ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: آموزش مجازی هم بحران‌ساز شد

بازگشایی زودهنگام مدارس نه تنها به بحران همه‌گیری کرونا دامن زد، بلکه خود به یک بحران تبدیل شد. در این میان سراسر کشور هم عملاً در وضعیت قرمز است.

موج دوم همه‌گیری کرونا در ایران عملاً از راه رسیده است. به گفته ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد. در همان حال بازگشایی زودهنگام مدارس نه تنها بحران‌زا بود، بلکه به سبب ناکارآمدی سامانه «شاد» خانه‌نشینی دانش‌آموزان هم بحران‌ساز شده است. برخی از معلمان خواهان تعطیلی مدارس به مدت یک سال شده‌اند. یک سال تاثیرگذار در زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی.

بازگشایی زودهنگام مدارس نه تنها به بحران همه‌گیری کرونا دامن زد، بلکه خود به یک بحران تبدیل شد. در این میان سراسر کشور هم عملاً در وضعیت قرمز است.

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته سه هزار و ۴۹ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شده‌اند. بر همین اساس استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته ۱۴۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۲۳ هزار و ۹۵۲ نفر رسیده است.

به این اطلاعات اما نمی‌توان چندان تکیه کرد. حتی مقامات وزارت بهداشت هم این آمارهای روزانه را نقض می‌کنند. برای مثال ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت شامگاه گذشته در تبریز در گفت‌وگو با شبکه خبر با صراحت اعلام کرد که رنگ‌بندی استان‌های ایران برای نشان دادن میزان همه‌گیری ویروس کرونا معنای خود را از دست داده و عملاً کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد.

علاوه بر سفرهای متعدد در ایام تعطیلات و برگزاری مراسم عزاداری، بازگشایی زودهنگام مدارس نیز به بحران کرونا در ایران دامن زده است. در تهران که به تقاطعی برای گسترش ویروس کرونا به کل کشور بدل شده، بر اساس اعلام رسمی مقامات وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش ۸۵ درصد دانش‌آموزان خانه‌نشین شده‌اند. سامانه شاد برای آموزش مجازی اما از کیفیت و کارآیی مطلوب برخوردار نیست. اینترنت ضعیف است، معلمان و دانش‌آموزان برای استفاده از سامانه آموزش ندیده‌اند و بسیاری از دانش آموزان هم توانایی مالی لازم برای خرید تبلت را ندارند.

مدارس به عنوان کانون‌های انتشار ویروس

منصور بهرامی، رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران سه‌شنبه ۲۵ شهریور در نامه‌ای خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت نوشته بود:

«در صورت همه‌گیری کودکان با بازگشایی مدارس همانند آنچه در میزان [ابتلای] بیماران بزرگسال شاهد بودیم متأسفانه تخت‌های مراقبت ویژه کودکان به اندازه کافی در کشور موجود نیست بنابراین با چالش بزرگی روبه‌رو خواهیم بود.»

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش اما به رغم این هشدارها و با وجود آنکه در روزهای گذشته ابتلای برخی از دانش‌‌آموزان و معلمان به کووید-۱۹ خبرساز شده بود، اعلام کرده است که مدارس می‌بایست دایر باشند و معلمان هم باید سر کار بیایند و ضمن تدریس به صورت مجازی، به دانش‌آموزان حاضر در مدرسه نیز آموزش دهند:

«مدرسه باید زنده و فعال باشد تا انجام کارها و برقراری ارتباطات راحت‌تر شود. حتی اگر تنها یک دانش‌آموز هم به مدرسه بیاید یا همه دانش آموزان بخواهند به صورت غیرحضوری درس بخوانند باز هم باید مدارس کشور فعال باشند.»

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اما گفته بود که کنترل همه‌گیری کرونا در مدارس حتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سادگی میسر نیست:

«تهویه مسئله مهمی است. در فضای سربسته که تهویه خوبی ندارد، اگر یک نفر مبتلا باشد قطعاً زمینه این است تا دیگران هم مبتلا شوند. این موارد دو هفته بعد در تعداد بستری‌ها و سه الی چهار هفته بعد در تعداد فوتی‌های ما اثر خودش را نشان می‌دهد.»

به گزارش همشهری این اظهارات ضد و نقیض بسیاری از خانواده‌ها، معلمان و کارشناسان آموزشی را سردرگم کرده است. یک کارشناس آموزش که خود معلم است به همشهری‌آنلاین گفت:

«با توجه به این که رعایت پروتکل‌ها در مدارس کافی نیست و تعداد زیادی از دانش‌آموزان نیز سن کمی دارند و درک درستی از بیماری و رعایت پروتکل‌ها ندارند، برگزاری حضوری کلاس‌ها در مدارس اصلا لزومی ندارد. حتی در دبیرستان‌ها هم که بچه‌ها آگاهی بیشتری دارند، اصول بهداشتی کاملا رعایت نمی‌شود. به این ترتیب بعید نیست دانش‌آموز مبتلا بشود یا ویروس را به اعضای خانواده خود منتقل کند.»

