ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات بلاروس: نیروهای امنیتی صدها تن از معترضان را بازداشت کردند

در مینسک برای پنجمین هفته پیاپی ده‌ها هزار نفر با خواست برکناری الکساندر لوکاشنکو به خیابان‌ها آمدند. ۲۵۰ نفر بازداشت شدند. لوکاشنکو به مسکو سفر می‌کند.

در مینسک برای پنجمین هفته پیاپی ده‌ها هزار نفر در اعتراض به نتایج انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری و با خواست برکناری الکساندر لوکاشنکو به خیابان‌ها آمدند. مأموران امنیتی نقابدار و لباس شخصی‌ها ده‌ها تن از معترضان را بازداشت کردند.

تظاهرات مخالفان حکومت الکساندر لوکاشنکو در مینسک پایتخت بلاروس - ۲۶ مرداد / ۱۶ اوت - عکس از شاتراستاک

دولت لوکاشنکو از دوشنبه هفته گذشته رویه تازه‌ای را برای جلوگیری از ادامه اعتراضات به نتایج انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری در پیش گرفته است: آدم‌ربایی توسط مردان ناشناس با لباس شخصی و انتقال شخصیت‌ها و رهبران جنبش دموکراسی‌خواه به مکان‌های نامعلوم. مردان ناشناس با لباس شخصی ماریا کولسنیکووا یکی از سه رهبر اپوزیسیون بلاروس را ربودند و او را به مرز اوکراین بردند، با این هدف که او را وادار به ترک کشور کنند. پیش از آن، سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس و رقیب الکساندر لوکاشنکو به لیتوانی گریخته بود. ورونیکا سپکالو، یکی دیگر از رهبران جنبش دموکراسی‌خواهانه به لهستان پناه برده است. چهارشنبه ۹ سپتامبر/ ۱۹ شهریور مردان نقابدار ماکسیم زناک، یکی دیگر از رهبران اپوزیسیون را ربودند.

با این همه به گزارش خبرگزاری آلمان شهروندان از مینسک، پایتخت بلاروس گزارش داده‌اند که یکشنبه ۱۳ سپتامبر/ ۲۳ شهریور صدها هزار نفر در «راهپیمایی قهرمانان» با خواست برکناری لوکاشنکو به خیابان‌ها آمدند. وزارت کشور بلاروس با انتشار بیانیه‌ای بازداشت دست‌کم ۲۵۰ نفر از معترضان را به سبب شرکت در «اعتراضات و تجمعات غیرقانونی» تأیید کرده است.

بر همین اساس نیروهای امنیتی از صبح یکشنبه میدان استقلال در مینسک را که محل اعتراضات است مسدود کرده بودند. نیروهای امنیتی و ارتش کاخ ریاست جمهوری را محاصره کرده بودند و در خیابان‌‌‌هایی که معترضان تجمع کرده بودند، ون های پلیس آماده انتقال بازداشتی‌ها به بازداشتگاه‌ها بودند.

سوتلانا آلکسویچ، برنده نوبل ادبی در سال ۲۰۱۵ در غیاب رهبران جنبش دموکراسی‌خواهانه بلاروس رهبری اعتراضات را به عهده گرفته است. آلکسویچ هفته گذشته هشدار داده بود که احتمال جنگ داخلی می‌رود و از لوکاشنکو خواسته بود با معترضان وارد گفت‌وگو شود. اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا هم خواهان گفت‌وگوی لوکاشنکو با معترضان‌اند.

دوران ریاست جمهوری لوکاشنکو رسماً در نوامبر سال جاری به پایان می‌رسد. به گزارش خبرگزاری آلمان لوکاشنکو دوشنبه ۱۴ سپتامبر/ ۲۴ شهریور برای دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مسکو سفر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.