ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: تداوم تجاوز جنسی و شکنجه در سوریه

کارشناس‌های سازمان ملل می‌گویند شواهد نشان می‌دهد که رژیم اسد و گروه‌های شورشی مورد حمایت ترکیه همچنان به تجاوز، شکنجه، گروگان‌گیری و قتل زندانیان در سوریه ادامه می‌دهند.

با گذشت ۹ سال از جنگ سوریه کارشناس‌های سازمان ملل در گزارشی اعلام کردند که رژیم بشار اسد همچنان به تجاوز، شکنجه و قتل زندانیان ادامه می‌دهد. آن‌ها همچنین گفته‌اند ائتلاف نیروهای شورشی مورد حمایت ترکیه در سوریه نیز احتمالاً دست به جنایات جنگی زده‌ است. سازمان ملل از آنکارا خواسته است تا برای جلوگیری از این اعمال اقدامات بیشتری انجام دهد.

پناهجوی سوری در مرز ترکیه - عکس از shutterstock

به‌گزارش آسوشیتدپرس، کارشناس‌های کمیسیون تحقیق سوریه در سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور / ۱۵ سپتامبر در ژنو بیست‌ویکمین گزارش خود درباره سوریه را براساس ۵۳۸ مصاحبه و همچنین اسناد، تصاویر ماهواره‌ای و شواهد دیگر ارائه دادند. این گزارش نیمه نخست سال ۲۰۲۰ را پوشش می‌دهد.

آتش‌بس بین شورشیان، دولت سوریه و متحدانش از ماه مارس گذشته تاکنون عمدتاً در منطقه ادلب تحت کنترل شورشیان برقرار است.

این گزارش با ارائه «دلایل منطقی» گفته است که دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه «به جنایت علیه بشریت، از جمله ناپدید کردن زندانیان، قتل، شکنجه، خشونت جنسی و جبس افراد ادامه داده است».

همچنین گفته شده که «ارتش ملی سوریه» متشکل از نیروهای شورشی مورد حمایت ترکیه با گروگان‌گیری، شکنجه و تجاوز جنسی، احتمالاً دست به جنایات جنگی زده‌اند. این اعمال در شمال شرق سوریه، منطقه‌ای که کُردهای سوریه در آن حضور دارند انجام شده است. شورشیان مورد پشتیبانی ترکیه مناطق وسیعی در مرز بین دو کشور را کنترل می‌کنند و با نیروهای دفاعی کردها درگیر هستند.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل اعلام کرد که در حال بررسی گزارش‌هایی است که براساس آن‌ها اعضای «ارتش ملی سوریه» طی سال گذشته دست‌کم ۴۹ زن کرد ایزدی را در مناطق رأس‌العین و عفرین بازداشت کرده‌اند.

این گزارش بر مسئولیت ترکیه در «تأمین نظم و امنیت عمومی و حفاظت ویژه از زنان و کودکان» تأکید کرده است.

کمیسیون خاطرنشان کرد که شرایط در اردوگاه‌های مناطقی که در دست نیروهای دفاعی سوریه قرار دارند، نگران‌کننده و وخیم است، زیرا به‌دلیل شیوع ویروس جدید کرونا خدمات پزشکی «به حداقل» کاهش یافته است.

کارن کونینگ ابوزیاد، یکی از سه عضو کمیسیون تحقیق سازمان ملل با بیان این‌که «همه موانع بر سر راه ارائه کمک‌های بشردوستانه باید برداشته شوند»، گفت:

«افزایش چشمگیر کسانی که از عدم امنیت غذایی در سوریه رنج می‌برند در نیمه اول سال ۲۰۲۰ عمیقاً نگران‌کننده است.»

کمیسیون یادآوری کرد که سوریه با فشارهای جدید ناشی از بیماری ویروس کوویدـ۱۹، بحران ارزی و اقتصادی، تحریم‌های جدید و شدید آمریکا و همچنین خسارت‌های ویرانگر جنگ در طول یک دهه، مواجه است.

این کمیسیون خواستار کاهش تحریم‌ها شد. این تحریم‌ها همراه با تأثیرات ویروس کوویدـ۱۹، تأخیر در تحویل کمک‌های بشردوستانه را تشدید می‌کنند.

همچنین در گزارش کمیسیون از کشورها خواسته شده که اتباع خود از اعضای گروه «دولت اسلامی» (داعش) و زنان آن‌ها را که در اردوگاه‌های محروم به‌سر می‌برند، پس بگیرند.

