ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درباره وب‌سایت جدید زمانه

اولویت سایت جدید زمانه: خواندن آسان با تلفن همراه

ما در یک مجموعه یادداشت به ویژگی‌های سایت جدید زمانه می‌پردازیم و آنها را به شما معرفی می‌کنیم. این یادداشت دوم است.

زمانه مدیا در حال توسعه و طراحی دوباره پلتفرم خبری اصلی‌اش، radiozamaneh.com است. در این مجموعه یادداشت‌ها درباره وب‌سایت آزمایشی future.radiozamaneh.com شما را با تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده در زمینه فنی و طراحی این فرآیند آشنا می‌کنیم.
از شما دعوت می‌کنیم که پیشنهادها و نظرهای خودتان درباره وب‌سایت جدید را با ما به اشتراک بگذارید. نسخه بتای وب‌سایت جدید در آدرس future.radiozamaneh.com قابل دسترس است.

👈🏽 مطلب پیشین در این مجموعه: درباره وب‌سایت جدید زمانه: از روزنامه به مجله

خواندن وب‌سایت زمانه از روی تلفن همراه

سه تن از میان هر چهار مخاطب زمانه (۷۵ درصد) با استفاده از تلفن همراه یا تبلت از وب‌سایت ما بازدید می‌کنند. ۸۰ درصد این مخاطبان از دستگاه‌های دارای سیستم عامل آندروید استفاده می‌کنند. با اینکه گوشی‌های هوشمند حالا دیگر به جستجوگرهای اینترنتی و پلت‌فرم‌های قابلی برای خواندن و دنبال کردن اخبار و تحلیل‌های مربوط به آنها بدل شده اند، اپ اندروید رادیو زمانه همگام با آندروید و مرورگری وب در تلفن همراه به‌روز‌رسانی نشده است. به همین خاطر، وقتی طراحی مجدد وب‌سایت radiozamaneh.com را شروع کردیم،‌ پرداختن به این مشکل نیز در ذهن‌مان بود.

آیا می‌توانیم وب‌سایتی خبری‌ ـ‌ تحلیلی درست کنیم که روی تلفن همراه و دسکتاپ به یک اندازه خوب کار کند و دیده شود؟
آیا می‌توانیم ویژگی‌هایی به وب‌سایت اضافه کنیم که آن را به جایگزین توانایی برای اپ اندروید ما بدل کند؟
ما فکر می‌کنیم که فن‌آوری مدرن وب این کار را ممکن ساخته است. پلت‌فرم خبری ‌ـ‌ تحلیلی ما پس از بازطراحی ــ که نسخه آزمایشی‌اش در future.radiozamaneh.com در دسترس است ــ‌ــ حاصل این تلاش ما برای فراهم کردن بهترین تجربه ممکن خواندن توامان روی دسکتاپ و تلفن همراه خواهد بود و وب‌سایت‌مان از ویژگی‌هایی عموماً مربوط به اپ‌ها برخوردار خواهد شد.

طراحی واکنش‌گرا: اول‌ تلفن همراه

Radiozamaneh.com آینده به استفاده تلفن همراه اولویت می‌دهد و نسبت به اندازه صفحه‌نمایش شما خودش را تطبیق می‌دهد تا به صورت دسکتاپ هم به یک پلت‌فرم خبری‌ ـ‌ تحلیلی جامع بدل شود.

وب‌سایت زمانه همچنین در کنار طراحی اول ‌ـ تلفن همراه، نسبت به میزان مصرف داده در موبایل و سرعت بارگذاری در شبکه‌های اینترنتی همراه حساس است. وب‌سایت آینده ما برای بالا آوردن آخرین خبرها و مقاله‌ها، نسبت به وضعیت قبلی سه تا چهار بار داده کمتری مصرف خواهد کرد و زمان بالا آمدن آن دست‌کم دو بار سریع‌تر خواهد شد و با این حال، تجربه خواندن شما نسبت به قبل تصویری‌تر خواهد بود.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

زمانه مدیا به علاوه دست به انتخاب فونت‌های جدیدی زده که حتی در صفحه‌نمایش‌های کوچک‌تر به آسانی قابل خواندن باشند و بخش بزرگ‌تر صفحه نمایش تلفن همراه به محتوا اختصاص خواهد یافت.

