ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بررسی صلاحیت مشاوران نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان

شورای نگهبان می‌تواند از طریق بررسی‌های میدانی و محیطی و حتی آزمون و مصاحبه تخصصی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و مشاوران آن‌ها را رد یا تایید کند.

رئوس طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی به تدریج مشخص‌تر می‌شود: در این طرح پیش‌بینی شده که شورای نگهبان علاوه بر استعلام از مراجع چهارگانه، می‌تواند از طریق بررسی‌های میدانی و محیطی و حتی آزمون و مصاحبه تخصصی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را رد یا تأیید کند. کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور این اصلاحیه‌ها را در قالب سه طرح مجزا برای انتخابات شوراها، مجلس و ریاست جمهوری دنبال می‌کنند.

نامزد‌های ریاست جمهوری باید طبق طرح جدید، پنج مشاور خود را به شورای نگهبان معرفی کنند. سازمان سنجش از طرف شورای نگهبان از کاندیدا‌های مجلس و شوراها، آزمون و مصاحبه می‌گیرد.

روز گذشته محمد حسن آصفری، نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اعلام کرده بود که از یک ماه پیش تاکنون طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در کمیسیون شوراها و امور داخلی به بحث گذاشته شده است. عملاً مانع مهمی برای تصویب این طرح وجود ندارد. بر اساس این طرح، رجل سیاسی کسی است که در جایگاه مدیران ارشد لشکری، کشوری یا نمایندگان مجلس باشد. ابوالفضل ابوترابی رییس کارگروه طرح اصلاح قانون انتخابات و عضو کمیسیون شوراها پنجشنبه ۱۳ شهریور در مصاحبه‌ای اعلام کرد که بر اساس این طرح نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌بایست حداقل پنج نفر از مشاوران خود را هم برای تأیید صلاحیت به شورای نگهبان معرفی کنند. شورای نگهبان از طریق آزمون صلاحیت نامزدها و مشاورانشان را می‌سنجد. ابوترابی درباره نحوه برگزاری آزمون گفت:

«این آزمون باید توسط سازمان سنجش انجام شود. شورای نگهبان منابع و مواد آزمون را به سازمان سنجش اعلام می‌کند. این منابع هم خیلی متفاوت و خاص نخواهند بود و مشمول قانون اساسی، آیین‌نامه داخلی، اطلاعات عمومی و مفاهیم سیاسی و ... می‌شود.»

رییس کارگروه طرح اصلاح قانون انتخابات در ادامه این مصاحبه درباره صلاحیت مشاوران پیشنهادی نامزدها گفت:

«ما برای این مشاوران شرایط احراز صلاحیت را قید نکردیم. البته هنوز کار ما ادامه دارد. امکان دارد که ما شروطی را برای مشاوران پیشنهادی، قید کنیم. مثلاً مشاوران حداقل چهار سال سابقه همتراز وزارت‌خانه‌ای داشته باشند.»

نامزدهای ریاست جمهوری برخلاف دوره‌های قبلی باید برنامه‌های خود را به شورای نگهبان ارائه دهند و کارشناسان شورای نگهبان این برنامه‌ها را بررسی کنند و ملاک تأیید یا رد برنامه‌های آنها هم شورای نگهبان خواهد بود. سید امیر حسین قاضی‌زاده، نایب ‌رییس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مصاحبه با ایرنا گفته بود:

«نگرانی بابت تصویب این طرح در کمیسیون وجود ندارد و آماده ارائه به هیأت رییسه مجلس است.»

علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی که رد صلاحیت شد و صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیش‌بینی کرده‌اند که در ۱۴۰۰ یک شخصیت تندرو رئیس جمهوری می‌شود. نام‌هایی که اکنون مطرح می‌شود اغلب سابقه نطامی‌گری دارند: محمدباقر قالیباف، حسین دهقان و اخیراً محسن رضایی.

محمدرضا باهنر، سیاستمدار اصول‌گرا صبح پنجشنبه در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت:

«بسیاری از شخصیت‌های مهم و معروف کشور هنوز تکلیفشان روشن نیست و هنوز تصور برخی‌ها این است که ممکن است آقای رئیسی یا آقای قالیباف بیاید یا ممکن است هر دو بیایند و ممکن است آقای محسن رضایی بیاید. اگر هم قرار است شروع کنیم اول باید سمت یک‌سری افرادی برویم و به آن‌ها بگوییم تو را به حضرت عباس تو یکی نیا.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.