ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتبین، نوجوان ایرانی ـ هلندی و «سیاره‌های فراخورشیدی»

آتبین کلاهچی در ۱۴‌ سالگی کتابی درباره ستاره‌شناسی به زبان هلندی نوشته است. او که شیفته داستان‌های علمی‌تخیلی‌ست آرزو دارد در آینده در یک سازمان فضایی کار کند.

آتبین کلاهچی در چهارده‌ سالگی کتابی درباره علم ستاره‌شناسی به زبان هلندی تالیف و گردآوری کرده است به نام "سیاره‌های فراخورشیدی خیلی خیلی دور و چگونه آنها را پیدا کنیم" (Exoplaneten Ver, Ver Weg En Hoe We Ze Vinden). آتبین از چهار سالگی با خانواده‌اش در هلند زندگی می‌کند و از کودکی شیفته ستاره‌ها و ستاره‌شناسی و داستان‌های علمی‌تخیلی است.

آتبین کلاهچی، نویسنده نوجوان کتاب سیاره‌های فراخورشیدی

کتاب نوشته آتبین درباره سیارات کشف شده خارج از منظومه شمسی و تلسکوپ‌هایی است که آنها را کشف کرده‌اند. در ابتدا خواننده با مهم‌ترین جنبه‌ها و ویژگی‌های نجوم و سپس با تلسکوپ‌ها آشنا می‌شود. سپس به سیارات اصطلاحاً «بیگانه» پرداخته می‌شود. در یک فصل از کتاب به سوالات متداول پرداخته می‌شود و در انتها خواننده می‌تواند مباحث پیچیده‌تری را مرتبط با موضوع کتاب مطالعه کند. 

کتاب دارای شش فصل است و مطالب به گونه‌ای گردآوری شده‌اند که خواننده بدون دانش قبلی بتواند فهم درستی در مبحث مورد نظر به‌دست آورد. این کتاب برای همه رده‌های سنی و با تمرکز بیشتر برای نوجوانان نوشته شده است. نویسنده طراحی و صفحه آرایی کتاب را نیز انجام داده است.

آتبین از سال ۲۰۱۳ یادگیری علم نجوم و به‌طور تخصصی سیارات خارج از منظومه شمسی را آغاز کرده است. او پس از دو سال جهش تحصیلی، اکنون در مقطع پنجم دبیرستان در شهر ایندهوون هلند مشغول به تحصیل است.

آتبین بعد از اتمامِ سال تحصیلی آینده، فارغ التحصیل و راهی دانشگاه می‌شود. او به زمانه می‌گوید که می‌خواهد در دانشگاه مهندسی هوا فضا (aerospace engineering) بخواند.

آتبین درباره چرایی نوشتن این کتاب به زمانه می‌گوید:

«از کودکی علاقه‌مند به نجوم بودم و همیشه درباره آن تحقیق می‌کردم و اخبار آن را دنبال می‌کردم. در مدرسه چند پروژه در این خصوص انجام دادم و بعد از آن تصمیم گرفتم اطلاعات، دانش و یادگرفته‌های خودم را با کسانی که همانند من به این رشته علاقه دارند به اشتراک بگذارم. موضوعاتی که من در مورد آنها نوشته‌ام خیلی شناخته شده و در دسترس نبودند. به همین دلیل می‌خواستم آنها را به زبان ساده برای همه علاقه‌مندان بازگو کنم. کتاب‌های موجود در این زمینه و به زبان هلندی انگشت شمار هستند. بنابراین من نوشتن این کتاب را بهترین گزینه برای انتقال دانش خودم  دانستم.»

حوزه علاقه آتبین تنها به نجوم و ستاره‌شناسی محدود نیست. او به هنر نیز علاقه دارد و درباره علاقه‌مندی‌هایش به زمانه می‌گوید: 

«از کودکی به نقاشی و طراحی علاقه و به ساختن اجسام تمایل داشتم. به مهندسی و مکانیک هم علاقه‌مند هستم. در مورد همه چیز تحقیق می‌کنم، ایده پردازی می‌کنم و در نهایت با تلاش و پشتکار آن را پیاده‌سازی می‌کنم. همچنین به طراحی هواپیما علاقه دارم.»

او در پاسخ به اینکه بزر‌گ‌ترین آرزویش چیست به زمانه می‌گوید:« آرزو دارم همیشه در تحقیقاتم، درسم و کارهایم موفق باشم. یکی از اهدافم این است که در آینده در یک سازمان فضایی کار کنم». 

آناهیتا انصاری پور، مادر آتبین به زمانه می‌گوید که کتاب هنوز به چاپ انبوه نرسیده است. به گفته او هدف این است که این کتاب با قیمت مناسب و به‌صورت رایگان در اختیار خوانندگان قرار گیرد. به همین منظور کتاب باید حمایت‌کننده مالی داشته باشد تا امکان انتشار آن با کیفیت عالی و قیمت ارزان فراهم شود.

درباره ایرانیان هلند بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.