رفتن به نقاط مختلف وب‌سایت و مسیریابی در آن نیز با سایز صفحه‌نمایش شما منطبق می‌شود.

وب‌سایت، در حالت تلفن همراه، برای مسیریابی، ویژگی‌هایی شبیه اپ‌ها همراه با یک نوار ابزار در اختیار قرار می‌دهد که به راحتی با فشردن انگشت‌تان در قسمت پایین صفحه قابل دسترسی است. بخش‌ها و ابزارهای اصلی وب‌سایت با یک فشار در دسترس‌تان قرار می‌گیرند، درحالی‌که برای مسیریابی اولیه می‌توانید از منوی همبرگری ــ شبیه به منوی همبرگری اپ‌های اندرویدی ــ استفاده کنید.

اگر وب‌سایت را در دسکتاپ باز کنید، شیوه مسیریابی و پرسه‌زنی در وب‌سایت سنتی‌تر خواهد شد و منوی مسیریابی اولیه را در هر صفحه خواهید دید.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

ویژگی‌هایی شبیه اپ‌ها

ما با استفاده از فن‌آوری‌های مدرن وب توانسته‌ایم ویژگی‌هایی شبیه ویژگی‌های اپ‌ها را به وب‌سایت اضافه و آن را برای استفاده تلفن همراه قبراق‌تر کنیم. شما می‌توانید سایز فونت را به میل خودتان کاهش یا افزایش دهید. وب‌سایت همچنین قابلیت «دارک مود» [حالت شبانه یا زمینه سیاه]‌ اتوماتیک دارد و رنگ‌آمیزی سایت بنا به اولویت تنظیم‌شده روی تلفن همراه یا کامپیوتر شما تغییر خواهد کرد. شما البته می‌توانید به صورت دستی نیز رنگ زمینه را به حالت شبانه تغییر دهید.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

ویژگی‌های پیشرفته‌تری شبیه اپ‌ها نیز در radiozamaneh.com در دسترس خواهند بود.
برای مثال: بوک‌مارک‌کردن (bookmarking) یا نشان‌گذاری.

شما می‌توانید مقالات مطلوب‌تان را نشان‌گذاری کنید و وقتی آفلاین هستید، به آنها در بخش «مقالات ذخیره‌شده من» دسترسی داشته باشید. مثلا می‌تواند در خانه‌تان مقاله‌ها را بوک‌مارک کنید و سپس در مسیر جابجایی در اتوبوس یا مترو بدون نیاز به مصرف داده، به آنها دسترسی داشته باشید و مطالعه کنید.

وب‌سایت تلفن همراه زمانه همچنین دارای ویژگی به‌اشتراک‌گذاری است. وقتی بیرون هستید و شاهد چیزی قابل توجه یا مهم هستید، می‌توانید سریعاً از آن عکس بگیرید و آن عکس را با اتاق خبر زمانه از طریق امکان «اشتراک» (share) در وب‌سایت موبایل، به اشتراک بگذارید.

در گوشی‌های جدید اندروید، می‌توانید وب‌سایت زمانه را روی گوشی‌تان «نصب» کنید، درست مثل هر اپ دیگری؛ و در صفحه خانه گوشی یا تبلت‌تان،‌ به آن دسترسی داشته باشید.

ما در یک مجموعه یادداشت به ویژگی‌های سایت جدید زمانه می‌پردازیم و آنها را به شما معرفی می‌کنیم. اما در عین حال، از شما می‌خواهیم که به سایت آزمایشی ما سری بزنید و تجربه‌ها و انتقادهایتان را با ما در میان بگذارید. اگر ایرادی دیدید، لطفاً حتما برایمان بنویسید.