در ماه اردیبهشت / آوریل سال جاری در دادگاه عالی کوبلنتسِ آلمان انور رسلان، عضو سابق سازمان اطلاعات و امنیت سوریه و عیاض الغریب، یک مقام درجه پایین این سازمان به اتهام دست داشتن در شکنجه‌های زندانیان توسط رژیم سوریه محاکمه شدند. آن‌ها متهم به دست داشتن در قتل، تجاوز و آزار جنسی ده‌ها زندانی شدند.

انور رسلان افسر ارشد رژیم سوریه، به ۵۸ مورد قتل، تجاوز و آزار جنسی جدی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ متهم شد و گفته شد که او مسئول شکنجه دست‌کم ۴۰۰۰ نفر در زندانی در دمشق بوده است. اتهام عیاض الغریب، متهم ردیف دوم هم‌دستی در این جنایت‌ها عنوان شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    موضع برنی سندرز ونانسی پلوسی و اتحادیه اروپا عینا مواضع استمرارطلبان ولایت فقیه از نوع بنفش میباشد!! ترورداخلی و خارجی و همکاری با طالبان و سایر گروههای تروریستی و خفقان و قاچاق بین المللی مواد مخدر و صدور بمب و موشک را نادید گرفته و توافق قلابی امضا نشده را عمده میکنند ؟!

  • Farid

    سقوط حکومت اسلامی نزدیک شده :انتخابات اخیر مرحلۀ دوم مجلس شورای اسلامی در کلان‌شهر کرج - نمایندۀ جدید کرجِ 3 میلیونی با 27 هزار رأی! دو درصد آرای واجدان شرایط! - شمار کل افراد واجد شرایط رأی دادن در استان البرز یک میلیون و 700 هزار نفر اعلام شده بود و با توجه به تمرکز اکثر قریب به اتفاق جمعیت استان در همین سه شهر (کرج، اشتهارد و فردیس) می‌توان شمار واجدین شرایط در این سه را یک میلیون و 500 هزار نفر حدس زد. چون استان البرز به جز این سه شهر تنها سه شهرستان دیگر دارد: ساوجبلاغ و نظرآباد و طالقان. - اگر شمار واجدان شرایط را یک و نیم میلیون بدانیم یک درصد آن 15 هزار نفر می‌شد و 30 هزار رأی یعنی دو درصد! بله، نمایندۀ جدید کرج با دو درصد آرای واجدان شرایط راهی مجلس شده است!

  • Pouya Bakhtiari

    - خامنه ای که مردم تظاهر کننده را دشمن نامید؛ شبانه دستور قتل نوید را صادر کرد: - نازنین بنیادی، بازیگر و کنشگر حقوق بشر، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «امروز برای بسیاری از ایرانیان روز سختی بود. ما به تمام کسانی که برای نجات نوید افکاری فریاد زدند، امید داریم. و کسانی که همچنان ساکت هستند، جان چند انسان بیگناه دیگر باید از دست برود تا شما نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کنید؟» - گوگوش، بخشی از ترانه «قصه دو ماهی» را همراه با تصویری از نوید افکاری و پیام او به اشتراک گذاشت؛ پیامی که نوید افکاری در آن می‌گوید: «اگر من اعدام شدم، همه بدونید که یک انسان بیگناه، در حالی که با تمام توانش تلاش کرد و جنگید تا صداش رو بشنوند، اعدام شد. » - شهره آغداشلو، بازیگرنیز با انتشار ویدئویی در حساب کاربری خود در اینستاگرم، به ديگر زندانيان عقيدتى كه «در زندان‌های مخوف جمهوری اسلامی، و در شرایطی غیرانسانی دربند هستند و زندگی آنها نیز در خطر است» اشاره كرد. - پیشتر، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده اجرای حکم اعدام نوید افکاری توسط رژیم ایران را یک اقدام خبیثانه و ظالمانه خواند و آن را به شدت محکوم کرد. ابی، خواننده نیز در اینستاگرم خود، نام نوید افکاری را همراه با صفحه سیاهی به اشتراک گذاشت و نوشت: «وقتی تو گود حماقت، پهلوونمون فلک شد...» فرامرز اصلانی، خواننده و آهنگساز تصویر شمعی را با نام نوید افکاری در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد و با اشاره به اعدام او نوشت: «اینکار آنچنان با شتاب روی داد که نیز نگذاشتند این جوان برای واپسین بار با خانواده خود دیدار کند، در مورد یک گناهکار نیز اعدام کاری غیرانسانی است.» مری آپیک، بازیگر نوید افکاری را همراه با یک تصویر سیاه به اشتراک گذاشت و قتل «این قهرمان ملی» را به مادر ‌‌و خانواده او تسلیت گفت.