ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا می‌تواند ۲۴۵ میلیون شغل در جهان را از بین ببرد

سازمان بین‌المللی کار می‌گوید درآمد کارگران جهان در ۹ ماهه نخست سال ۱۰,۷ درصد کاهش یافته و در ماه‌های پایانی سال ممکن است ساعات اشتغال ۸,۶ درصد کاهش یابد. چشم‌انداز: فقر بیشتر کارگران.

سازمان بین‌المللی کار نسبت به وضعیت کارگران جهان در پی شیوع ویروس جدید کرونا هشدار داد. این سازمان می‌گوید کرونا درآمد کارگران را کاهش داده و می‌تواند ۲۴۵ میلیون شغل در سراسر جهان را از بین ببرد.

کارگران و کرونا - عکس از shutterstock

گای رایدر، مدیرکل سازمان بین‌المللی کار تأثیرات بیماری کوویدـ۱۹ بر اشتغال در جهان را بسیار جدی‌تر از حد انتظار دانست و گفت «بسیاری از کشورها هنوز در مهار آن مشکل دارند».

رایدر براساس گزارش تازه سازمان بین‌المللی کار با ‌اشاره به کاهش ۱۰,۷ درصدی درآمد‌ کارگران در ۹ ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، این وضعیت را «فاجعه‌بار» دانست.

به‌گفته او چنین کاهش درآمدی در آینده به معنای افزایش فقر کارگران خواهد بود و این در حالی است که کل جمعیت جهان متحمل پیامدهای اقتصادی و بهداشتی این پاندمی است.

۲۴۵ میلیون شغل از بین می‌رود

آخرین تخمین‌های سازمان بین‌المللی کار برای سه ماهه آخر سال کاهش ۸,۶ درصدی ساعات کار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در ماه ژوئن گذشته در پیش‌بینی قبلی خود از کاهش ۴,۹ درصدی ساعات کار خبر داده بود.

سازمان بین‌المللی کار در گزارش جدید خود نابودی ۲۴۵ میلیون شغل تمام‌وقت را پیش‌بینی کرده است. این میزان در ماه ژوئن ۱۴۰ میلیون شغل اعلام شده بود یعنی ۱۰۵میلیون شغل کمتر.

رایدر با اشاره به کسانی که سلامت و فعالیت اقتصادی ـ اجتماعی را در مقابل هم قرار می‌دهند، گفت:

«کاملاً روشن است که بین عملکرد ما در زمینه سلامت و عرصه اقتصادی - اجتماعی رابطه تنگاتنگی وجود دارد.»

وضعیت نگران‌کننده در بازارهای نوظهور

سازمان بین‌المللی کار همچنین تأکید می‌کند که «یکی از دلایل کاهش ساعات کار این است که در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، کارگران نسبت به بحران‌های قبلی بسیار بیشتر آسیب دیده‌اند، به‌ویژه افرادی که در اقتصاد غیررسمی کار می‌کنند».

اقتصاد غیررسمی به فعالیت‌های اقتصادی‌ای گفته می‌شود که برخلاف اقتصاد رسمی، نه مالیاتی می‌پردازد و نه تحت نظارت دولت است، در نتیجه اقتصاد غیررسمی در محاسبات مربوط به تولید ناخالص ملی نمی‌آید.

سازمان بین‌المللی کار تخمین می‌زند که در طول ۹ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۹، کل درآمد کار ـ به‌جز پشتیبانی‌های دولتی از درآمدها ـ ۱۰,۷ درصد یا معادل سه هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار کاهش داشته است.

براساس گزارش این سازمان، درآمد‌ها حدود ۳,۵ تریلیون دلار معادل ۵,۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان، کاهش یافته است.

شیوع کرونا موج بیکاری و خروج اجباری از بازار کار را در ایران نیز مضاعف کرده است. براساس اعلام دو ماه پیش مرکز آمار ایران، ۱,۵میلیون نفر از جمعیت شاغلان کشور شغل خود را از دست داده‌اند و دو میلیون نفر از بازار کار خارج شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Sattar *

    ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت چهارشنبه شب در یک برنامه‌ تلویزیونی گفت، با دست خالی با کرونا نمی‌شود جنگید و پیروزی خواستن مستلزم فراهم بودن امکانات است. حریرچی در برنامه تیتر امشب چهارشنبه شب شبکه خبر با بیان این که صبر، تحمل و توان پزشکان و پرستاران هم حدی دارد از نبود امکانات و منابع مالی گله کرد. او گفت:«از این که کارکنان بهداشتی ما 3 تا 4 ماه است نه کارانه، نه اضافه کار و حتی حقوقشان را که نیز کمتر از حداقل حقوق وزارت کار است دریافت نکرده اند روسیاه و متاسفیم.» افزود: «روند افزایش بیماری در اصفهان، آذربایجان شرقی، قم، کهگیلویه و بویراحمد حالت شبه انفجاری دارد و مثل همه دنیا 8 تا 12 درصد موارد بستری‌ها و 50 درصد کسانی که در " آی سی یو "بستری می‌شوند فوت می‌کنند!. او گفت:« 15 تا 20 درصد موارد فوتی‌های روزانه کشور به علت کروناست یعنی از هر هزار نفر که در روز فوت می‌کنند 200 نفر به علت کروناست!».