آگاهیم که سایت جدید، هم از نظر ساختار و هم در جزئیات، نیاز به کار دارد. گشودن آن، هم برای تست ترافیک است، هم بهره‌وری از نظرات کاربران.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ناصیر

    چرا از ملیت‌های مختلف استفا ده نمی‌کنید فقط فارس تو مرامیتون هس آقای فیلسوف

  • حسنک

    درود با توجه با پیشنهادات کاربران زمانه در داخل کشور به نظر می رسد که شاید اولویت اساسی در سایت جدید باید "فراهم آوردن لو‌ ورژن باشد برای مواردی که نظام به عمد سرعت اینترنت را کاهش می دهد." و توجه به دیگر نکاتی که عزیزان داخل مطرح کرده اند: نسخه ی ویژهء سرعت پایین با حداقل تصاویر یا پیوند, و همراه با قابلیت انطباق سرعت. با احترام

  • کیوان

    موضوع مهم تر ارائهء لو‌ ورژن است برای مواردی که نظام به عمد سرعت اینترنت را کاهش می دهد . نسخهء ویژهء سرعت پایین باید حاوی حداقل تصویر و لینک باشد و نیز قابلیت بافرینگ ( انطباق سرعت ) داشته باشد . با سپاس و احترام

  • کیوان

    سلام . تشخیص بسیار دقیقی است اینکه اکثریت مخاطبین زمانه از تلفن همراه استفاده می کنند . این وضعیت رابطهء مستقیمی با سرکوبگری نظام دارد . یعنی عوامل سرکوب برایشان فرقی نمی کند با چه موردی برخورد می کنند . اینکه یک دانشجوی معترض باشد ، یا خانمی چند دقیقه حجابش را برداشته ، یا خبرنگاری که گزارشی از فساد در یک نهاد حکومتی تهیه کرده ، یا فردی صرفا یک نوکبش مسیحی یا بهایی است ...... تقریبا در تمام موارد بدون هرگونه ابلاغ یا اطلاع قبلی به خانهء فرد مورد نظر هجوم برده و ضمن ضرب و شتم و فحاشی ، اولین چیزی که ضبط می کنند کیس کامپیوتر است و بعد گوشی همهء افراد خانواده ! فرقی نمی کند فرجام کار چه باشد . حتی در صورت اثبات کامل بیگناهی هیچیک از وسایل توقیفی بازگردانده نمی شود . از طرفددیگر چنانچه بخواهند سیستم کامل دسکتاپ تهیه کنند حداقل ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد که اابته آنهم در معرض توقیف مجدد قرار دارد . ضمن آنکه گوشی های هوشمند فعلی که سیستم به رور داشته و‌قابلیت رجیستر داشته باشند حداقل ۵ میلیون تومان هزینه دارد . لذا هم به جهت صرفهء اقتصادی و هم به جهت سهولت دسترسی در بازار و هم به جهت ابعاد کوچک‌ ، لاجرم گوشی جای دسکتاپ را می گیرد . لذا تصمیم رادیو زمانه بسیار معقول است و از جهت انطباق با دستگاه مخاطب ؛ هم می تواند سیستم را هوشمند طراحی کند یعنی با تشخیص نوع گیرندهء مخاطب ، نسخهء اندروید یا ویندوز یا اپل و .... را ارسال کند . روش ساده تر اینکه در صفحهء نخست گزینه های مختلف را به صورت لینک قرار دهد تا خود مخاطب از گزینهء مطلوب استفاده کند .

  • iman

    با سلام خدمت عزیزان رادیو زمانه من هر روز خبرها رو از سایت زمانه دنبال میکنم و منتظرم که هر چه زودتر بتونم از سایت جدید اخبار رو دنبال بکنم. فقط لطفا عناوین اخبار روز رو در قالب جدید نیز ادامه بدید. با تشکر از شما عزیزان

  • نوید

    با سپاس از ارتقای وبسایت ... لطفا و خواهشا پس از اجرای قالب جدید .... لینک های قدیمی اخبار وبسایت را خراب نکنید چون صد ها هزار منبع و لینک از رادیو زمانه در سایت های مختلف درج شده که اگر خواننده قادر به رجوع منبع نباشد دیگر فایده ای ندارد.... این نکته به شدت مهم را در نظر داشته باشید با سپاس

  • پرتو نوری علا

    با تشکر از همه زحماتی که می کشید، حیفم آمد نکته بسیار کوچک اشتباهی را خدمتتان ذکر نکنم کلمه اولویت خود به معنای اولین، برترین و... است. اولویت اول، که متأسفانه خیلی کسان آن را بکار می برند یک غلط فاحش است. امید که زمانه از کار برد این اغلاط بری باشد.