ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با ادامه سقوط بورس، مجلس رئیس سازمان بورس را فراخواند

سقوط بازار بورس به جایی رسیده که به‌گفته کارشناسان باید به فکر «اصلاح عمیق» بود. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مردم خواست فعلاً به سرمایه‌گذاری‌ در بورس ادامه ندهند.

شاخص بورس باز هم سقوط کرد و این‌بار با این سقوط کمیسیون اقتصادی مجلس رئیس سازمان بورس را احضار کرد. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مردم خواست فعلاً به سرمایه‌گذاری‌ در بورس ادامه ندهند.

بورس تهران ـ عکس از آرشیو

سیدکاظم موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دوشنبه ۱۷ شهریور گفت:

«حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس را به‌خاطر روند کاهشی بورس احضار کردیم که فردا سه‌شنبه ۱۸ شهریور به کمیسیون بیاید.»

موسوی ضمن ابراز امیدواری از پاسخ‌های قانع‌کننده‌ رئیس بورس به نمایندگان مجلس درباره سقوط دوباره شاخص بورس، افزود:

«مردم فعلاً به سرمایه‌گذاری‌هایی که تا الان در بورس انجام می‌دادند، ادامه ندهند.»

شاخص کل بورس در معاملات دوشنبه ۱۷ شهریور، ۴۰هزار و ۵۷۰ واحد سقوط کرد و به یک ‌میلیون و ۶۰۷ هزار و ۲۱۲ واحد رسید.

بیشترین اثر سقوط در روز دوشنبه را سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع ملی مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس داشتند.

پیش از این بهزاد صمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با وب‌سایت محافظه‌کار «مشرق نیوز» هشدار داده بود که اگر شاخص بورس به زیر یک میلیون و ۶۰۷ هزار به عنوان شاخص کف سقوط کرد، باید به فکر «اصلاح عمیق‌تر» بود.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی‌ای را پشت‌سر گذاشتند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۶۱۰میلیون ورقه به‌ارزش یک هزار و ۷۵۳میلیارد تومان در ۵۸۹هزارنوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۳۶۵واحد افت کرد و به ۱۶هزار و ۹۷۳واحد رسید.

بیشترین کاهش شاخص فرابورس را پتروشیمی مارون، پلیمر آریا ساسول و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیان داشتند.

برخی نشریات اقتصادی نوشتند رشد جدی عرضه‌ها در بازار روز یکشنبه موجب شد که امروز (دوشنبه) نیز شاخص بورس حرکت نزولی خود را ادامه دهد و آغاز این روند می‌تواند ارزش بازار را به شدت کاهش داده و شرکت‌ها را به ورشکستگی بکشاند.

خبرگزاری برنا روز دوشنبه نوشت:

«بازده منفی بورس دیگر استراتژی سهام‌داری را هم بی‌معنی کرده است و اکنون تنها ایده‌ای که به ذهن سرمایه‌گذاران خُرد می‌رسد، جلوگیری از ضرر بیشتر است. در نتیجه می‌توان دریافت که تعادل و برگشت بازار به دست حقوقی‌ها و نوسان‌گیران بزرگ ممکن نیست و تا زمانی که اعتماد مردم جلب نشود، روند کنونی ادامه خواهد داشت.»

«خبرآنلاین» شنبه ۱۵ شهریور در گزارشی نوشته بود:

«بالا و پایین شدن‌های یک‌ ماه اخیر بازار سرمایه و اوج‌گیری رفتار هیجانی سهام‌داران موجب شده که دولتی‌ها به‌طور مستقیم وارد عمل شده تا از زیان گروه زیادی جلوگیری کنند.»

به‌نوشته این وب‌سایت خبری، عملکرد بازار سهام در یک ماه اخیر، افت بیش از ۴۰ هزار واحدی شاخص‌کل بورس را نشان می‌دهد، تا جایی که شاخص‌ کل بورس که در نیمه مردادماه در کانال دو میلیون واحد قرار داشت روز شنبه به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد سقوط کرد.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی جمعه گذشته در اینستاگرام، به‌منظور بازارسازی در بورس پیشنهاد داد که مالکان عمده سهام، از نهادهای دولتی، عمومی غیردولتی، تا بنگاه‌های خصوصی بزرگ و حتی شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها که طی چند ماه اخیر به‌دلیل رشد قیمت سهامشان سود داشته‌اند، نقش بازارسازی را ایفا کنند و برای اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران خرد، در جهت نقدشوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات اقدام کنند.

این پیشنهاد همتی برای رونق بخشیدن به بازار بورس در حالی ارائه شد که در روزهای اخیر، برخی از سرمایه‌گذاران خرد از افت‌های پی در پی در این بازار ناامیده شده و منابع خود را وارد بازارهای موازی نظیر طلا و ارز کرده‌اند و به همین دلیل نیز قیمت طلا، سکه و ارز در روزهای گذشته افزایش داشته است.

حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس هفته گذشته وعده داده بود که فرآیند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی آغاز خواهد شد و بر بازار بورس تأثیرات مثبت خود را خواهد گذاشت.

در واکنش به سقوط چند باره بازار بورس در روز دوشنبه ۱۷ شهریور، مهدی حیدری، یکی از ۲۵ کارشناس اقتصادی که در نامه‌ای به دولت و بانک مرکزی نسبت به رشد غیرمنطقی بازار بورس هشدار داده بودند، گفت:

«ذات بازار سهام افت‌وخیز و نوسان قیمتی است و انتظار رشد بدون توقف از این بازار، به‌جا نیست.»

