ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تبادل آتش توپخانه میان ارمنستان و آذربایجان

اوضاع در قره‌باغ همچنان متشنج است. ارمنستان روسیه را در حمایت از خود فرامی‌خواند و آذربایجان ترکیه را پشت خود دارد. درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری‌ها در حال افزایش است.

درگیری‌های نظامی ارمنستان و آذربایجان در قره‌باغ ادامه دارد. دو طرف در آخرین رویارویی به تبادل آتش توپخانه روی آوردند. در پی تهدیدهای اردوغان علیه ارمنستان، این کشور نیز حمایت روسیه را برجسته می‌کند. دبیرکل سازمان ملل بار دیگر خواهان پایان دادن به درگیری‌های دو طرف شد و برخی از اعضای شورای امنیت خواهان نشست ویژه در این‌باره شدند.

تصویر منتشر شده از سوی منابع ارمنی از انهدام دو تانک T-72 Aslan آذربایجانی (احتمالا با اصابت موشک های ضدزره) - ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰/۶ مهر ۱۳۹۹

به‌گزارش رویترز، سه‌شنبه ۲۹ سپتامبر / ۸ مهر نیروهای نظامی ارمنی و آذری در آخرین درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ توپخانه سنگین مستقر کردند و به روی یکدیگر آتش گشودند.

آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که صبح سه‌شنبه در اطراف شهر فضولی درگیری‌هایی رخ داده و ارتش ارمنستان منطقه داش‌کَسَن در مرز بین دو کشور و کمی دورتر از قره باغ را هدف حملات خود قرار داد.

ارمنستان این گزارش‌ها را تکذیب کرد اما از درگیری در طول شب گذشته خبر داد و گفت ارتش قره‌باغ حملات را از چند جهت دفع کرده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به‌نقل از سرهنگ واقف درگاهلی، رئیس خدمات رسانه‌ای وزارت دفاع آذربایجان گزارش داد که ارتش آذربایجان هنگ سوم پیاده‌نظام موتوریزه ارتش ارمنستان در مارتونی را کاملاً منهدم کرده است. درگاهلی افزود فرماندهی ارتش ارمنستان از مردم خواسته‌اند که برای تخلیه کشته و زخمی‌شدگان کمک کنند.

در دیگر سو، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشته است که آرتسرون هوانسیان، نماینده وزارت دفاع ارمنستان، انهدام یک واحد نظامی در مارتونی قره‌باغ توسط نیروهای آذربایجان را تکذیب کرد.

آذربایجان و ارمنستان دهه‌هاست بر سر منطقه قره‌باغ مناقشه ارضی دارند اما تلاش‌ها برای میانجی‌گری و حل اختلاف میان دو طرف به نتیجه نرسیده است.

پشت‌گرمی آذربایجان به ترکیه و ارمنستان به روسیه

روز گذشته، دوشنبه ۲۸ سپتامبر / ۷ مهر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در حمایت از آذربایجان، ارمنستان را محکوم کرد و گفت:

« ترکیه با تمام توان و قلب خود همچنان در کنار کشور دوست و برادر آذربایجان خواهد ماند. (...) باید بحران در منطقه که با اشغال قره‌باغ کوهستانی آغاز شد، هر چه سریع‌تر پایان یابد. با ترک فوری سرزمین‌های اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان، صلح و آرامش مجدداً در منطقه برقرار خواهد شد.»

در پی این سخنان حکمت حاجی‌اف، مشاور الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه مراتب قدردانی علی‌اف از اردوغان را اعلام کرد و گفت:

«اردوغان و ترکیه در اولین ساعات تجاوز ارمنستان، آن را به شدت محکوم و حمایت کامل خود را اعلام کردند.»

