ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در گستره آثار فریده لاشایی

<p>فریده لاشایی نقاش، نویسند&zwnj;ه و مترجم مطرح ایرانی که سال&zwnj;ها دچار بیماری سرطان بود،&nbsp; هنگام ۶۸ سالگی در بخش آی&zwnj;سی&zwnj;یو بیمارستان جم تهران از دنیا رفت. فريده لاشايی در سال ۱۳۵۲، پس از ۱۰ سال دوری از ايران و فعاليت&zwnj;هايی در کنفدراسيون جوانان و دانشجويان ايرانی در خارج به کشورش بازگشت&zwnj;. او در اين سال دستگير شد و مدتی را در بند تازه زنان در زندان قصر به&zwnj;سر برد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>ويدا حاجبی تبريزی در کتاب خاطرات زندانش از زندان&zwnj;های دوران حکومت محمدرضا پهلوی که &quot;دادِ بیداد&quot; نام دارد از ۱۷ نفر از زنان سياسی زندانی یاد کرده که يکی از آنان فريده لاشايی است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>وی افزون بر نقاشی به ترجمه و نویسندگی نیز می&zwnj;پرداخت که ترجمه نمایشنامه&zwnj;های &quot;زن نیک سچوان&quot; (۱۳۴۷)، &quot;ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی&quot; (۱۳۵۵) و &quot;روزهای کُمون&quot; (۱۳۵۷) از جمله این آثار هستند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>پرویز کلانتری، نقاش برجسته کشورمان درباره فریده لاشایی می&zwnj;گوید:</p> <p>&nbsp;</p> <p>&laquo;نباید گمان کنیم که هم&zwnj;اکنون &laquo;لاشایی&raquo; با مرگ از میان ما رفته است، چون او همچنان با آثارش در میان ما حضور دارد و هست. نباید گمان کنیم که نمایشگاه&zwnj;های نقاشی از این به بعد نقاشی&zwnj;های او را بر دیوار&zwnj;هایشان نخواهند آویخت؛ او کماکان همچون قبل خواهد درخشید.</p> <p>لاشایی از ۴۰ سال قبل خیلی محتاطانه و رئالیستی نقاشی می&zwnj;کشید اما از آنجا که با دنیا نفس می&zwnj;کشید و جهان را سیر می&zwnj;کرد، به سرعت خود را ارتقا داد؛ سلیقه جهان امروز را شناخت و توانست آثارش را وسعت بخشد و جایی جدی برای خودش در نقاشی معاصر ما باز کند.&raquo;&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>پاره&zwnj;ای از آثار او را می&zwnj;بینیم.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

فریده لاشایی نقاش، نویسند‌ه و مترجم مطرح ایرانی که سال‌ها دچار بیماری سرطان بود،  هنگام ۶۸ سالگی در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان جم تهران از دنیا رفت. فريده لاشايی در سال ۱۳۵۲، پس از ۱۰ سال دوری از ايران و فعاليت‌هايی در کنفدراسيون جوانان و دانشجويان ايرانی در خارج به کشورش بازگشت‌. او در اين سال دستگير شد و مدتی را در بند تازه زنان در زندان قصر به‌سر برد.

ويدا حاجبی تبريزی در کتاب خاطرات زندانش از زندان‌های دوران حکومت محمدرضا پهلوی که "دادِ بیداد" نام دارد از ۱۷ نفر از زنان سياسی زندانی یاد کرده که يکی از آنان فريده لاشايی است.

وی افزون بر نقاشی به ترجمه و نویسندگی نیز می‌پرداخت که ترجمه نمایشنامه‌های "زن نیک سچوان" (۱۳۴۷)، "ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی" (۱۳۵۵) و "روزهای کُمون" (۱۳۵۷) از جمله این آثار هستند.

پرویز کلانتری، نقاش برجسته کشورمان درباره فریده لاشایی می‌گوید:

«نباید گمان کنیم که هم‌اکنون «لاشایی» با مرگ از میان ما رفته است، چون او همچنان با آثارش در میان ما حضور دارد و هست. نباید گمان کنیم که نمایشگاه‌های نقاشی از این به بعد نقاشی‌های او را بر دیوار‌هایشان نخواهند آویخت؛ او کماکان همچون قبل خواهد درخشید.

لاشایی از ۴۰ سال قبل خیلی محتاطانه و رئالیستی نقاشی می‌کشید اما از آنجا که با دنیا نفس می‌کشید و جهان را سیر می‌کرد، به سرعت خود را ارتقا داد؛ سلیقه جهان امروز را شناخت و توانست آثارش را وسعت بخشد و جایی جدی برای خودش در نقاشی معاصر ما باز کند.» 

پاره‌ای از آثار او را می‌بینیم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.