ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرزندآوری هم وارد بورس می‌شود

مجلس طرحی را در دست بررسی دارد که بر اساس آن برای تشویق فرزندآوری برای فرزند سوم و چهارم سهام پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به والدین تعلق می‌گیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را در ست بررسی دارند که بر اساس آن برای تشویق زاد و ولد، برای فرزند سوم و چهارم به بعد سهامی از شرکت‌های معتبر دولتی از جمله پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به عنوان «سهام آیندگان» به والدین تخصیص داده می‌شود. نمایندگان قصد دارند نهادها و سازمان‌های مختلف برای افزایش جمعیت را زیر سقف بنیادی به نام «بنیاد ملی جمعیت» گرد بیاورند.

مجلس طرحی را در دست بررسی دارد که بر اساس آن برای تشویق فرزندآوری برای فرزند سوم و چهارم سهام پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به والدین تعلق می‌گیرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در شهریور ۹۶ فرمان ۱۶ ماده‌ای را با عنوان «سیاست‌های کلی خانواده» به دستگاه‌های حکومتی ابلاغ کرده بود که در آن فرمان بر ترویج فرزندآوری، نقش مادری و خانه‌داری زنان، ازدواج افراد مجرد و ازدواج مجدد زنان بی‌شوهر سرپرست خانواده تأکید شده بود. محور اصلی این سیاست‌ها، ایجاد جامعه «خانواده‌محور» بر پایه الگوهای اسلامی است. این فرمان در آن زمان به رؤسای دولت، قوه قضاییه و مجلس و همین‌طور مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده و آن‌ها خواسته شده بود که خانواده محور قوانین قرار بگیرد. اکنون با روی کار آمدن مجلس یکدست، زمینه برای اجرای فرمان رهبر فراهم شده است. اما به این سبب که دست دولت از پول نفت خالی مانده، نمایندگان مجلس به این فکر افتادهاند که فرزندآوری را وارد بورس کنند.

طرح تشکیل "بنیاد ملی افزایش جمعیت"

سید علی موسوی، نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رسانه‌های داخلی از طرح تشکیل "بنیاد ملی افزایش جمعیت" خبر داد. در طرح در حال تدوین در مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شده که این بنیاد زیر نظر مستقیم رئیس جمهوری و به ریاست او فعالیت کند. موسوی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:

«ما این طرح را در راستای حمایت از فرمایشات رهبری مطرح کردیم. قبلا هرچه طرح تشویقی برای فرزندآوری مطرح شده بود برای دولت بارمالی سنگینی ایجاد می‌کرد. لذا نمایندگان مجلس این بار دنبال طرحی برای عدم ایجاد بارمالی برای دولت بودند. پیشنهاد سهام آیندگان از فرزند سوم به بعد بار ملی برای دولت ندارد.»  

در این طرح پیش‌بینی شده که برای فرزند سوم و چهارم به بعد سهامی از شرکت‌های معتبر دولتی از جمله پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به عنوان «سهام آیندگان» به والدین تخصیص داده شود. بازار بورس اما از دو هفته قبل تاکنون در حال ریزش است و حجم زیادی از نقدینگی از این بازار خارج شده و به سمت دیگر بازارهای مالی رفته است. این روند همچنان ادامه دارد. سید علی موسوی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با توجه به سقوط بورس تهران گفت:

«طرحی که ما پیشنهاد دادیم برای بلندمدت است. وضعیت کنونی بورس یک وضعیت کوتاه‌مدت و موقتی است . ما در پیشنهاد سهام آیندگان به دنبال یک سرمایه‌گذاری آینده‌دار برای فرزندان هستیم.»

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته (یکشنبه) از برگزاری یک جلسه غیرعلنی با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای حمایت از بورس برای تثبیت بازارها خبر داد. قالیباف در مصاحبه با ایسنا گفت:

«حجم مبنا، حداقل سفارش و سقف استفاده از اعتبار در بازار سرمایه از نکاتی است که مجلس شورای اسلامی مصمم است در کار کارشناسی و نظارتی خود در بورس به آن توجه کند.»

به گفته سید علی موسوی، نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی،  دولت روحانی با طرح تشویقی مجلس برای فرزندآوری و افزایش جمعیت ایران به طور کلی موافقت کرده است.

بر اساس آمارهای موسسات بین المللی، نرخ رشد جمعیت ایران ۲۴ درصد است و در بین ۲۳۲ کشور از نظر رشد جمعیت جایگاه نودم را دارد. به سبب بیکاری و مشکلات معیشتی سن ازدواج در ایران بالا رفته است. در حال حاضر متوسط سن ازدواج در زنان ایرانی به ۲۴ سال و در مردان ایرانی نزدیک به ۳۰ سال رسیده است. فرهنگ بی‌فرزندی یا تک‌فرزندی هم در کشور جا افتاده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران معتقد است که سیاست‌های کنترل جمعیت در گذشته نادرست بوده و جمعیت ایران باید به ۱۵۰ میلیون نفر برسد.  

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.