ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جزئیات قتل سه کولبر به دست نیروهای مرزبانی در سردشت

در روزهای گذشته فرمانده نیروهای مرزبانی استان آذربایجان غربی ادعا کرده بود سه نفر «متجاوز مرزی» کشته شده‌اند، در حالی که تصاویر و فیلم‌هایی که به دست شبکه حقوق بشر کردستان رسیده نشان می‌دهد آنها کولبر بوده و اسب‌های آنها نیز به رگبار بسته شده است.

سه کولبر که در روزهای گذشته بر اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی کشته شدند و فرمانده مرزبانی استان آذربایجان غربی آنها را «متجاوز مرزی» خوانده بود، به گفته خانواده‌هایشان تنها به دلیل فقر و بی‌کاری به کولبری روی آورده بودند. نیروهای حفاظت پاسگاه بارهای آنها را توقیف کرده و هم خودشان و هم اسبهایشان را به رگبار بسته‌اند.

روز سه‌شنبه، ۱۰ شهریور، سه کولبر جوان به نام‌های زانکو احمدی ۲۷ ساله، زانست حسن‌نژاد ۲۵ ساله و سروش مکاری ۲۰ ساله در منطقه «باژار» نزیک به شهرستان سردشت با تیراندازی نیروهای مرزبانی پاسگاه «برده‌پان» از فاصله نزدیک کشته شدند. شبکه حقوق بشر کردستان در گفت‌وگو با خانواده این سه کولبر و شاهدان عینی، به مستندات و جزئیات بیشتری در خصوص این حادثه دست یافته که نشان می‌دهد نه تنها این کولبران توسط نیروهای مرزیانی به قتل رسیده‌اند، بلکه بار آنها را توقیف کرده و دست‌کم ۱۱ اسب آنها نیز را کشته‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان از قول بستگان کولبران نوشته که سروش مکاری با اصابت یک گلوله از پشت، زانکو احمدی با اصابت یک گلوله که شکم او را متلاشی و به دستش برخورد کرده و زانکو احمدی نیز با اصابت سه گلوله درجا کشته شده است. پس از انتقال به بیمارستان سردشت، بدون انجام مراحل پزشکی قانونی پیکر آنها به خانواده‌ها تحویل داده شده است.

شاهدان عینی منطقه با فیلم و تصاویری از محل کشته شدن این کولبران که در اختیار شبکه حقوق بشر کردستان قرار داده‌اند، ضمن رد اظهارات فرمانده نیروی مرزبانی استان آ‌ذربایجان‌غربی تاکید کردند نیروهای حفاظت نیروهای انتظامی پس از اطلاع از مسیر عبور این کولبران  و از فاصله نزدیک بدون هشدار قبلی اقدام به تیراندازی به سوی این کاروان کرده‌اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گفته این منابع محلی حمایت مسئولین نیروهای مرزبانی از کشتار کولبران و عدم پیگرد قضایی مامورانی که به سوی آن تیراندازی می‌کنند، موجب شده نیروهای مرزبانی بدون هیچ‌گونه مانعی به کشتار کولبران و کاسبکاران مرزی ادامه بدهند.

کمال حسین‌پور، نماینده سردشت و پیرانشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد این افراد متجاوز مرزی نبودند، چرا که متجاوزان مرزی شامل افرادی می شوند که اشرار، ضد انقلاب و یا مسلح باشند که از طریق مرز وارد کشور می‌شوند.

کولبری با وجود تمام خطراتی که به دنبال دارد، تنها راهی است که برای مردم مناطق محروم در نوار مرزی غرب و شمال ‌غرب ایران باقی مانده است. آنها برای تأمین نیازهای زندگی‌شان در ازای مبالغی ناچیز، بارهای سنگینی را ساعت‌های طولانی در فصل‌های سرد و گرم در بین کوه‌ها و مسیرهای صعب‌العبور جابه‌جا می‌کنند. از خطر سقوط از ارتفاع گرفته تا رفتن روی مین، سرمازدگی، گیر کردن در برف، غرق شدن در رودخانه، ریزش کوه تا تیراندازی نیروهای مرزبانی و سپاه، از جمله خطراتی هستند که هر روز کولبران با آنها روبه‌رو هستند.

اما بیشترین عامل جان باختن و مصدومیت کولبران، تیراندازی نیروهای مرزبانی و سپاه پاسداران به سمت آنها است.

 بر اساس آمارهای گردآوری شده توسط شبکه حقوق بشر کردستان، در سال ۱۳۹۸ حداقل ۷۰ کولبر کشته و ۱۵۴ نفر نیز مجروح شده‌اند. همچنین از آغاز فروردین ماه امسال (۱۳۹۹) تاکنون حداقل ۲۶ کولبر کشته و ۴۸ نفر زخمی شده‌اند. از میان این تعداد ۸۲ کولبر با شلیک مستقیم نیروهای نظامی ایران کشته شده‌اند.

  • در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد پسر ابراهیم از شمال

    جنایتی دیگر در حق مردم ایران. نابود باد حکومت آخوندی خامنه‌ای، که هنری جز جنایت و قتل ندارد. لعنت ابدی بر خامنه‌ای و حکومت طاغوتی جمهوری اسلامی باد. این رژیم درحال مرگ است، اینها آخرین تلاشهای این رژیم برای ماندن در قدرت است. این گماشتگان و مزدوران قاتل، که نام مرزبان را یدک می‌کشند، می‌توانستند به شیوه‌ای دیگر مسئله را بدون خونریزی حل کنند و آسیبی به مردم و حیوانات زبان بسته نرسانند. اما شیوه هیستریک برخورد آنها با مسئله، نمایشی است از خونخواری و جنایت پیشه بودن رهروان شیعه مظلوم علی و حسین، که امروز تبدیل به رهروان امام قعر چاه شده‌اند. اگر علی و حسین هم همانند رهروانشان بوده‌اند، پس باید گفت سلام بر یزید و سلام بر ابن ملجم! بعنوان یک مسلمان زاده از پدر و مادری شیعه، تا آخر عمرم به یزید و ابن ملجم سلام خواهم کرد، و طلب آرامش برای روح آنها خواهم کرد.