ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشورهای بالتیک لوکاشنکو را تحریم کردند

لیتوانی، استونی و لتونی ۳۰ مسئول دولتی بلاروس، از جمله الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور را مسئول تقلب در انتخابات و خشونت علیه تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز دانستند.

سه کشور حوزه بالتیک ۳۰ مسئول دولتی بلاروس، از جمله الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور را تحریم کردند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس ـ عکس از شاتر استاک

در حالی‌که اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌ها علیه حکومت بلاروس است و همچنان در مورد تحریم شخص لوکاشنکو بحث ‌می‌کند، لیتوانی، استونی و لتونی، سه کشور حوزه بالتیک دوشنبه ۱۰ شهریور / ۳۱ اوت تحریم‌های خود علیه مقام‌های دولتی بلاروس از جمله رئیس جمهوری این کشور را به‌اجرا گذاشتند.

تحریم‌های کشورهای بالتیک علیه افرادی انجام می‌شود که آن‌ها را مسئول تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس و خشونت علیه تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز دانسته‌اند.

هیتاناس ناوسدا، رئیس‌ جمهوری لیتوانی روز دوشنبه در این‌باره گفت:

«ما اعلام کردیم که نیاز به گفت‌وگوی صلح‌آمیز و توافق بین رژیم و جامعه وجود دارد، اما متوجه این موضوع هستیم که رژیم آمادگی آن را ندارد.»

به‌گفته ناوسدا این سه کشور تحریم‌های خود را آغاز می‌کنند تا الگویی برای کشورهای دیگر باشند.

رئیس‌‌جمهوری لیتوانی همچنین افزود تهیه فهرست از افراد تحت تحریم در بلاروس، نخستین اقدام علیه این کشور خواهد بود و این تحریم‌ها بعد‌ها افزایش خواهد یافت.

کشورهای بالتیک، که همگی با بلاروس هم‌مرز هستند، تدابیر شدیدتری نسبت به کشورهای اروپای غربی در برابر اقدامات لوکاشنکو گرفته‌اند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس و رقیب لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری در حال حاضر در لیتوانی و در تبعید به‌سر می‌برد. او پیش از این در یک پیام ویدئویی با تأکید بر این‌که انتخابات بلاروس غیرشفاف برگزار شده است از شورای اروپا خواسته بود تا نتایج انتخابات را به‌رسمیت نشناسد.

در همین حال، درخواست تغییرات در بلاروس بیشتر می‌شود و لوكاشنكو نیز وعده تغییرات داده است. او گفت: «تغییرات، تغییرات. به همین دلیل ما در مورد آن بحث خواهیم کرد.» به‌طور مشخص این خواسته در مورد تغییر قانون اساسی است. رسانه‌های دولتی در مینسک خبرهای فوری خود را با عنوان: «لوکاشنکو؛ موافق اصلاحات» منتشر کردند. لوكاشنكو اذعان كرد كه اتهام «نظام اقتدارگرا» در بلاروس متوجه اوست و او آماده تغيير است.

مخالفان سیاسی، از جمله ماریا كولسنیكووا هشدار می‌دهند که نباید به لوکاشنکو اعتماد کرد. كولسنیكووا گفت: «لوكاشنكو مانند ۲۶ سال گذشته دروغ می‌گوید و مردم را گول می‌زند.»

لوکاشنکو آمریکا را عامل پشت پرده ناآرامی‌های بلاروس می‌داند و ضمن رد پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای میانجی‌گری جهت مذاکره بین دولت و مخالفان به او توصیه کرد با جنبش «جلیقه زردها» گفت‌و‌گو کند.

مکرون پیش از این از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواسته بود بلاروس را دعوت به صلح و گفت‌وگو کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌ جمهوری روسیه روز دوشنبه گفت اوضاع در بلاروس تحت کنترل است و نیازی به اعزام نیروی نظامی به این کشور نیست.

پسکوف تأکید کرد که دولت و نیروهای امنیتی بلاروس بسیار مطمئن وضعیت اعتراضات را تحت کنترل دارند.

از زمان انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در تاریخ ۱۹ مرداد / ۹ اوت اعتراضات گسترده در این کشور آغاز شد و برخی از این اعتراضات با خشونت پلیس سرکوب شدند. روز یکشنبه ده‌ها هزار نفر در مقابل محل اقامت لوکاشنکو در مینسک تظاهرات کردند. دست‌کم ۱۴۰۰ نفر دستگیر شدند. لوکاشنکو خود را برنده انتخابات می‌داند اما مخالفان این پیروزی را به رسمیت نمی‌شناسند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    ببین،یادبگیر،بخاطر بسپار اوباما،اوباما یا با ملا یا با ما!! این شعار میلیونها ایرانی تنها در یک شهر ایران بود. اما *باراک حسین اوباما* و دنیا انتخاب کرد که با ملایان باشد. در اعتراضات بلاروس بر علیه لوکاشنکو چه تعداد کشته شده که اینطور رهبران اروپایی عکس العمل نشان میدهند؟ هیچ تا در اعتراضات ۹۸ ایران جه تعداد کشته شد که رهبران لطیف طبع و انسان دوست اروپایی خم به ابرو نیاوردند؟ رقم واقعی معلوم نیست اما تعداد بالاتر از چند صد تن است و هزاران تن هم مجروح و دستگیر شده اند. نتیجه: خون نریخته مردم بلاروس از خون ریخته شده مردم ایران پر رنگ تر است.