ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آبان ۹۸ در «جم» چه گذشت؟

رسانه‌های بوشهر از آزادی تمام معترضان خبر دادند. مشخص نیست این «تمام معترضان» زنی که تلویزیون او را «عامل بستن جاده جم به عسلویه» معرفی شد را هم شامل می‌شود یا نه.

هشت ماه پس از اعتراضات خونین به گرانی بنزین جزئیات تازه‌ای از آنچه که در جم گذشت منتشر شده است. رسانه‌های بوشهر از آزادی تمام معترضان خبر دادند. مشخص نیست این «تمام معترضان» زنی که تلویزیون او را «عامل بستن جاده جم به عسلویه» معرفی شد را هم شامل می‌شود یا نه.

معترضان به گرانی بنزین جاده جم به شیراز و جم به عسلویه را مسدود کردند. زمان: ۲۵ تا ۲۶ آبان ۱۳۹۸- منبع «آوای بوشهر»

یک رسانه محلی در بوشهر جزئیات تازه‌ای از اعتراضات به گرانی بنزین در شهرستان جم و منطقه ویژه انرژی عسلویه را فاش کرده و مدعی شده است: برای تمامی بازداشت شدگان اعتراضات آبان در جم «قرار منع تعقیب» یا «تعلیق تعقیب» صادر شده است.

«آوای بوشهر» در آخرین روزهای مرداد امسال گزارش کرد: «دادستان جم برای تمامی بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ «قرار منع یا تعلیق یک ساله تعقیب صادر کرده است.» ادله دادستان برای صدور این احکام هم نداشتن ادله کافی برای جرم‌های انتسابی، اصل بر برائت و «رافت اسلامی» اعلام شده است.

تجمع معترضان در جم در ساعت ۱۰ صبح شنبه بیست و پنجم آبان پس از افزایش نرخ بنزین از میدان مرکزی شهر جم آغاز و عصر همان روز به سه راهی ورودی شهر جم کشیده شد که این تجمع موجب قطع ارتباط چهار روزه شهرستان جم با عسلویه و شهرستان‌های دیگر استان بوشهر شد.

پیش از این مقام‌های دولتی ایران نیز تائید کرده بودند که معترضان جاده جم- علسویه را مسدود کرده و مانع رفت و آمد کارگران شاغل در پروژه‌های نفت و گاز در منطقه ویژه انرژی عسلویه شده بودند.

در گزارش «آوای بوشهر» آمده است: در روزهای بعد «با خارج شدن کنترل اوضاع از دست معترضان اولیه، برخی رفتارهای تند و هیجانی مثل گرو گرفتن خودروهای راهسازی و آتش زدن چند خودرو رخ داد.»

علاوه بر این معترضان ورودی جم از شیراز و مسیر جم به پالایشگاه این منطقه را هم مسدود کرده بودند اما برپایه این گزارش «در آخرین روز اعتراضات جم و با ورود نیروهای یگان ویژه، مسیر اصلی بازگشایی شد اما بخشی از اعتراضات به شهر جم سوق یافت.»

این رسانه شمار بازداشت شدگان در اعتراضات آبان را «طبق برخی آمارهای غیر موثق، حدود ۴۰ معترض» اعلام کرد و نوشت: دادستان جم برای تمام معترضان که با اتهاماتی از قبیل ضرب و جرح عمدی، سرقت، آتش زدن خودرو، تبلیغ علیه نظام از سوی ضابطان قضایی و اشخاص و دستگاه‌های دولتی مواجه شده بودند «قرار منع تعقیب» و برای بازداشت‌شدگان متهم به اخلال در نظم عمومی هم «قرار تعلیق تعقیب یک ساله» صادر کرد.

تلویزیون حکومتی ایران دوم دی سال گذشته یک ویدئو از «اعترافات اجباری» منتسب به «فردی که جاده جم به عسلویه را بسته بود»، همراه با شمار دیگری از بازداشت‌شدگان را منتشر کرد. در ویدئو منتشر شده تنها تصاویر مات شده و صدای یک زن مشخص بود اما هویت او تا به حال فاش نشده و مشخص نیست پرونده قضایی او در چه مرحله‌ای قرار دارد.

آبان ۱۳۹۸ افزایش نرخ بنزین بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا موجب بروز اعتراضات گسترده در نقاط مختلف ایران شد. در بوشهر و به صورت ویژه در مسیر ارتباطی منطقه ویژه انرژی عسلویه به شهرستان جم اعتراضات به روایت مقام‌های دولتی «گسترده‌تر» بود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی آبان سال گذشته گفته بود که معترضان با مسدود کردن مسیر جم به عسلویه مانع تغییر شیفت کارگران شدند. علی شمخانی، دبیر شورای امنیت هم معترضان را به «اقدام برای انفجار» متهم کرده بود.

در جریان اعتراضات آبان دست‌کم براساس اعلام مقام‌های حکومتی بیش از هفت هزار و ۵۰۰ نفر دستگیر شدند. آمار کشته‌شدگان این اعتراضات اما تا به حال به صورت دقیق اعلام نشده است. سازمان عفو بین‌الملل ۳۰۴ تن از کشته‌شدگان را احراز هویت کرده است. مقام‌های دولتی ایران شمار کشته شدگان را بیش از ۲۰۰ نفر اعلام کرده‌اند و برخی رسانه‌ها نیز از کشته شدن ۱۵۰۰ تن خبر داده‌اند.  

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علیرضا نیکرو

    سهمیه بندی بنزین اشتباهه بنزین باید بصورت تک نرخی و آزاد عرضه بشه لیتری ۵ هزار تومان اتوبوس مجانی بشه مترو رایگان بشه اتویوس بین شهری : ون ها فعال بشه واحد توشهری سیاست داخلی بر سیاست خارجی ترجیح داده بشه