ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: مخالفت دوباره روحانی با محدودیت‌ها

از ۳۱ استان ایران ۲۸ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. حسن روحانی می‌گوید «تعطیل کردن فعالیت‌ها راهکار درستی برای حفظ سلامتی مردم نیست». سال تحصیلی جدید نیز حضوری آغاز می‌شود.

در حالی‌که ۲۸ استان ایران در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند و شمار جان‌باختگان بر اثر کرونا به حدود ۲۲ هزار نفر رسیده است، حسن روحانی همچنان با اعمال محدودیت‌های کرونایی مخالفت می‌کند. وزیر آموزش و پرورش نیز بر بازگشایی مدارس به‌شکل حضوری تأکید دارد اما در این‌باره اختلاف نظر وجود دارد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در نشست رئیسان کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا ـ عکس از ایرنا

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۱۳ شهریور اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۲۱ هزار و ۹۲۶ نفر رسید.

همچنین در این مدت یک هزار و ۹۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و یک هزار و ۶۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. بدین ترتیب براساس آمار رسمی، مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران به ۳۸۰ هزار و ۷۴۶ نفر رسید.

به‌گفته وزارت بهداشت، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز و استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

بدین ترتیب از ۳۱ استان ایران ۲۸ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند.

در چنین شرایطی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران همچنان با افزایش محدودیت‌ها مخالف است. او روز پنج‌شنبه در نشست رئیسان کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:

«رعایت دستورالعمل‌ها نشان داد که می‌توان با حفظ پروتکل‌ها، تمامی شئون زندگی مردم در شرایط کرونایی برگزار شود و تعطیل کردن فعالیت‌ها راهکار درستی برای حفظ سلامتی مردم نیست.»

در حالی‌که فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دادند که در مراسم محرم فاصله‌گذاری ‌اجتماعی چندان هم رعایت نشده‌، مقام‌های جمهوری اسلامی برگزاری این‌گونه مراسم را موفقیت‌آمیز عنوان می‌کنند. رئیسان کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در گزارشی اعلام کردند که مراسم عزاداری محرم با «رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی» برگزار شده است.

حسن روحانی در سخنان خود ضمن تأیید این موضوع و دفاع از رفع محدودیت‌های دیگر، از چگونگی بازگشایی مدارس سخن گفت:

«پس از برگزاری موفق مناسبت‌های ملی و مذهبی، بازگشایی کسب‌وکارها و برگزاری کنکور سراسری، ارشد و دکترا، اکنون و به اعتقاد متخصصان امر، به این نقطه اطمینان‌بخش رسیده‌ایم که شرط بازگشایی مدارس، سلامت دانش‌آموزان به‌عنوان اولویت نخست است.»

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش روز پنج‌شنبه اعلام کرد که سال تحصیلی جدید به شکل حضوری از روز شنبه ۱۵ شهریور ماه آغاز می‌شود.

حاجی میرزایی گفت:

«در شروع سال تحصیلی جدید با توجه به شیوع کرونا، اصل بر شرکت حضوری دانش‌آموزان است، سال تحصیلی جدید متفاوت است. (...) باید کلاس‌ها شکل بگیرد تا دانش‌آموزان و معلمان همدیگر را بشناسند و اطلاعات سال قبل خود را هماهنگ و مرور کنند پیگیری این موضوعات به شکل حضوری بهتر است.»

به‌گفته وزیر آموزش و پرورش، براساس پروتکل‌های بهداشتی حضور هر دانش‌آموز در کلاس برای یک نوبت حداکثر ۳۵ دقیقه تعریف شده است و تلاش می‌شود ورود و خروج دانش‌آموزان در ساعت‌های متفاوت انجام شود تا ازدحام به‌وجود نیاید.

از سوی دیگر، احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان محسن حاجی میرزایی گفت نحوه بازگشایی مدارس باید منوط به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا شود:

«برخی از مدارس جمعیت زیادی داشته و حضور ۳۰ تا ۳۵ نفره دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مغایر با تمامی پروتکل‌های بهداشتی است. با همین استدلال است که معتقدیم نحوه بازگشایی مدارس باید منوط به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا شود.»

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اشاره به تمهیدات مترو برای آغاز سال تحصیلی جدید گفت:

«هنوز وضعیت تشکیل مدارس و دانشگاه‌ها مشخص نیست و به همین دلیل برآوردی از حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در ایستگاه‌های مترو نداریم. باید ببینیم به چه میزان استفاده از مترو با آغاز سال تحصیلی افزایش می‌یابد تا براساس آن برنامه‌ریزی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و... انجام شود.»

روز پنج‌شنبه، سردار حمید هداوند، جانشین رئیس پلیس تهران اعلام کرد که تجمعات صنفی در پایتخت در پنج ماهه سال جاری که ویروس کووید۱۹ همه‌گیر شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    باسلا وختم کلام آقای روحانی برای تمام کارهایت از ویدیو کنفرانس استفاده مکنی چه پدر کشتگی با بچه های ما داری که میخوای به کام مرگ بفرستی یه سوزن به خودت یه جوالدوز به دیگری قربون آقا:####

  • Faryad

    ۱ ، اصلاح طلبی اولین ضربه رو از خود خاتمی خورد وقتی با پشتوانه عظیم چند میلیونی نتونست به قول و اهدافش برسه ، کناره گیری یا روشنگری و یا از اهرمهای قانونی استفاده نکرد باعث دلسردی شدو آخر سر همه را از مجلس که تحصن کرده بودند ؛ برکنار کردند!! . ۲ ،عموم اصلاح طلبان برای نفع شخصی و ماندن در قدرت ، ژست اصلاح طلبی دارند ، مجلس دهم کاملا گویا بود که اصلا به رای دهندگان و آینده اهمیت نمیدهند ، شواری شهر ها هم به همین منوال در رتبه پایین تر . این هم ضربه بعدی بود . ۳ ، روحانی ذاتا محافظه کار است و بنطر میرسه از اصلاح طلبها بعنوان نردبان استفاده کرد و نهایتا هم همه ارکان رو در پایان ۸ سال به همقطارهایش تحویل میده و چه بسا به آینده پر بارتر می اندیشد . و این نه یک پیش آمده بلکه ظاهرا برنامه ریزی دقیق و خوبی برای یکدست شدن و یکدست ماندن حکومت در سالهای آتی بوده . کما اینکه مجلس یازدهم داره با وضع قوانین جدید نهادهای ظاهرا انتخابی رو تضعیف میکنه !! مردم مانده و رانده با نگرانی و بدون اختیار دخالت در تصمیمات کشورشان روز به روز شاهد محدود و سخت تر شدن شرایط هستند و حتما که استمرار طلبها با پشتیبانی بی بی سی در رسیدن به این شرایط نقش پررنگ داشتند و به رای مردم خیانت کردند و جانب قدرت و ثروت رو برگزیدند مثل عارف که در مجلس سکوت مرگ اختیار کرد تا به أینده اقازاده ژن برترش صدمه نخورد!!.

  • Sattar *

    حکومت چپاول ؛ تمام معادن سنگ و معدن نطنز را بخودیها واگذار کرده اند و با استخراج شتابان ؛ گرد و غباری راه انداخته اند که تمام باغهای میوه را نابود کردند و جوانان بیکار نطنزمثل برادران افکاری را بعلت اعتراض به بیکاری؛ به اعدام و دهها سال زندان محکوم میکنند!