ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قرارگاه خاتم‌الانبیاء انتقال پایتخت را به عهده می‌گیرد

نامه‌نگاری‌هایی بین قرارگاه خاتم‌الانبیاء و روحانی انجام شده است. تنها مانع همه‌گیری ویروس کرونا در تهران است. انتقال مراکز صنعتی و نظامی در اولویت است.

قرار است قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران انتقال پایتخت به مکان دیگری را به عهده بگیرد. نامه‌نگاری‌هایی بین قرارگاه خاتم‌الانبیاء و روحانی انجام شده است. تنها مانع همه‌گیری ویروس کرونا در تهران است.

تهران - عکس از shutterstock

ابوالفضل ابوترابی، عضو ناظر مجلس در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران دوشنبه ۳۱ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت گفت حتی مکان جایگزینی برای پایتخت نیز مشخص شده است:

« جانمایی و همه موارد در زمینه انتقال پایتخت مشخص شده است. قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز نامه‌ای را رسماً به رئیس جمهوری ارسال کرده و بدون اینکه پولی از دولت بخواهد عنوان کرده که ساماندهی تهران را انجام می‌دهد و انتقال پایتخت سیاسی و اداری را نیز به سرانجام می‌رساند.»

پیش از این سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از ضرورت احداث «شهر مدرن اسلامی» سخن گفته بود.

زلزله و انفجارهای مهیب در شرق تهران

بخش بزرگی از تهران روی گسل مشاء قرار دارد و این گسل نیز فعال شده است. پروفسور بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله‌شناسی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هشدار داده است که تهران استعداد زلزله ۷,۵ ریشتری را هم دارد.

احتمال آنکه زلزله‌ای به بزرگی ۷ ریشتر در تهران یک بار دیگر اتفاق بیفتد ۱۰ درصد است اما اگر اتفاق بیفتد بر زندگی دو میلیون نفر تأثیر مستقیم دارد. به گفته اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این صورت یک فاجعه با ابعاد بین‌المللی رخ می‌دهد.

از طرف دیگر بعد از انفجار مهیب در بندر بیروت، نیمی از گلوگاه اقتصادی لبنان ویران شد، شورای شهر تهران هشدار داده بود که انفجار انبار نفت در محله شهران در شمال غرب تهران که بر روی گسل مشاء بنا شده، مانند یک‌ «بمب هیدروژنی» عمل می‌کند. داخل شهر و  بر روی گسل زلزله مشاء بنا شده توجه کنیم. هر روز حدود ۳۰۰ تانکر ۳۰ هزار لیتری حمل سوخت از ابر مخازن این انبار نفت بارگیری می‌کنند و سپس از میان بافت مسکونی و خیابان‌ها و کوچه‌های شهران می‌گذرند و در نهایت وارد بزرگراه می‌شوند.

ابوالفضل ابوترابی، عضو ناظر مجلس در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکززدایی از تهران در ادامه مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت گفت:

«قرارگاه خاتم‌الانبیاء بدون اینکه هزینه‌‌ای بر دولت بار کند، عنوان کرده که توان انتقال پایتخت را دارد. رئیس جمهوری نیز نامه‌ای به دبیر شورای عالی انتقال پایتخت یعنی وزیر راه و شهرسازی داده و منتظریم تا مشخص شود بعد از کرونا این نامه‌نگاری‌ها به کجا می‌رسد.»

به گفته این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی خروج پادگان‌ها، خروج دانشگاه‌ها، خروج ایران خودرو و سایپا در مقایسه با انتقال وزارت‌خانه‌ها و مراکز اداری در اولویت قرار دارد.

۶ تیر انفجاری مهیب شرق تهران را به لرزه درآورد. تصاویر ماهواره‌ای در آن زمان نشان می‌داد که این انفجار احتمالاً در سایت نظامی پارچین رخ داده و دامنه آتش حاصل از آن به پارک ملی خجیر هم رسیده است. جمعه گذشته هم خبرهای ضد و نقیضی از دو انفجار پیاپی در شرق تهران در رسانه‌های داخلی منتشر شده بود. مسئولان اما اعلام کردند صدای انفجارها مربوط به یک رزمایش بوده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.