ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ممنوعیت تیک‌تاک و وی‌چت در آمریکا؛ تهدید چین به اقدام متقابل

واشنگتن امیدوار است که با افزایش فشار بر شرکت صاحب امتیاز تیک‌تاک، این شرکت چینی را وادار کند که بخشی از عملیات خود را به یک شرکت آمریکایی واگذار کند

در واکنش به اقدام ایالات متحده برای منعِ دانلود اپلیکیشن‌های تیک‌تاک و وی‌چت، چین هشدار داد که اقدامات لازم برای حفاظت از منافع شرکت‌هایش را انجام خواهد داد. واشنگتن امیدوار است که با افزایش فشار بر شرکت صاحب امتیاز تیک‌تاک، این شرکت چینی را وادار کند تا بخشی از عملیات خود را به یک شرکت آمریکایی واگذار کند.

تیک تاک و وی چت برای استفاده کاربران آمریکایی ممنوع می‌شوند/ عکس از Koshiro K (Shutterstock)

چین ایالات متحده را به «قلدربازی» متهم، و تهدید کرده است که در واکنش به ممنوع شدن اپلیکیشن‌های چینی تیک‌تاک و وی‌چت به اقدامات متقابل دست می‌زند.

ایالات متحده هر گونه دانلود جدید تیک‌تاک را ممنوع کرده و دستور بلاک کردن وی‌چت را صادر کرده است. اپلیکیشن تیک‌تاک مختص به اشتراک گذاشتن ویدئو است و وی چت یک اَبَر-اپلیکیشن پیام‌رسان چند کاربردی است.

پکن نیز روز شنبه ۲۹ شهریور/۱۹ سپتامبر برای محدود کردن آن دست از شرکت‌های خارجی که می‌توانند تهدیدی برای حاکمیت و امنیت چین باشند، سازوکاری را طراحی کرد. این اقدام ظاهراً در واکنش به اقدامات ایالات متحده علیه شرکت‌های چینی نظیر هواوی، غول مخابراتی چین انجام شده است.

آخرین قدم‌های چین در حالی برداشته شد که تنش‌های این کشور با ایالات متحده در حال افزایش است. این تنش‌ها حوزه‌های مختلف از تجارت و مساله حقوق بشر تا برتری تکنولوژیک را در بر می‌گیرد.

وزیر تجارت چین در بیانیه روز شنبه خود، تصمیم روز گذشته واشنگتن برای ممنوعیت ارائه تیک‌تاک و وی‌چت در اپ‌استورهای آمریکایی را محکوم کرد و گفت: «چین از آمریکا می‌خواهد که به قلدربازی خاتمه دهد، اقدامات غلط خود را متوقف کند، و قواعد و نظم شفاف و عادلانه بین‌المللی را با جدیت حفظ کند.»

او سپس هشدار داد: «اگر ایالات متحده بر راه خود پافشاری کند، چین اقدامات ضروری برای محافظت قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی را انجام خواهد داد.»

به دنبال دستورهای اجرایی دونالد ترامپ در ماه اخیر، وزارت تجارت ایالات متحده ممنوعیت دو اپلیکیشن را اعلام کرد. ترامپ گفته بود این دو اپ چینی، تهدیدی برای امنیت ملی کشور هستند.

چین و شرکت‌های چینی اما این ادعا را انکار کرده‌اند که اطلاعات کاربران ایالات متحده برای جاسوسی استفاده می‌شود.

بر اساس دستوری که روز جمعه صادر شد، وی‌چت در آمریکا از روز یکشنبه از کار می‌افتد و کاربران تیک‌تاک از نصب آپدیت منع می‌شوند اما همچنان می‌توانند از خدمات این اپ بهره‌مند سوند.

صاحبان اپ تیک‌تاک که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در ایالات متحده دارند، گفته‌اند که «دستور ناعادلانه» را به چالش خواهند کشید.

یک اپ خیلی خیلی محبوب

دستور روز جمعه برای ممنوعیت دانلود تیک‌تاک بعد از هفته‌ها مذاکره درباره سرنوشت مالکیت آن صادر شد.

ایالات متحده بر شرکت بایت‌دنس فشار می‌آورد که بخشی از عملیات تیک‌تک را که در ایالات متحده انجام می‌شود به یک شرکت آمریکایی بفروشد تا نگرانی واشنگتن درابره جمع‌آوری داده‌ها توسط تیک‌تاک و سایر مسائل امنیتی برطرف شود.

اوراکل غول فناوری کالیفرنیا یکی از شرکت‌هایی بود که اخیراً برای خرید تیک تاک با بایت‌دنس مذاکره کرد اما جزئیات میزان پیشرفت این مذاکرات هنوز مشخص نیست.

ترامپ روز جمعه گفت که آماده انجام توافق هست و اشاره کرد که «گزینه‌های بزرگی» وجود دارند که می‌توانند «خیلی‌ها را خوشحال کنند.» او افزود که حتی مایکروسافت که پیشنهادش به تیک‌تاک رد شده، احتمالا تلاش خود را در کنار اوراکل و والمارت ادامه می‌دهد.

ترامپ گفت که تیک‌تاک «خیلی خیلی محبوب» است و افزود «باید امنیت کامل از چین بگیریم.»

بایت‌دنس از یک قاضی آمریکایی خواسته که جلوی این اقدام را بگیرد.

در میانه این تنش، وزارت تجارت چین روز شنبه قواعدی را وضع کرد که شامل حال «فهرست شرکت‌های غیرقابل اعتماد» می‌شود. هدف این قواعد محدود کردن فعالیت شرکت‌های خارجی است که چین مدعی است مخل حاکمیت امنیت و توسعه کشور هستند.

شرکت‌هایی که در این فهرست قرار می‌گیرند ممکن است از صادرات یا واردات از چین منع شوند یا نتوانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. اقدامات دیگر عبارتند از منع هواوی از جریمه، محدودیت ورود کارمندان شرکت‌های مزبور به چین و گرفتن حق کار و اقامت از آنها.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.