ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انجمن قلم آمریکا خواستار آزادی فوری نسرین ستوده شد

انجمن قلم آمریکا خواستار آزادی فوری نسرین ستوده و سایر زندانیان سیاسی در ایران شد. این بیانیه به‌دنبال بیش از دو هفته تداوم اعتصاب غذای این وکیل دادگستری صادر شده است.

انجمن قلم آمریکا مستقر در شهر نیویورک، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری نسرین ستوده و سایر زندانیان سیاسی در ایران شد. این بیانیه به‌دنبال بیش از دو هفته تداوم اعتصاب غذای این وکیل دادگستری در بند زنان زندان اوین، صادر شده است.

نسرین ستوده

هم‌زمان شماری از فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و دیگر کاربران در توئیتر فارسی، با انتشار مطالبی اعلام کرده‌اند که قرار است روز شنبه هشتم شهریورماه، ساعت ۲۱ به‌وقت ایران، در حمایت از نسرین ستوده یک کارزار یا «طوفان توییتری» راه بیاندازند.

رضا خندان، همسر این زندانی سیاسی، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته این طوفان قرار است با هشتگ‌های «نسرین_ستوده» و «#FREENASRIN» دنبال شود.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین از شامگاه دو‌شنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ با انتشار نامه‌ای ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی، دست به اعتصاب غذا زده است.

رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشری محبوس در بند زنان زندان اوین در روزهای گذشته از وخامت حال همسرش به دلیل ادامه اعتصاب غذا خبر داد و در همین رابطه به زمانه گفت:

«علی‌رغم درخواست ده‌ها نفر از وکیلان مدافع حقوق بشر و چندین نفر از دوستان، همسرش به دلیل پرونده‌سازی نهادهای امنیتی برای مهراوه خندان، اعتصاب غذای خود را ادامه می‌دهد».

انجمن قلم آمریکا اما در بیانیه خود ضمن درخواست آزادی فوری این زندانی سیاسی، خواستار پایان یافتن فشار و آزار و اذیت نهادهای امنیتی بر ستوده و خانواده او شده است.

کارین داچ کارلکار، مدیر بخش آزادی بیان در معرض خطر در این انجمن، با ابراز نگرانی درباره وضعیت سلامت نسرین ستوده در زندان، گفته: 

«نسرین عمر خود را صرف حمایت از حقوق بشر ایرانیان، به ویژه زنان کرده است. او در اعتراض به بدرفتاری با زندانیان سیاسی آسیب پذیر در برابر شیوع ویروس کرونا، که زندانهای کشور را ویران کرده، دومین اعتصاب غذای امسال خود را آغاز کرد. اکنون نسرین به‌خاطر فعالیت‌ها و ابراز عقیده، با عواقب نگران‌کننده‌ای روبروست.»

او از مقامات ایران خواسته احکام ناعادلانه‌ای که برای نسرین ستوده و سایر زندانیان سیاسی صادر شده است را لغو کنند:

«علاوه بر این، ما از مقامات می‌خواهیم که همه اتهامات علیه [مهراوه خندان] دختر نسرین را کنار بگذارند و به آزار و اذیت قضایی، مالی و حقوقی خانواده‌اش پایان دهند.»

انجمن قلم آمریکا به‌عنوان قدیمی ترین سازمان حقوق بشری جهان و قدیمی ترین سازمان بین المللی ادبی، سال‌ها پیش از این یعنی در اواخر فروردین ۱۳۹۰/ آوریل ۲۰۱۱ جایزه «آزادی قلم» این انجمن را که به شخصیت‌های ادبی بین المللی که به دلیل اقدام یا دفاع از حق آزادی بیان تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و یا زندانی شده‌اند، به نسرین ستوده اعطا کرده بود.

نسرین ستوده، به عنوان کنشگر در حوزه حقوق بشر، فعالیت‌های خود را در سال ۱۳۷۰ به عنوان تنها نویسند زن نشریه «دریچه گفتگو»، نزدیک به جریان ملی- مذهبی آغاز کرد. او سپس در امتحان کانون وکلا در سال ۱۳۷۴ قبول شد اما هشت سال طول کشید تا بتواند پروانه وکالت بگیرد. در این دوره هشت ساله، ستوده با تمرکز بر کار روزنامه‌نگاری در چندین روزنامه اصلاح طلب فعالیت داشت.

او پس از دریافت پروانه وکالت خود در سال ۱۳۸۲ فعالیت‌های خود را در زمینه دفاع از حقوق زنان، کودکان و زندانیان سیاسی در ایران ادامه داد.

نسرین ستوده از ابتدای فعالیت خود در زمینه دفاع از حقوق بشر بارها توسط نهادهای امنیتی بازداشت و با پرونده‌های قضایی متعددی روبه رو شده است.

این وکیل دادگستری آخرین بار در اسفندماه سال ۱۳۹۷ با مجموعا هفت عنوان اتهامی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. از جمله عناوین اتهامی او در دادگاه «تشویق به فساد و فحشا» از طریق برعهده گرفتن وکالت پرونده «دختران خیابان انقلاب»، «عضویت موثر در گروهگ غیرقانونی و ضدامنیتی کانون مدافعان حقوق بشر لگام و شورای ملی صلح»، «ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.