ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد

به‌گفته رسانه‌های آمریکایی ایالات متحده به دولت عراق و شرکای دیپلماتیک خود گفته که می‌خواهد به‌طور کامل از سفارت خود در بغداد خارج شود مگر این‌که عراق مانع از حملات شبه‌نظامیان به سفارت شود.

رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند که به‌دلیل حملات راکتی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به سفارت آمریکا در بغداد، ایالات متحده قصد دارد سفارت خود را ببندد مگر این‌که بغداد امنیت آن را تضمین کند. مقامات عراقی از این اقدام آمریکا شگفت‌زده شده‌اند.

نیروهای امنیتی عراق در مقابل سفارت آمریکا، پس از ناآرامی‌های ماه ژانویه ۲۰۲۰ در مقابل این سفارت. (عکس از آرشیو)

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که آمریکا به دولت عراق و شرکای دیپلماتیک خود گفته است قصد دارد به‌طور کامل از سفارت خود در بغداد خارج شود. دلیل این اقدام حملات راکتی مکرر شبه‌نظامیان به سفارت ایالات متحده عنوان شده است.

احمد ملا طلال، سخنگوی دولت عراق، روز گذشته، یکشنبه ۶ مهر / ۲۷ سپتامبر در این‌باره گفت:

«امیدوار هستیم که دولت آمریکا در مورد این موضوع تأمل بیشتری کند. گروه‌های غیرقانونی وجود دارند که سعی در تزلزل رابطه دو کشور دارند و بستن سفارت پیامی منفی در این رابطه خواهد بود.»

واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام آگاه آمریکایی نوشته است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه شنبه گذشته به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق اطلاع داد که ایالات متحده تصمیم دارد سفارت خود در بغداد را ببندد. او همچنین به مقامات عراقی هشدار داد که حملات راکتی به منافع آمریکا دیگر قابل تحمل نیست. دو دیپلمات غربی در بغداد نیز اعلام کردند که آن‌ها نیز از این اقدام آمریکا مطلع شده‌اند.

روز یکشنبه مشخص نبود که آیا کاخ سفید خروج احتمالی از سفارت خود را تصویب می‌کند یا خیر و یا چه چیزی ممکن است دولت دونالد ترامپ را وادار به کنار گذاشتن این طرح کند. یک دیپلمات آگاه گفت، اگر دولت چنین تصمیمی بگیرد، انتظار می‌رود تعطیلی سفارت ۹۰ روز طول بکشد، اقدامی که به واشنگتن فرصت می‌دهد تا مجدداً این تصمیم را مورد ارزیابی قرار دهد.

یک مقام عراقی گفته است که دولت آمریکا خواستار اقدامات شدیدتری علیه شبه‌نظامیان است و در صورت انجام چنین اقداماتی می‌توان جلوی بسته شدن سفارت را گرفت.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه ۷ مهر / ۲۸ سپتامبر از اظهار نظر در مورد «مکالمات دیپلماتیک پمپئو با رهبران خارجی» خودداری کرد اما بر اظهار تأسف ایالات متحده از «موشک‌‌پرانی‌های گروه‌های مورد حمایت ایران» به سفارت آمریکا تأکید کرد.

این سخنگو به واشنگتن پست گفت چنین حملاتی «نه تنها برای ما بلکه برای دولت عراق، نمایندگی‌های دیپلماتیک همسایه و ساکنان منطقه بین‌المللی و مناطق اطراف آن [در بغداد] خطرناک است.»

او در این‌باره افزود:

«در حالی که آمریکا برای تأمین حمایت مالی برای عراق در جامعه بین‌المللی و جذب شرکت‌های خصوصی تلاش می‌کند، حضور این گروه‌های قانون‌شکن بزرگ‌ترین مانع در برابر افزایش سرمایه‌گذاری در عراق است.»

دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه ژانویه گذشته در مورد کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در نزدیکی فرودگاه بغداد اعتراضات گسترده‌ای را در عراق برانگیخت. نمایندگان پارلمان عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی شدند. گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران نیز در حملات موشکی در مقیاس کوچک به سفارت آمریکا و پایگاه‌های نظامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به‌رهبری آمریکا در عراق به این تنش‌ها شدت بخشیدند.

در سال جاری دو نظامی آمریکایی، یک بریتانیایی و چند نفر از نیروهای امنیتی عراق در حملات موشکی منتسب به شبه‌نظامیان کشته شده‌اند. در ماه‌های اخیر، بمب‌گذاری‌ها در مقیاس کوچک همچنین کاروان‌های نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده را هدف قرار داده‌اند. در ماه جاری بمبی در کنار کاروانی در نزدیکی سفارت بریتانیا در بغداد کار گذاشته شد که نشان‌دهنده مرحله جدیدی از حملات شبه‌نظامیان بود.

مصطفی الکاظمی با چالش‌های بسیاری روبه‌روست و مقامات عراقی می‌گویند نخست‌وزیر از پشتوانه کمی برخوردار است. الکاظمی با هدف قرار دادن منابع مالی شبه‌نظامیان، بازسازی دستگاه‌های امنیتی عراق و کشیدن متحدان قابل اعتماد خود به رأس قدرت، تلاش کرد تا با شبه‌نظامیان مقابله کند. شبه‌نظامیان اما با افزایش حملات خود به هیئت‌های دیپلماتیک پاسخ داده‌اند.

مقامات امنیتی عراق همچنین ترور هشام الهاشمی، از کارشناسان امنیتی و یکی از نزدیکان الکاظمی در تیرماه گذشته را به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران نسبت می‌دهند.

تصمیم آمریکا در مورد بستن سفارت خود در بغداد به دنبال سفر ماه گذشته الکاظمی به واشنگتن گرفته می‌شود که در جریان آن با امضای توافق‌نامه‌هایی به ارزش ۸ میلیارد دلار در عرصه انرژی، دو طرف از فصل جدید همکاری‌ها سخن گفتند.

یک مقام بلندپایه در دفتر الکاظمی روز یکشنبه گفت که نخست‌وزیر عراق در حال رایزنی با شرکای اروپایی است تا آن‌ها آمریکا را متقاعد کنند که از تصمیم خود در بستن سفارت با استناد به «پیامدهای منفی» آن بر ثبات کشور، صرف نظر کند.

مقامات سه سفارت‌ اروپایی در بغداد گفته‌اند كه حتی در صورت خروج آمریكا از سفارت این کشور در بغداد، آن‌ها در سفارت‌خانه‌های خود می‌مانند.

ژنرال فرانک مک‌کنزی جونیور، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در ماه جاری میلادی گفت آمریکا سطح نیروهای خود را تا پایان ماه از بیش از پنج هزار نفر به حدود سه هزار نفر کاهش خواهد داد.

واشنگتن پست به نقل از برخی کارشناسان نوشته است که خروج آمریکا از سفارتش در بغداد می‌تواند الکاظمی را در مقابله با شبه‌نظامیان تضعیف کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.