ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رزمایش نظامی پربازتاب ترکیه در شمال قبرس

فرانسه اعلام کرد که در اجلاس شورای اروپا تحریم اقتصادی آنکارا به عنوان یک گزینه روی میز قرار دارد. اردوغان اظهارات سیاستمداران اروپایی را تحریک‌آمیز خواند.

ارتش ترکیه در ناحیه تحت تسلط ترکیه در شمال قبرس یک رزمایش نظامی را آغاز کرد. فرانسه اعلام کرد که در اجلاس شورای اروپا در اواخر سپتامبر/ مهر سال جاری تحریم اقتصادی آنکارا به عنوان یک گزینه روی میز قرار دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و شارل میشل، رئیس شورای اروپا (عکس: آرشیو)

به گزارش الجزیره نیروهای نظامی ترکیه یکشنبه ۶ سپتامبر/۱۶ شهریور به سبب بالا گرفتن تنش بین ترکیه و یونان بر سر دخایر نفتی و گازی در مدیترانه شرقی، در قبرس شمالی یک رزمایش نظامی را آغاز کردند که تا پنجشنبه این هفته ادامه می‌یابد.

کشتی حفاری و اکتشافی «اوروچ رئیس» به همراه کشتی‌های «آتامان» و «چنگیزخان» در آب‌های ساحلی قبرس در مدیترانه شرقی برای اکتشاف میدان‌های گازی فعالیت می‌کنند. یونان این اقدام را غیرقانونی می‌داند. به همین سبب تنش‌ها بین این دو کشور عضو ناتو بالا گرفته است.

فواد اوکتای، معاون رئیس جمهوری ترکیه شامگاه یکشنبه با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که رزمایش نظامی ترکیه در قبرس شمالی با اسم رمز «تهاجم مدیترانه» آغاز شده است. اوکتای نوشت:

«عملیات نظامی کشور ما و جمهوری ترک قبرس شمالی همانقدر اهمیت دارند که تلاش‌های دیپلماتیک. از هیچیک نمی‌توان صرف‌نظر کرد.»

وزارت دفاع ترکیه هم در پیامی در توییتر اعلام کرد که این رزمایش تا پنجشنبه ۱۰سپتامبر/۲۰ شهریور ادامه می‌یابد. همزمان با این تحولات مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رحب طیب ادوغان، رئیس جمهوری ترکیه و شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. شارل میشل در مصاحبه با سی ان ان گفت شورای اروپا ۲۴ تا ۲۵ سپتامبر تشکیل جلسه می‌دهد. در این اجلاس اقدامات تنبیهی همراه با مشوق‌هایی برای ترکیه به بحث گذاشته می‌شود.

فرانسه اعلام کرد موضوع اصلی اجلاس شورای اروپا تنش بین ترکیه و یونان است و اعمال تحریم‌های اقتصادی به عنوان یک گزینه روی میز قرار دارد. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت: او و سایر وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره «دامنه و گستره تحریم‌‌ها» علیه ترکیه با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای رایزنی و گفت‌وگو درباره بحران ترکیه و یونان در مدیترانه شرقی پنجشنبه ۲۷ اوت/ ۶ شهریور در برلین آغاز شد و تا جمعه ۲۸ اوت/ ۷ شهریور نیز ادامه یافت. در این اجلاس اعمال تحریم‌های اقتصادی تا حتی محرومیت دائمی ترکیه از عضویت در اتحادیه اروپا به بحث گذاشته شد. پاریس اما موفق نشد سایر کشورهای اتحادیه اروپا را برای تحریم اقتصادی ترکیه مجاب کند. لودریان از اردوغان خواست تا برگزاری اجلاس شورای اروپا به گفت‌وگوهای دیپلماتیک ادامه دهد. وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با «فرانس انتر رادیو» گفت:

«به ترک‌ها بستگی دارد که بتوان درباره این موضوع بحث کرد. اگر آمادگی‌اش را داشته باشند می‌توانیم درباره همه مسائل گفت‌وگو کنیم. اردوغان می‌داند که دست ما بسته نیست.»

رئیس جمهوری ترکیه اما در گفت‌وگئی تلفنی با شارل میشل، رئیس شورای اروپا اظهارات «سیاستمداران اروپایی» را «تحریک‌آمیز» خواند و گفت این اظهارات به دستیابی راهکار سیاسی کمکی نمی‌کند.

در مارس سال جاری/ اسفند ۹۸ ترکیه مرزهای خود را به روی پناهجویان برای عبور به سمت اروپا باز گذاشت و سبب بحران پناهجویی در یونان شد. علاوه بر این ترکیه با مداخله نظامی در بحران لیبی با دولت وفاق ملی به توافق برای استقرار نیروهای نظامی‌اش در پایگاه دریایی در مصراته و پایگاه هوایی الوطیه در جنوب طرابلس دست یافت. از طریق لیبی هم ترکیه می‌تواند اتحادیه اروپا را با یک بحران پناهجویی بزرگ آن هم در زمان همه‌گیری ویروس کرونا درگیر کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Pouya *

    در پی اقدام تلویزیون جمهوری اسلامی به پخش تصاویری از اعترافات اجباری نوید افکاری، هزاران کاربر در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی به این اقدام اعتراض کرده و هشتگ‌های حمایت از برادران افکاری را به ترند اول ایران تبدیل کردند و اقدام صدا و سیما را سناریوی تکراری و دروغین و خجالت‌آور توصیف کردند. همزمان مازیار ابراهیمی شهروند بی‌گناهی که طی سناریوی دروغین و مشترک وزارت اطلاعات و صدا و سیما پس از ماه‌ها شکنجه به اعترافات اجباری وادار و به عنوان عامل و فرمانده ترور دانشمندان هسته‌ای معرفی شده بود، اقدام صدا و سیما علیه برادران افکاری را تکرار سناریوی همیشگی و دروغی واضح توصیف کرد. همزمان آیدا یونسی، خواهر علی یونسی دانشجوی بازداشت شده دانشگاه شریف، با اشاره به فشارهای دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای اعترافات اجباری تحت شکنجه وارد می‌شود، گفت: «روز چهارشنبه به برادرم [علی یونسی] نیز گفته‌اند که با اعتراف تلويزيونی اتهامات را قبول کن تا اعدامت رو بکنیم حبس ابد.» او گفت که «بعد از پنج ماه بازداشت، شكنجه، انفرادی و بازجویی عمومی از برادرش علی یونسی، نیروهای امنیتی «سه هفته است كه با تهدید و فشار اصرار بر مصاحبه تلویزیونی دارند.» اعترافات اجباری و پخش گزارش‌های مشابه چهار دهه سابقه دارد. نتایج تحقیق مشترک میان سازمان عدالت برای ایران و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر سازمان حقوق بشری که به تازگی منتشر شد نشان داد که صداوسیمای جمهوری اسلامی بین سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۸، دست‌کم ۸۶۰ مورد «اعتراف اجباری» و «محتوای افتراآمیز» علیه شهروندان منتشر کرده است!!.