ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات بین‌افغان در دوحه آغاز می‌شود

با آزادی آخرین زندانیان طالبان موانع از سر راه برداشته شد. وزیر خارجه آمریکا شخصاً در مذاکرات دوحه حضور دارد. جامعه مدنی افغانستان مضطرب است.

وزارت خارجه قطر اعلام کرد که مذاکرات بین‌افغان سرانجام شنبه آینده در دوحه آغاز می‌شود. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در این مذاکرات حضور دارد.

مذاکرات بین‌افغان در دوحه آغاز می‌شود (عکس: هشت صبح)

وزارت خارجه قطر شامگاه پنج‌شنبه ۱۰ سپتامبر/۲۰ شهریور اعلام کرد با آزادی شش زندانی باقی‌مانده طالبان آخرین مانع بر سر مذاکرات بین‌افغان برداشته شد و این مذاکرات در روز شنبه ۱۲ سپتامبر/ ۲۲ شهریور در دوحه برگزار می‌شود.

از شش زندانی طالبان، دو زندانی در قتل یک زن فرانسوی امدادگر دست داشتند. وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای رسماً نسبت به آزادی این دو زندانی طالبان اعتراض کرد. دولت افغانستان برای این زندانیان گذرنامه صادر کرده. قرار است که همزمان با آغاز مذاکرات آن‌ها به دوحه منتقل شوند و تا پایان نوامبر در آنجا تحت مراقبت قرار داشته باشند.

طالبان با انتشار بیانیه‌ای آغاز مذاکرات بین‌افغان در دوحه را تأیید کرده‌اند. آن‌ها هدف از این مذاکرات را «دستیابی به صلح پایدار بعد از برقراری یک نظام اسلامی و با در نظر داشتن منافع ملی» بیان کرده‌اند.

احتمالاً در نخستین دور مذاکرات برقراری آتش‌بس بین دولت افغانستان و طالبان در دستور کار قرار دارد.

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه، سعادت منصور نادری، وزیر امور دولت در امور صلح و عبدالسلام رحیمی، نماینده ویژه رییس جمهوری در امور صلح در نشست افتتاحی مذاکرات بین‌‌افغان شرکت می‌کنند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شامگاه پنج‌شنبه با انتشار پیامی از آغاز گفت‌وگوهای  بین‌افغان استقبال کرد. پمپئو از این مذاکرات به عنوان یک «لحظه تاریخی» یاد کرد و گفت: «این بهترین بخت افغانستان برای پایان دادن به ۴۰ سال جنگ و خون‌ریزی است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در نشست خبری کاخ سفید اعلام کرد پمپئو شخصاً در این مذاکرات حضور دارد. ترامپ این سفر را یک سفر تاریخی جلوه داد.

جامعه مدنی افغانستان نگران است

در طی مذاکرات بین‌افغان می‌بایست طرفین علاوه بر آتش‌بس پایدار، بر سر حقوق اقلیت‌ها و همچنین حقوق زنان و تغییر قانون اساسی افغانستان به توافق برسند.  

شبکه ولایتی زنان و ائتلاف زنان برای صلح، چهارشنبه ۱۹ شهریور / ۹ سپتامبر در یک نشست خبری در ولایت بامیان، از سازمان‌های بین‌المللی خواستند که در این برهه‌ حساس، زنان، جوانان و سایر اقشار آسیب‌پذیر جامعه افغانستان را از یاد نبرند و همچنان مورد حمایت‌های خود قرار دهند.

برگزارکنندگان نشست اعلام کردند که این دو سازمان سراسری زنان با همکاری نهاد برابری برای صلح و دموکراسی، پیام‌های حدود ۱۵هزار زن افغان را همراه با امضاهای آن‌ها از سراسر کشور جمع‌آوری کرده و به‌ضمیمه یک نامه که در آن نگرانی‌ها و انتظارات زنان از روند صلح با طالبان درج شده است، به سازمان‌های بین‌المللی فرستادند.

در این نامه از کشورهای عضو ناتو و سازمان ملل خواسته شده که از نفوذ خود بر احزاب سیاسی، طالبان و حکومت افغانستان برای مشارکت زنان، قربانیان جنگ و سایر اقشار در سیاست و قدرت استفاده کنند.

قبل از آغاز مذاکرات بین‌افغان برخی وکیلان حقوق بشر، استادان دانشگاه‌ها، روزنامه‌نگاران و مدیران میانی دولت و حتی برخی از امامان جماعت در کابل توسط افراد ناشناس هدف حمله‌های مختلف قرار گرفتند. وزارت داخله افغانستان اعلام کرده است که در روزهای گذشته ۳۹ فعال مدنی و استاد دانشگاه در سوءقصدها جان خود را از دست داده‌اند.

حدود سه هفته قبل هم فوزیه کوفی، از فعالان حقوق زن و از اعضای لویه جرگه در نزدیکی کابل هدف حمله «افراد ناشناس» قرار گرفت. فوزیه کوفی در سخنانی در لویه جرگه از طالبان به تندی انتقاد کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.