ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقال خردسالان اردوگاه پناهندگی موریا به سرزمین اصلی یونان

پس از آتش‌سوزی بزرگ اردوگاه پناهندگی موریا در یونان هزاران پناهجو بی‌خانمان شده‌اند. آن‌ها کجا باید اسکان داده شوند؟ دولت یونان از نخستین اقدامات خبر داده است.

در پی آتش‌سوزی بزرگ در اردوگاه پناهندگی موریا واقع در جزیره لسبوس یونان، دولت این کشور نخستین دسته از پناهجویان را که کودکان خردسال هستند به سرزمین اصلی یونان منتقل کرد. قرار است پناهجویان دیگر در چند کشتی و چادرهای جدید اسکان داده شوند.

یک کودک پناهجو در اردوگاه موریا ـ ماه مه ۲۰۱۸ ـ عکس از shutterstock

وزارت مهاجرت یونان پنج‌شنبه ۲۰ شهریور / ۱۰ سپتامبر اعلام کرد که حدود ۴۰۰ کودک خردسالِ بدون همراه که پیش از این ساکن اردوگاه موریا بودند در حال انتقال از جزیره لسبوس به شهر بندری تسالونیکی هستند. به‌گزارش رادیو دولتی یونان عصر روز گذشته ۱۶۵ کودک خردسال بدون همراه با هواپیما به تسالونیکی منتقل شدند و ۲۴۴ کودک دیگر امروز (پنج‌شنبه) به این بندر منتقل خواهند شد.

با این حال پناهجویان بزرگسال مجاز به ترک جزیره نیستند. سخنگوی وزارت مهاجرت یونان در مصاحبه با تلویزیون این کشور به صراحت گفت:

«هر کسی که فکر ‌کند می‌تواند به سرزمین اصلی یونان و سپس به آلمان سفر کند، باید این موضوع را فراموش کند.»

سه‌شنبه شب ۱۸ شهریور / ۸ سپتامبر، در بخش‌های مختلف موریا که بزرگ‌ترین اردوگاه پناهندگی جزیره لسبوس است، آتش‌سوزی بزرگی رخ داد و بیش از ۱۲ هزار نفر از آن‌جا گریختند. نیروی امدادگر و آتش‌نشان از نابودی کامل این اردوگاه خبر دادند.

در آغاز سال جاری، حدود پنج هزار کودک بدون همراه که برخی از آن‌ها بیمار بودند، در اردوگاه‌های پناهندگی یونان زندگی می‌کنند.

در پی این آتش‌سوزی، شب گذشته، چهارشنبه ۱۹ شهریور / ۹ سپتامبر در جزیره لسبوس هزاران پناهجو در خیابان‌های خارج از اردوگاه شب را به صبح رساندند. نیروهای آتش‌نشانی شب گذشته نیز چندین آتش‌سوزی کوچک جدید در اردوگاه موریا را خاموش کردند. در گزارش رسانه‌های یونان آمده است که آتش‌سوزی‌های جدید چادرهای باقی‌مانده و سایر محل‌های اقامت موقت را از بین برده‌اند.

به‌گفته رسانه‌های محلی، بسیاری از افرادی که می‌توانستند در محل بمانند با وسایل خود از اردوگاه گریختند. نوتیس میتاراچی، وزیر مهاجرت یونان، اعلام کرد افرادی که بی‌خانمان شده‌اند ابتدا در کشتی‌ها و چادرهای جدید اسکان داده می‌شوند. آتن گفته است که سه کشتی برای پذیرش پناهجویان اعزام شده‌اند.

انتظار می‌رود صبح روز پنج‌شنبه کشتی Blue Star Chios در بندری در غرب جزیره لنگر بزند. این کشتی قرار است حدود یک‌هزار پناهجو را در خود جای دهد. طی چند روز آینده دو کشتی نیروی دریایی یونان نیز پناهجویان باقی‌مانده را خواهند پذیرفت. هنوز اطلاعات رسمی در مورد شمار دقیق افرادی که در اثر آتش‌سوزی بی‌خانمان شده‌اند وجود ندارد.

اردوگاه موریا سال‌هاست که بیش از حد ظرفیت خود پناهجو دارد. بر اساس آخرین گزارش‌های وزارت مهاجرت یونان، حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ پناهجو در آنجا زندگی می‌کردند در حالی‌که ظرفیت این اردوگاه تنها دو هزار و ۸۰۰ نفر است. حدود ۷۰ درصد ساکنان اردوگاه موریا شهروندان افغانستانی هستند. گروهی از ایرانی‌ها نیز در این اردوگاه به‌سر می‌برند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.