ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق صلح بحرین و اسرائیل: واکنش تند ایران و ترکیه

بحرین نیز با اسرائیل بر سر برقراری روابط دیپلماتیک به توافق رسید. ایران گفته بحرین، آرمان فلسطینی را «قربانی انتخابات داخلی آمریکا کرده است.»

پس از امارت متحده عربی، بحرین نیز با اسرائیل بر سر برقراری روابط دیپلماتیک به توافق رسید. توافقی در میان سرور آمریکا و واکنش تند حماس، ترکیه و ایران.

از راست‌:‌ بنیامین نتانیاهو، دونالد ترامپ و حمد بن عیسی آل خلیفه

دونالد ترامپ روز جمعه ۱۱سپتامبر/ ۲۱ شهریور اعلام کرد: «بحرین به امارات متحده عربی پیوست تا برای عادی سازی روابط با اسرائیل به توافق برسد، اقدامی چشمگیر با هدف کاهش تنش در خاورمیانه.»

کاخ سفید اعلام کرده، ترامپ پس از صحبت تلفنی با حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این خبر را توییت کرد.

ترامپ همچنین در توئیتی نوشت: «امروز موفقیت تاریخی دیگری روی داد! دو دوست بزرگ ما اسرائیل و پادشاهی بحرین به یک توافق صلح رسیدند - این دومین کشور عربی است که در ۳۰ روز اخیر با اسرائیل صلح می‌کند.»

ایالات متحده، بحرین و اسرائیل در بیانیه مشترکی گفتند: «این یک موفقیت تاریخی برای صلح بیشتر در خاورمیانه است.»

در این بیانیه آمده است: «آغاز گفت‌وگوی مستقیم و روابط بین این دو جامعه پویا و اقتصادهای پیشرفته امتداد تحول مثبت خاورمیانه است و ثبات، امنیت و رفاه در منطقه را افزایش می‌دهد.»

نتانیاهو هم گفت که این توافقنامه «دوره جدید صلح» است.

نتانیاهو در یک بیانیه ویدئویی گفت: «برای سال‌های طولانی، ما در زمینه صلح سرمایه‌گذاری کردیم و اکنون صلح روی ما سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این توافق، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در اقتصاد اسرائیل به وجود می‌آورد - و این بسیار مهم است.»

خبرگزاری دولتی بحرین روز جمعه اعلام کرد که پادشاه بحرین در تماس با نتانیاهو و ترامپ بر ضرورت دستیابی به صلح عادلانه و پایدار بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بر اساس راه حل دو کشور تأکید می‌کند.

در میان کشورهای عربی مصر از این توافق حمایت کرده اما در سوی دیگر، تشکیلات خودگردان فلسطینی سفیر خود در بحرین را فراخوانده و اقدام دولت بحرین را «خیانت به بیت‌المقدس و آرمان فلسطین» خوانده است.

جنبش اسلامی حماس که نوار غزه را کنترل می‌کند، این توافق را یک فاجعه نامیده و گروه جهاد اسلامی نیز آن را مایه شرمساری خوانده است.

ترکیه به شدت این توافق را محکوم کرده است.

هنوز خبری درباره واکنش عربستان سعودی منتشر نشده اما وزارت امور خارجه ایران، عادی سازی روابط بحرین با اسرائیل را به شدت محکوم کرده و آن را اقدامی «ننگین و خفت‌بار» از سوی بحرین توصیف کرده است.

این وزارتخانه گفته است بحرین، آرمان فلسطینی را «قربانی انتخابات داخلی آمریکا کرده است.»

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رییس مجلس ایران در امور بین‌الملل در توییتر خود این اقدام را محکوم کرده و آن را «خیانت بزرگ به آرمان اسلامی و مردم فلسطین» توصیف کرده است.

پنج‌شنبه ۲۳ مرداد / ۱۳ اوت اسرائیل و امارات متحده عربی اعلام کردند با کمک آمریکا به یک «توافق تاریخی» دست یافته‌اند که منجر به عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک بین دو کشور در خاورمیانه می‌شود. در پی این توافق گفته شد که اسرائیل موافقت کرده است برنامه الحاق کرانه باختری را تعلیق کند.

امارات متحده عربی سومین کشور عربی و اولین کشور عربی حوزه خلیج فارس است که با اسرائیل رابطه فعال برقرار می‌کند. از زمان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون، تنها مصر و اردن با اسرائیل قرارداد صلح امضا کرده‌ بودند.

توافق اسرائیل و امارات متحده عربی با انتقاد شدید فلسطینی‌ها روبه‌رو شد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از یک جلسه اضطراری در رام‌الله خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب و اجلاس فوری رهبران و گروه‌های فلسطینی شد.

وزارت امور خارجه ایران نیز جمعه ۲۴ مرداد با انتشار بیانیه‌ای برقراری روابط دیپلماتیک میان امارات متحده عربی و اسرائیل را به‌شدت محکوم کرد و این اقدام را «حماقت راهبردی» از سوی ابوظبی و تل‌آویو دانست و نوشت: «دولت امارات و دیگر دولت‌های همراه باید مسئولیت تمامی عواقب این اقدام را بپذیرند.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • داریوش

    مضحک تر از همە اعتراض خلیفه اردوغان به این توافقات است. کسی که از قصرش سفارت اسرائیل پیداست و کشورش روابط نظامی و تجاری گسترده ای با این دشمن مسلمانان دارد

  • خواننده

    واقعا لازم بود عکس بزرگ این جنایتکار ها را در نخستین صفحه بگذارید؟ کافی نبود فقط اسمشان همراه با عکسهای کوچکتری درکنارشان؟ من که همه روزم بد شد.

  • Soroush

    اسرائیل به لطف ج.ا سیاست های توسعه طلبانه اش را پیش میبرد امروز کشورهای عربی و فردا ترکیه و پاکستان اتمی را مهار خواهد کرد. مردم و حکومت ایران هیچگاه برای اسرائیل تهدید نبودند. دعواهای رسانه ای جنگ زرگری است. اما آنچه مهم است و تضمین کننده صلح پایدار خواهد بود باور مردم منطقه است (مردمی که در بهار عربی سرکوب شدند) باید دید مردم چه میزان به قراردادهای صلح مابین دیکتاتورهای حاکم بر کشورشان با نتانیاهو اعتقاد دارند. بنظر می رسد دوستی اسرائیل با حکومت های امارات و بحرین( و به زودی سودان) بیشتر از اینکه برای صلح باشد در مرحله اول برای پوشاندن سیاست ها شکست خوررده نتانیاهو و راست افراطی در اسرائیل باشد. و در دراز مدت همانطور که گفتم مهار ترکیه و پاکستان اتمی است. و البته برای ترامپ در آستانه انتخابات یک برگ برنده خواهد بود بخصوص بعد از شکست مفتضحانه معامله قرن.