ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت ۲,۵ میلیون نفر در قرعه‌کشی خودرو، اعتراض مردم

دولت برای ساماندهی بازار خودرو برای سومین بار راهکار قرعه‌کشی را به اجرا گذاشت و ۲۵ هزار خودرو را وارد قرعه‌کشی کرد. کسانی که نتوانستند ثبت‌نام کنند اعتراض کردند.

سومین قرعه‌کشی محصولات ایران‌خودرو برگزار شد. این قرعه‌کشی راهکار دولت روحانی برای ساماندهی بازار دونرخی خودرو است. با ریزش این روزهای بورس مردم به این بازار روی آورده‌اند.

۲,۵ میلیون نفر در این قرعه‌کشی شرکت کردند اما گروهی از مردم که نتوانستند در این قرعه‌کشی شرکت کنند در مقابل وزارت صمت دست به اعتراض زدند.

عکس از آرشیو

قرعه‌کشی سومین مرحله از فروش محصولات ایران خودرو، دوشنبه ۲۴ شهریورماه برگزار شد. در این مرحله پنج محصول سمند ال ایکس، پارس بنزینی، پژو ۲۰۶ تیپ پنج، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و ۴۰۵ اس. ال. ایکس عرضه شد.

از ۲,۵ میلیون نفر شرکت‌کننده در این قرعه‌کشی، ۱۶ هزار نفر براساس ظرفیت هر خودرو، برای ثبت‌نام قطعی انتخاب شدند. ۵۰ درصد این تعداد نیز به‌عنوان افراد ذخیره در نظر گرفته شده‌اند.

پس از قرعه‌کشی، افراد پذیرفته‌شده تا روز پنج‌شنبه ۲۷ شهریور فرصت خواهند داشت تا با واریز وجه خودرو، نسبت به ثبت نام قطعی در این طرح اقدام کنند.

طبق تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در نیمه دوم امسال، ۱۱۰ هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو از طریق فروش فوق‌العاده و با موعد تحویل حداکثر سه ماهه به بازار عرضه خواهد شد. افزون بر این، برنامه‌های پیش‌فروش محصولات با موعد تحویل یک سال و بیشتر از یک سال نیز ادامه خواهد داشت.

قرعه‌کشی، تدبیر دولت حسن روحانی برای ساماندهی بازار دونرخی خودرو پس از صدور دستور توقف واردات خودروی خارجی بود. با ممنوع شدن واردات خودروهای خارجی شکاف قیمت خودروی کارخانه و بازار آزاد روزبه‌روز بیشتر شد و اختلاف آن‌ها حتی تا ۵۰ درصد هم رسید.

از سوی دیگر به ‌دلیل افزایش نرخ تورم، ایجاد سرمایه‌های سرگردان و کاهش ارزش ریال و کاهش تولید و عرضه خودرو به بازار، و در اثر سودجویی و رانت‌خواری، خودرو در ایران از کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است. از این رو شرکت مردم در این قرعه‌کشی‌ها نه لزوماً از روی نیاز آن‌ها به خودرو، بلکه برای اندوخته کردن سرمایه و ایجاد ثبات مالی برای خود در دوران بی‌ثباتی اقتصادی در کشور است.

«بخت‌آزمایی بزرگ»

راهکار دولت برای ساماندهی بازار خودرو با برگزاری قرعه‌کشی نارضایتی‌ در جامعه را افزایش داده و بحران تازه‌ای ایجاد کرده است. به‌گفته حسن کریمی ‌سنجری، کارشناس خودرو، شکست مردم در این «بخت‌آزمایی بزرگ» موجب سرخوردگی بیش‌تر آن‌ها خواهد شد.

کریمی ‌سنجری می‌گوید این سیاست دولت تقاضای کاذب را افزایش می‌دهد و عرضه خودرو را محدود می‌کند. در اردیبهشت سال جاری نیز با هجوم مردم به سایت ثبت نام قرعه‌کشی چهار محصول ایران‌خودرو، این سایت با اختلالاتی روبه‌رو شد.

اعتراض

روز گذشته، یکشنبه ۲۳ شهریور گروهی از مردم به‌دلیل موفق‌نشدن در ثبت‌نام خودرو در مقابل ساختمان وزارت صمت دست به تجمع اعتراضی زدند. آن‌ها اعلام کردند که امکان ثبت ‌نام در سایت فروش محصولات ایران‌خودرو را ندارند زیرا این سایت اعلام می‌کند که قبلاً برنده قرعه‌کشی شده‌اند در حالی‌که در هیچ‌کدام از فروش فوق‌العاده یا پیش‌فروش‌های قبلی این شرکت برنده قرعه‌کشی نشده‌اند.

معترضان به دفتر فروش ایران‌خودرو و همچنین مرکز ارتباط با مشتریان این شرکت نیز مراجعه کردند که به آن‌ها اعلام شد برنده ‌شدن‌شان از طریق پیامک و ایمیل اطلاع‌رسانی شده است، در حالی‌که آن‌ها می‌گویند چنین موضوعی صحت ندارد.

هیچ یک از مسئولان وزارت صمت با معترضان وارد گفت‌وگو نشدند.

چنین مشکلاتی این ظن و گمان را ایجاد کرده است که در این زمینه نیز تقلب‌هایی در حال انجام است و دست‌هایی پشت پرده است در حالی‌که مسئولان وزارت صمت چنین گمانه‌زنی‌هایی را رد می‌کنند.

علی شکوهی، کارشناس خودرو به روزنامه «شرق» گفته است «فرایند راستی‌آزمایی بسیار ساده است و افراد برای پی‌گیری اعتراض خود می‌توانند به واحد حقوقی ایران‌خودرو و مراجع قانونی دیگر نظیر پلیس فتا مراجعه کنند.»

سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت چهارشنبه ۱۹ شهریور از «افزایش غیرمنطقی» قیمت خودرو در ایران خبر داد و گفت:

«در روزهای اخیر با کاهش شاخص بورس نقدینگی به سمت بازار خودرو سرازیر شده است، زمانی که شاخص بورس افت و نرخ سود بانک‌ها کاهش پیدا کند پول‌های سرگردان به این سمت سوق پیدا می‌کنند. نباید فراموش کرد تمامی بازارها بر یکدیگر اثرگذارند به همین دلیل نباید بازار خودرو را جدا از بازارهای دیگر در نظر گرفت.»

به‌گفته او «اگر تمامی بازارها حالت ثبات داشته باشند، بازار خودرو هم مانند بازارهای دیگر به آرامش خواهد رسید».

جعفر سرقینی، سرپرست وزارت صمت نیز در همان روز با اشاره به تولید سه هزار و ۶۰۰ خودرو در روز که به‌گفته او در مقایسه با سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته، گرانی خودرو را کوتاه‌مدت عنوان کرد. سرقینی همچنین از تحویل بیش از ۳۴۲ هزار خودرو از ابتدای سال ۹۹ خبر داد و اعلام کرد که در آینده ثبت‌ نام خودروسازی‌ها افزایش خواهد یافت.

روز دوشنبه ۲۴ شهریور بیشتر خودروها در بازار آزاد باز هم نسبت به روز گذشته یکشنبه ۲۳ شهریور گران‌تر شدند در حالی‌که قیمت کارخانه‌ای آن‌ها ثابت ماند.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره گرانی خودرو گفت:

«ما خودروسازان خودرو را خیلی گران نکردیم، بلکه خودرو در بازار گران شده است چون مثلاً زمانی که پراید در بازار ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید در کارخانه ۴۰ میلیون تومان بود.»

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که بالای ۱۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ها دپو شده است. به‌گفته او روزانه چهار هزار خودرو تولید می‌شود و در نتیجه قطعه‌سازان با کمبود قطعات مواجه می‌شوند، مسئولان بانک مرکزی نیز با آن‌ها همراهی نمی‌کنند و ارز لازم را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند.

صنعت خودروسازی در ایران در سال‌های اخیر با زیان‌های تصاعدی کلان روبه‌رو شده است. در سال ۹۸ این زیان ۴۷ هزار میلیارد تومان بود در حالی‌که در سال ۹۷ تنها ۱۴ هزار میلیارد تومان زیان گزارش شد.

زندگی و معیشت نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت شاغل ایران به صنایع خودروسازی وابسته است. در صنایع خودروسازی ایران ۱۲۲ هزار نفر اشتغال مستقیم دارند که ۱۱۰ هزار نفر آن‌ها در دو گروه بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شاهد

    یکی موثرترین راهها، تحریم کالاهای گران و انحصاری حکومتی: بورس خودرو سکه مسکنحکومتی، توسط انبوه سازان دولتی و شبه دولتی و سرمایه دارن رانخوار که بدقولی و کلاهبردرای، که اغلب چند برابر قیمت ساخت (با استفاده از زمین و و وام ارزان و رانت) ساخته اند و حتی مافایا هم اجازه نمیدهد مالیات برانها گرفته شود. اختلاف قیمت خانه های اشرافی مراکز شهر با حاشیه، با انواع توزیع ناعدالانه امکان و محرومیت حواش شهرها! تا عامدا خانه های مراکز و بالاشهرهای اشارفی تا چندین برابر حاشیه شهر قیمتگذاری شود! تحریم کالاهای گران و انحصاری دولتی، عملا هیچ هزینه مادی و جانی ندارد برای مردم عموما فرودست/ شرکت نکنید در پیشفروشها و هیچ خودرو نویی نخرید تا زمانی واردات خودروی نو و دست دوم با عوارض منصافنه کمتر از 10% آزاد شود برای عموم/

  • حقیقتگو

    متوجه میشوید که بهران کرونا و دارو و بیماران کرونائی و همچنین تلف شدن مردم وآخ وناله های پرستاران بیمارستانی با برپائی بازاربورس وآب وتاب دادن ان و حالا هم قرعه کشی اتومبیل به سکوت کشانده شد...سرگرم شان کنید به هرشکل وفرمی که باعث شود به جان حکومت آخوندی نیفتند ...دردوران حکومت پهلوی درخیابان اسلامبول تهران درکنار درب ورودی پاساژی مرد قوی هیکل ایستاده بود که مرتب چارمی زد بفرمائید داخل پاساژ ازغول یک چشم دیدن کنید که چنین وچنان است و بنده ودوستان دوران مدرسه ام هم دیدن غول یک چشم برآن داشت که پول ورودی به پاساژ را بپردازیم و وارد پاساژ شویم ..بعد ازگشت وگذر تنها تعادی آکواریوم ماهی را دیدیم ولی ازغول یک چشم خبری نبود بعد با نارضایتی ازپاساژ خارج شدیم وازمرد قوی هیکل پرسیدم که غول یک چشم را ندیدم و یا لله پولمان را پس بده ..ووی با قلدری جواب داد اگرقدری فهم وشعورداشتید ازخودتان می پرسیدید که غول یک چشم درپاساژ کنارخیابان چه می کند که شماها برای دیدنش وارد پاساژ شده اید؟ بله دروغ گفتم وتمام روز هم اینجا چارزنانه دروغ می گویم و برای دروغ پولی می گیرم ...اگرقلدرید بیاید جلو !!!