ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه می‌گوید ضمن ادامه اکتشاف در مدیترانه آماده مذاکره است

ترکیه میگوید کشتی اکتشافی اوروچ رئیس تا ۱۲ سپتامبر به کاوش‌های خود در شرق مدیترانه ادامه می‌دهد، اقدامی که یونان آن را «غیرقانونی» می‌خواند. وزیر خارجه ترکیه گفته که حاضر به مذاکره است.

ترکیه اعلام کرد که کشتی اکتشافی اوروچ رئیس به کاوش‌های لرزه‌شناسی خود برای اکتشاف منابع گازی در آب‌های مدیترانه شرقی ادامه می‌دهد. وزیر امور خارجه ترکیه گفته است این کشور حاضر به مذاکره با یونان است.

اردوغان هدف ترکیه از فعالیت‌ در مدیترانه شرقی و دریای اژه را «احقاق حقوق و عدالت» عنوان کرد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ـ عکس از شاتر استاک

نیروی دریایی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتی اکتشافی اوروچ رئیس تا ۲۲ شهریور / ۱۲ سپتامبر به کار خود در مدیترانه شرقی بین جزیره کرت و قبرس ادامه خواهد داد. این کشتی با لرزه‌نگاری اقدامات مقدماتی برای اکتشاف هیدروکربن احتمالی موجود در این منطقه را انجام می‌دهد.

دولت یونان بار دیگر این اقدام ترکیه را «غیرقانونی» خواند و از ترکیه خواست که تنش‌های موجود را کاهش دهد و برای ثبات در منطقه تلاش کند.

وزارت امور خارجه یونان گفت ترکیه دعوت‌های این کشور برای گفت‌وگو را نادیده گرفته است و «اقدامات تحریک‌آمیز» خود را شدت می‌بخشد.

روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور / یکم سپتامبر مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش آماده گفت‌وگو با یونان است:

«ما طرفدار نشستن پای میز مذاکره با تمام طرف‌ها برای حل تنش‌ها در شرق مدیترانه هستیم تا همه به‌طور عادلانه از منابع مدیترانه شرقی و تقسیم منصفانه [منابع] بهره‌مند شوند. اگر شما می‌گویید درها برای حل مشکلات طرفین از طریق گفت‌وگو باز‌ است، ما همیشه برای این کار آماده بوده‌ایم.»

چاووش‌اوغلو در همین حال یونان را متهم به «اقدامات تحریک‌آمیز» در منطقه با حمایت اتحادیه اروپا کرد. روز گذشته (دوشنبه) کمیسیون اروپا اعلام کرد که اگر گفت‌وگوها با ترکیه به نتیجه‌ای نرسد، آنکارا تحریم خواهد شد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه گذشته از اقدام این اتحادیه برای آماده کردن فهرستی از تحریم‌ها علیه ترکیه خبر داد.

در هفته‌های اخیر رهبران ترکیه و یونان در حالی که کشتی‌های جنگی آن‌ها در شرق مدیترانه ناظر اوضاع هستند سخنان تندی علیه یکدیگر ردوبدل کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز روز سه‌شنبه در آنکارا گفت:

«هدف اصلی ما از فعالیت‌ در مدیترانه شرقی و دریای اژه احقاق حقوق و عدالت است. (...) اقدام برای حبس ترکیه بدون در نظر گرفتن مساحت عظیم ۷۸۰ هزار کیلومتر مربعی آن، براساس یک جزیره ۱۰ کیلومترمربعی نمونه بارز بی‌انصافی و بی‌عدالتی است.»

اردوغان با اشاره به یونان و اتحادیه اروپا افزود:

«کانون‌های خصومت و دشمنی هر چقدر هم تلاش کنند نمی‌توانند مانع رشد و توسعه ترکیه شوند. ترجیح کشوری که خیری برای خود نیز ندارد بر ترکیه به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و جهانی مسخره و مضحک است.»

دوشنبه شب اردوغان در اظهار نظر دیگری اتحادیه اروپا و یونان را به «دزدی دریایی» در مدیترانه متهم کرده و گفته بود کسی نمی‌تواند ترکیه را به سواحل خود محدود کند.

تنش بین یونان و ترکیه سابقه طولانی دارد. در سال ۱۹۹۵ نیز پارلمان ترکیه گسترش آب‌های سرزمینی یونان در دریای اژه را «علت جنگ» اعلام کرد. دلیل اوضاع کنونی، از جمله اعزام حدود سه هفته پیش کشتی اکتشافی اوروچ رئیس ترکیه به منطقه‌ای دریایی بود که یونان ادعا می‌کند متعلق به این کشور است. خدمه این کشتی در آن منطقه به دنبال گاز طبیعی هستند.

دو کشور تاکنون در این منطقه مانورهای نظامی برگزار کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.