ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«مصطفی ادیب» مأمور تشکیل کابینه لبنان شد

علاوه بر فراکسیون المستقبل به رهبری سعد حریری، حزب‌الله لبنان و امل هم از ادیب حمایت کردند. مهم‌ترین مأموریت او اعمال اصلاحات اقتصادی در لبنان است.

پارلمان لبنان با اکثریت آرا تصویب کرد که مصطفی ادیب، دیپلمات لبنانی تصدی نخست‌وزیری این کشور را به عهده بگیرد. میشل عون، رئیس جمهوری لبنان رسماً او را مأمور تشکیل کابینه کرد. ادیب تا پیش از این سفیر لبنان در آلمان بود.

جنبش المستقبل به رهبری سعد حریری یکشنبه ۳۰ اوت/ ۹ شهریور اعلام کرد مصطفی ادیب، سفیر لبنان در آلمان را به عنوان نامزد تصدی نخست وزیری آن کشور معرفی می‌کند

به گزارش الحزیره مصطفی ادیب، نامزد جریان المستقبل به رهبری سعد الحریری برای تصدی نخست‌وزیری لبنان دوشنبه ۳۱ اوت/ ۱۰ شهریور از مجموع آرای ۱۲۰ نماینده پارلمان لبنان ۹۰ رأی را به دست آورد و به این ترتیب  مأمور تشکیل کابینه شد. علاوه بر فراکسیون المستقبل، نمایندگان حزب‌الله لبنان و جنبش امل در پارلمان از ادیب حمایت کردند.  

پس از آنکه رئیس جمهوری لبنان ادیب را مأمور تشکیل کابینه کرد، او در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد اعضای کابینه او را متخصصان کارآمد تشکیل می‌دهند و نخستین هدف او اجرای اصلاحات اقتصادی است:

«امکانات کشور ما اندک است و من بر مبنای حمایت همه نیروهای سیاسی مأموریت تشکیل کابینه را پذیرفتم.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای تشکیل دولت در لبنان ضرب‌الاجل تعیین کرده بود. این مهلت در پایان روز دوشنبه به سر می‌رسید. شامگاه دوشنبه مکرون وارد بیروت می‌شود و از سه‌شنبه یکم سپتامبر/ ۱۱ شهریور رایزنی‌ها و گفت‌وگوها با رهبران سیاسی لبنان را آغاز می‌کند.

اجلاس پاریس ۴ (سیدر) با حضور نمایندگان ۳۷ کشور و ۱۴ سازمان بین‌المللی در آوریل / فروردین سال جاری برگزار شد. در این اجلاس صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و چندین نهاد مالی اعلام کردند اگر اصلاحات سیاسی و اقتصادی در لبنان عملی شود، حدود ۱۰ میلیارد دلار به‌شکل وام و یا اهدای مالی به لبنان کمک خواهند کرد. لبنان بعد از انفجار ۴ اوت / ۱۴ مرداد بندر بیروت بیش از هر زمان دیگری به این مبلغ نیاز دارد. در جریان این انفجار نیمی از بیروت ویران شد، دست‌کم ۱۹۰ نفر کشته و شش هزار و ۵۰۰ نفر هم مجروح  و بیش از ۲۵۰ هزار نفر هم بی‌خانمان شدند.

ادیب در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد که اصلاحات اقتصادی می‌بایست به عنوان مقدمه همکاری صندوق بین‌المللی پول با لبنان در اسرع وقت انجام شود.

ادیب بعد از این سخنان از دو منطقه آسیب‌دیده از انفجار بیروت (الجمیزه و مارمخایل) بازدید کرد.

بعد از انفجار بندر بیروت، حسن دیاب ۱۰ اوت سال جاری از مقام نخست‌وزیری لبنان استعفا داد. دیاب در آن زمان در سخنانی که در تلویزیون ایراد کرد گفته بود:

 «امروز، از اراده مردمی و مطالبه آنها برای یافتن مسئولان فاجعه‌ای که هفت سال پنهان‌شده بود و خواست مردم برای تغییر واقعی پیروی می‌کنیم.»

رویترز هفته گذشته (۲۷ اوت/ ۴ شهریور) به نقل از یک مقام آگاه که نام او پنهان ماند ادعا کرد که دولت فرانسه یک نقشه راه دو صفحه‌ای تدوین کرده و از طریق سفارت آن کشور در بیروت در اختیار مقامات لبنانی قرار داده است: حسابرسی در بانک مرکزی، تشکیل دولت موقت برای انجام اصلاحات فوری، برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در طی یک سال و همینطور بازسازی بندر بیروت به عنوان گلوگاه اقتصادی لبنان با مشارکت شرکت‌های فرانسوی مهم‌ترین رئوس برنامه پیشنهادی دولت فرانسه‌اند.     

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.