ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت کار: کرونا حداقل۱,۵ میلیون نفر را بیکار کرد

شیوع کووید-۱۹ در مجموع به بیش از ۶ میلیون نفر در ایران آسیب جدی وارد کرده است. وزارت کار می‌گوید بالغ بر ۱۵۵ هزار نفر از افرادی که شیوع کرونا بیکارشان کرده، از اسفند ۹۸ تاکنون نتوانسته‌اند به سر کار برگردند.

چند مقام وزارت کار از بیکاری دست کم یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در همه گیری ویروس جدید کرونا در ایران خبر دادند. براساس گزارش ها شیوع کووید-۱۹ در مجموع به بیش از ۶ میلیون نفر در ایران آسیب جدی وارد کرده است. وزارت کار می‌گوید بالغ بر ۱۵۵ هزار نفر از افرادی که شیوع کرونا بیکارشان کرده، از اسفند ۹۸ تاکنون نتوانسته‌اند به سر کار برگردند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

همراه با وخامت شیوع ویروس جدید کرونا در ایران، تبعات اقتصادی همه‌گیری این ویروس نیز شدت پیدا می‌کند.

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار یکشنبه ششم مهر اعلام کرد از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ در ایران تاکنون «حدود ۶ میلیون نفر در کشور از کرونا آسیب دیده‌اند و حدود یک و نیم میلیون نفر در مشاغل به علت کرونا ریزش کرده‌اند و کار خود را از دست دادند.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم معاون اشتغال وزارت کار در ادامه گفت:

«از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری که در دوران کرونا بیکار شده‌اند، حدود ۱۵۵ هزار و ۷۰۰ نفر از اسفند تاکنون نتوانسته اند دوباره شاغل شوند».

علاالدین ازوجی، مدیرکل دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال نیز این ارقام را تایید کرد. او اما گسترش بیکاری در میان اقشار مختلف از جمله کارگران را «ریزش نیروها» خواند و جمعیت بیکارشدگان را به «نیروهای بیمه‌شده» و «نیروهای غیربیمه‌ای» تقسیم کرد.

ازوجی درباره «نیروهای غیربیمه‌ای» و آمارهای مربوط به آن‌ها توضیح بیشتری نداد اما ادعا کرد بخشی از نیروی کار تنها به صورت موقتی شغل خود را از دست داده‌اند و دوباره «جذب شده‌اند». او گفت:

«مطابق بررسی ها در دوران کرونا حدود ۱میلیون و ۵۰۰هزارنفر بیکارشدند. البته برخی بیکاری ها کوتاه مدت بود، یعنی شرایطی برای بنگاه ایجاد می شود که برای مدت کوتاهی نیروی خود را بیکار و سپس آن ها جذب کار می شوند».

صف طویل بیمه بیکاری

مسعود بابایی، مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار در این رابطه گفته یک میلیون و ۵۵هزار نفر از افراد بیمه شده، بیمه بیکاری را دریافت کرده‌اند اما ۹۵ هزار نفر همچنان در صف بیمه بیکاری هستند.

براساس اظهارات او از این تعداد ۶۵ هزار نفر از اسفند ۹۸ تاکنون دریافتی نداشته‌اند. بابایی ادعا کرد ۶۵ میلیارد تومان حق بیمه این افراد در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است.

او همچنین گفته پرونده ۳۰ هزار نفر دیگر نیز در تامین اجتماعی ست و هنوز به سازمان برنامه و بودجه ارسال نشده است.

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار نیز آمار ارائه شده از سوی معاون اشتغال این وزارت‌خانه را تایید کرد و گفت:  

«طبق آخرین آمار، افرادی که بیکاری شان تحت تاثیر شیوع کرونا از اسفند استمرار داشته و یا اینکه از ابتدای خرداد ماه بیکار شده اند ۱۵۵هزار و ۷۰۰نفر هستند. این افراد به‌رغم داشتن شغل رسمی و ثبت‌شده، هنوز موفق به بازگشت به سرکار نشده‌اند».

علاوه بر ده‌ها هزار نفر از بیکارشدگان، از جمله کارگرانی که به‌رغم قطع شدن درآمدشان ماه‌هاست بیمه بیکاری دریافت نکرده‌اند، بخش زیادی از کارگران نیز به بهانه‌های مختلف از دریافت بیمه بیکاری محروم‌اند. مسئولان وزارت کار اما با سلب مسئولیت از خود در قبال معیشت این کارگران، تنها «غیربیمه‌ای» نامیدن آن‌ها بسنده می‌کنند.

دولت از همان ابتدا کارگران روزمزد بدون بیمه، صدها هزار کارگر ساختمانی معلمان شرکتی، شاغلان کارگاه‌های کوچک، شاغلان بسیاری از رشته‌های خدماتی مانند راهنمایان گردشگری، خویش‌فرمایان و غیره را از شمول دریافت بیمه بیکاری خارج کرد.

شیوع کرونا معیشت و جان بسیاری از این گروه‌ها را تهدید می‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    کسیکه خود در مخفیگاهش امان است ومردم ایران را دشمن نامیده و دستور کشاندن ماشه در خیابان و زندان و فرودگاه میدهد، کودکان را نیز بکام مرگ فرستاد! معاون وزیر بهداشت: تا کنون ۱۰ هزار دانش‌آموز کرونا گرفته‌اند!! به گفته سخنگوی وزارت بهداشت تعداد شهرستان‌ها با وضعیت قرمز کرونایی ۵۰ درصد افزایش یافته و وضعیت سخت‌تر می‌شود. معاون این وزارت‌خانه از ابتلای حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز به ویروس کرونا در هفت ماه گذشته خبر می‌دهد!!.

  • Faryad

    شاهین ناصری شاهد شکنجه‌ نوید افکاری در اختیار سازمان حفاظت اطلاعات ناجا قرار دارد! بابک پاک‌نیا که قصد دارد وکالت شاهین ناصری را برعهده بگیرد، در توئیتر نوشته است: «بنا به درخواست خانواده شاهین ناصری وکالت‌نامه‌ای تنظیم و تحویل مقامات زندان شد‌. گفتند آقای ناصری در بند سعادت است و فردا بیایید و وکالت‌نامه را تحویل بگیرید. امروز که همکارم مراجعه کرد، روی وکالت‌نامه نوشته بودند از ۲۱ شهریور آقای ناصری تحویل اطلاعات ناجا شده است!» مهدی محمودیان فعال حقوق بشر پیشتر نوشته بود که شاهین انصاری را «تحویل همان نهادی داده‌اند که او علیه مأمورین آنها شهادت داده است.!!»