خانه‌نشینی دانش‌آموزان هم بحران‌زاست

اما خانه‌نشینی دانش‌آموزان هم چالش‌آفرین است. علاوه بر عدم تحرک و فقدان رابطه اجتماعی، اصولا آموزش مجازی با توجه به کمبود امکانات به سادگی میسر نیست.

به گزارش همشهری آن‌لاین غروب چهارشنبه ۲۶ شهریور وزیر آموزش و پرورش در جلسه تصویری زنده با مدیران مدارس سراسر کشور از طریق شبکه شاد شرکت داشت اما هیچ‌کس حتی خود وزیر نتوانست به شبکه وصل شود.  یک معلم مدارس تهران در مصاحبه با همشهری‌آنلاین گفت:

«بسیاری از دانش‌‌‌آموزان تبلت و گوشی تلفن همراه ندارند و والدین هم از عهده خرید آن برای فرزندان برنمی‌آیند. اصلا گوشی‌ای که تا هفته بعد ۳ میلیون تومان می‌رود روی قیمتش، چه کسی توانش را دارد که برای فرزندش بخرد؟ گوشی و تبلت رایگان هم که وزیر آموزش و پرورش وعده‌اش را داده بود، شعار و وعده‌ای بیشتر نبود.»

علاوه بر این بسیاری از معلمان برای استفاده از سامانه شاد آموزش ندیده‌اند و دراین شراط همه چیز به یک شوخی شباهت پیدا کرده است. قیمت یک تبلت ۱۵ میلیون تومان است.

برخی از معلمان با توجه به این مشکلات پیشنهاد داده‌اند که وزارت آموزش و پرورش مدارس کشور را به مدت یک سال تعطیل کند. یک سال تاثیرگذار در زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی.

 این وضعیت در تهران با زیرساخت‌های شهری قوی‌تر از مناطق حاشیه‌ای برقرار است. در بسیاری از نقاط دورافتاده اصولاً دسترسی به اینترنت وجود ندارد. در این نقاط دورافتاده فعلا کلاس‌های درس زیر سقف آسمان دایر می‌شود. با فرارسیدن فصل سرما اما این امکان هم از دست می‌رود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سجاد

    به این سادگی ها نیست ، تمام مواردی که بیان شد دقیقا دلیل بر عمدی بودن رفتارهای ساختار برای دوچندان کردن مشکلات بیماری است. کرونا بهترین فرصت و بهانه است برای نظام فاسد تا مردم درگیر حفظ جان شوند تا درک فساد.

  • Nader

    یورگن هارت، سخنگوی فراکسیون مشترک احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی، به عنوان بزرگترین فراکسیون مجلس، گفت:"صدور حکم اعدام علیه کشتی‌گیر ایرانی، نوید افکاری با توجیهات بی‌پایه و اجرای سریع این حکم به رغم همه تردیدها و پرسش‌ها در باره اتهاماتی که متوجه او بوده و به رغم اعتراضات بین‌المللی حلقه دیگری از سیاست پایدار نقض حقوق بشر از سوی حکومت ایران است."به گفته هارت "رژیم آیت‌الله‌ها سال‌هاست که با خشونت و سرسختی تمام با منتقدان و دگراندیشان روبرو می‌شود و به سرکوب سیستماتیک مردم ایران مشغول است."حکومت ایران بعد از چین بیشترین اعدام‌ها را در سطح جهان در کارنامه دارد، این نوع مجازات را در تضاد و تناقض کامل با ارزش‌های اروپایی توصیف کرد و آن را موضوعی دانست که "باید در مناسبات ما با حکومت ایران پیوسته مورد توجه قرار گیرد."از نظر فراکسیون مشترک دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی مجلس آلمان مادام که حکومت ایران مردم خود را به شیوه‌ای خشونت‌بار سرکوب می‌کند، مادام که شبه‌نظامیان مورد حمایت و هدایت حکومت ایران ثبات منطقه را به خطر می‌اندازند و تهدیدی برای اسرائیل هستند و مادامی که مقاصد خود از پیشبرد برنامه اتمی را مخفی نگه می‌دارد، هیچ رابطه عادی با این حکومت نمی‌تواند وجود داشته باشد، چه رسد به این که گسترش رابطه اقتصادی در دستور کار قرار گیرد!؟