتن می برد همخوانی دارد که چه کنیم درحصاراسلام گرفتاریم وسرنوشت ما همم همانند مرغ وخروس ها است و برای اینکه ماراهم برای کشتن نبرند لازمه اش این است که فقط نگاه کنیم !!!امحترمانه بگویم که اگرجژء این بود هرگز حکومت جرات چنین اعمالی را به خودش نمی داد ...حتی اگر توله گربه ای را بگیرید مهال ممکن است که گربه درجهت ازادی توله اش با شما درگیرنشود !!