حیدری دلیل اصلی سقوط اخیر بازار بورس را «رشد نامتوازن قبلی و اشباع خرید توسط خریداران» دانست و افزود:

«بازدهی بالای بورس به معنای بازدهی بالا برای همه سرمایه‌گذاران نیست و متأسفانه برخی از هموطنان در اوج قیمتی به این بازار وارد شده و متضرر شده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مماشات این اهریمن

    بورس، عامل نابودی سرمایه مردم است، مردم هر چه سریعتر سهامشان بفروشند، حتی با اندک سود، سقوط رژیم حتمی است، اگر با حمله نشود، خود بخود طی یک چند سال، هر چند اگر غیرت کنند قدرتها سکولار و این اهریمن ج ا ایران به حمله مراکز سرکوبش نابود کنند، خسارت کمتری ایران و مردم خواهند دید، وگرنه با یک جهان شبه جهانی اهریمن ج ا ایران نابود باید شود. مماشات با این اهریمن مساوی با نابودی تمدن سکولار خواهد بود.

  • Sattar bheshti

    خانم مجری*** بی بی سی میزگردی با حضور تحلیلگر روابط بین الملل!، پژوهشگر فلسفه سیاسی!، تحلیلگر کارزارهای انتخاباتی! تحت عنوان - ترامپ یا بایدن، کدامیک با ایران؟!! مذاکره می‌کنند؟ - برگزار کرد! باید از بی بی سی سوال کرد : فرض بایدن انتخاب شد ومیلیاردها دلار پول به حکومت طالبانی مورد حمایتتان داد. - این همه پولی که گفتند بابت برجام ازاد شد و اومد توی مملکت چه تاثیری در زندگی ملت داشت بجز اختلاس و ویژه خواری اقایان و اقازاده هایشان؟ این هم رو همان ها میرود یه اب هم روش ! - مثل اون 160 میلیاردی که نقدا از آمریکا گرفتند و گرهی از مشکلات ملت باز نکرد!. - صد برابر این مبلغ رو زمان احمدی نژاد خوردن و قبلش و بعدش بیشتر...

  • حقیقتگو

    دیگ های نذری بورسی بروی اچاق هستند وبوی غذاهای آنچنانی به مشام گرسنه گان میرسد وعده ای هم با کاسه وبشقاب وقابلمه شان مملو از غذاهای آنچنانی کرده اند وازحیاط بورس خارج میشوند ...ببخشید جناب چطوری میشه غذای بورسی گرفت ؟ شرطش خرید بشقاب و کاسه و قابلمه است وقدری هم باید برای غذای نذری پولی پرداخت کنید ...هرچقدر بیشتر برای غذای بورسی پولی پرداخت کنید ده و صد وهزاربرابرش غذا تحویل می گیرید ..پس فلانی بجنب موقعیت طلائی بدست آمده وتظاهرات رفتن را کناربگذار و برو پولهای بانکت رو بگیر وبیار درغذای نذری بورسی سزمایه گذاری کن...سرمایه گذاری که کردیم وکاسه وبشقاب وقابلمه هم خریدیم پس کجاست غذا؟ فعلا" گفتن نمیشه ...آشپزها دروغ گفتن ...آجاق زیر دیگ ها خراب شده ...کامیونی که حبوبات برای غذاپزی می آورده تصادف کرده ....ما غذای نذری بورسی نمی خواهیم پولمان را می خواهیم ...مگر دعوتتنون کردیم که بیان سرمایه گذاری کنید ؟ ازپول خبری نیست !!

  • Faryad

    جلسه روز یکشنبه ۱۶شهریور مجلس: - حسین‌پور: «بیکاری و درد و گرسنگی بیداد می‌کند مگر راه چاره دیگری برای تأمین حداقل معیشت زندگی وجود دارد؟ واقعاً این موضوع کولبری یک مسأله‌ای شده که تکرار هم می‌شود طرح‌های موردی موقت انجام می‌شود تا حدی تخفیف پیدا می‌کند دوباره باز ما شاهد مسأله هستیم جناب روحانی زمانی که از مردم مرزدار کرد رأی می‌گرفتید بیانیه ۱۰ ماده‌ای صادر می‌کردید تا صندوق آرای خود را پر کنید حالا در جواب خوبیهای این مردم مرزها را بستید بازارچه‌های مرزی را تعطیل کردید جوانان کولبر را به گلوله می‌بندید و به خاک و خون کشید آیا این بود وعده‌های شما؟!» - سعادتی: «آقای روحانی یادتان می‌آید بازار خودرو در بدو انتخاب جنابعالی چه شرایطی و قیمتی داشت و الآن چگونه؟ یادتان می‌آید بازار مسکن چه شرایطی داشت و الآن چگونه؟ یادتان می‌آید قدرت خرید مردم چگونه و اکنون چگونه؟ من امیدوارم به پاسخ هشتاد میلیون مردم جواب بدهید و در مجلس حضور پیدا کنید!!». - صباغیان: «همه ما رفتیم حوزه انتخابیه دغدغه‌های مردم را دیدیم دغدغه‌های مردم امروز یک چیز بیشتر نیست و اون گرانی است مشکلات گرانی و بدتر از آن نبود نظارت ماشین گرانی را به حرکت در آورده و مردم به‌ویژه اقشار ضعیف را در زیر چرخ های خود له می‌کند و گویی ما به تماشا نشسته‌ایم!!».