ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو هزار امضا عليه لايحه گذرنامه دختران

نامه فعالان حقوق زنان منتقد به لایحه گذرنامه با دو‌ هزار امضا از چند شهر‌ ایران به دست فاطمه رهبر، رئیس فراکسیون زنان مجلس ایران رسید. وی به آن‌ها اطمینان داد که اجازه "ولی" برای خروج دختران مجرد منتفی است.

روزنامه بهار در شماره امروز خود سه‌شنبه هشتم اسفندماه نوشت، جمعی از فعالان حقوق زنان روز گذشته با نوشتن نامه‌ای در اعتراض به تصویب لایحه گذرنامه مبنی بر ضرورت اخذ اجازه دختران بالای ۱۸ سال از "ولی" برای خروج از کشور، دو ‌هزار امضا را از شهر‌های تهران، رشت، اصفهان و شیراز جمع‌آوری کردند و به فاطمه رهبر، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس نهم تحویل دادند.

سايت تغيير برای برابری نوشته است در این دیدار یکی از فعالان زن به رهبر گفت: "بر اساس اخباری که خبرگزاری‌های کشور منتشر کردند این لایحه منتفی شده است اما کماکان ما نگران هستیم چرا که می‌دانیم این طرح باید در صحن علنی هم مطرح بشود و هر اتفاقی ممکن است در صحن بیفتد."

رهبر در این دیدار با اعلام این‌که مخالف محدود کردن دختران برای خروج از کشور است گفت: "زمانی که لایحه در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود ممکن است نمایندگانی نظری مغایر ما داشته باشند که حق دارند نظر خود را در صحن مطرح کنند اما ما خواستار حذف شرط سن برای خروج از کشور زنان مجرد هستیم."

یکی از فعالان زن: ما نگران هستیم چرا که می‌دانیم این طرح باید در صحن علنی مجلس هم مطرح بشود و هر اتفاقی ممکن است در صحن بیفتد

این نماینده با اعلام این نکته که "خواسته ما نیز بازگشت به لایحه دولت است"، تأکید کرد: "در صحن علنی مجلس مثل شیر ایستاده‌ایم. جای هیچ‌گونه نگرانی نیست."

وی همچنین به تبصره‌ای پیشنهادی در این لایحه اشاره کرد مبنی بر این‌که اگر بین فرزند و پدر درباره خروج از کشور اختلافی ایجاد شد به مراجع ذی‌صلاح مراجعه کنند.

به گفته رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در این تبصره بر کلمه "فرزند" تاکید شده و دختر یا پسر بودن فرد مدنظر نیست.

رئیس فراکسیون زنان مجلس ایران همچنين گفت: "آمار وحشتناکی داریم که خانمی با دخترانش صبح دوبی می‌روند و فردایش با چند‌هزار دلار بر‌می‌گردند که باید جلو این‌ها گرفته شود."

فاطمه رهبر افزود: "به همین دلیل خواستیم که دربیاورند هر سال چند خانم به خارج سفر می‌کنند از میان‌شان چند نفر مجرد هستند و برای چه مقاصدی می‌روند که گفتند براساس آمار، ۷۶ نفر در قیف ما قرار گرفتند."

رهبر در ادامه گفت: "براساس همین مستند اعلام کردیم که نباید به خاطر این ۷۶ نفر قانونی را تصویب کرد. نباید به خاطر دستمالی قیصریه را آتش بزنید."

هفت روز پیش نیز فاطمه رهبر در نخستین جلسه شورای راهبردی زنان و خانواده گفته بود پس از مخالفت‌های صورت گرفته در کارگروه طراح لایحه گذرنامه، از نظر ما این مصوبه کارگروه منتفی است.

با وجود مخالفت‌های بسیاری از فعالان حقوق زنان، آبان‌ماه سال جاری کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران طرحی را تصویب کرد که به موجب آن زنان مجرد زیر ۴۰ سال باید با اجازه "ولی قهری" خود یا اجازه "حاکم شرع" از کشور خارج شوند.

اعضای کمیسیون امنیت ملی در دی‌ماه به‌گونه‌ای دیگر این لایحه را تغییر دادند. به این صورت که زنان اجازه دارند گذرنامه داشته باشند اما اگر بالای ۱۸ سال باشند و قصد خروج از کشور را دارند باید اجازه ولی را داشته باشند.

در حال حاضر هنوز لایحه اصلاح قانون گذرنامه در مجلس ایران تصویب نشده است.

در قانون گذرنامه در ایران، افراد زیر ۱۸ سال برای گرفتن گذرنامه به اجازه رسمی ولی یا قیم خود نیاز دارند و درباره زنان و مردان بالای ۱۸ سال تأکید خاصی نشده است جز این‌که زنان متأهل برای دریافت گذرنامه به اجازه رسمی همسر خود یا حاکم شرع نیاز دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • haghighatgo

    بله ...بله ....فاطمه رهبر قول داد....که چی بشه !!!.....چقدر ایران نشین ها سادن طفلگی ها ......به این قول دادن ها اطمینان می کنن .....حالا وزارت اطلاعات تازی ها بدستور فاطمه خانم رهبر می افته دنبال یکی یکیه دوهزار امضاء کننده ....." !!