از سوی دیگر ارمنستان نیز به روسیه روی آورده است.  واردان توگانیان، سفیر ارمنستان در مسکو، در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه پایگاه نظامی روسیه در گیومری، دومین شهر پرجمعیت ارمنستان و در ۱۲۰ کیلومتری شمال ایروان پایتخت این کشور را مهم‌ترین عامل امنیت در منطقه دانست و گفت «این پایگاه همیشه نقش ایجاد ثبات در منطقه داشته است».

به گزارش اینترفاکس، حدود سه هزار و ۵۰۰ سرباز در گیومری و ایروان مستقر هستند. افزون بر این یک گردان تانک، ده‌ها فروند هواپیمای جنگی و سامانه‌های دفاع موشکی در پایگاه گیومری مستقرند. این نیروها همچنین مسئولیت حفظ امنیت مرزها را به‌عهده دارند.

در اِستِپاناکِرت (ارمنی) یا خان‌کَندی (آذری)، مرکز قره‌باغ، آرتور توماسیان، رئیس پارلمان، آذربایجان و ترکیه را به انتخاب «زبان خشونت» متهم کرد. او گفت:

«این جنگ كه در آن آذربایجان و ترکیه حصارها را شکسته‌اند، جنگ مردم آذربایجان نیست، جنگ الهام علی‌اف برای حفظ قدرت شخصی خود است.»

ایران: تکذیب ارسال سلاح به ارمنستان

روز سه‌شنبه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره خبرها و فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر انتقال تسلیحات از سوی ایران به سمت ارمنستان گفت:

«جمهوری اسلامی ایران ضمن نظارت دقیق و کنترل لازم بر روند جابه‌جایی و ترانزیت کالا به کشورها، به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد از خاک کشورمان برای انتقال سلاح و مهمات استفاده شود. تردد کامیون و ترانزیت کالاهای متعارف غیرنظامی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه، به‌طور معمول همواره برقرار بوده و کامیون‌های مورد اشاره نیز صرفاً در همین چارچوب به فعالیت خود مشغول هستند.»

روز دوشنبه خطیب‌زاده در نشست خبری خود گفته بود ایران خواستار توقف فوری درگیری‌ها و آتش‌بس فوری بین دو کشور است.

جامعه بین‌الملل خواهان پایان درگیری‌ها

در حالی‌که ارمنستان و آذربایجان وضعیت جنگی اعلام کرده‌اند، جامعه بین‌الملل خواستار پایان سریع درگیری‌ها و بازگشت بر سر میز مذاکره برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه است. روسیه در این میان خود را به‌عنوان میانجی پیشنهاد داده است.

روز گذشته (دوشنبه) ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با سورنبای جینبکف، همتای قرقیز خود در سوچی، بدون اشاره به درگیری‌های نظامی ارمنستان و آذربایجان، گفت:

«ما هرگز در امور داخلی همسایگان خود و به‌طور کلی سایر کشورها دخالت نمی‌کنیم. اما همواره از تلاش‌ها برای ایجاد ثبات و برای انجام گفت‌وگو بین همه نیروهای سیاسی حمایت می‌کنیم. ما از مقامات فعلی در اهداف‌شان برای ایجاد ثبات در وضعیت کنونی پشتیبانی می‌کنیم.»

در همین حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بار دیگر خواهان توقف فوری درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و آذربایجان شد. گوترش نگرانی‌های خود در این زمینه را در گفت‌وگوهای ویدئویی با الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان، رهبران آذربایجان و ارمنستان در میان گذاشت.

پیش از این، یکشنبه گذشته آنتونیو گوترش «نگرانی‌های عمیق» خود را نسبت به گسترش تنش‌ها بین دو کشور اعلام کرده بود. او خواستار آغاز سریع مذاکرات و اعزام ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به منطقه شد.

در این میان چند عضو شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد كردند كه موضوع را در دستور كار این شورا قرار دهند. به‌گفته دیپلمات‌ها، ابتکار این درخواست از سوی آلمان و فرانسه مطرح شد و مورد حمایت بلژیک، بریتانیا و استونی قرار گرفت.

پیش از این، اتحادیه اروپا نیز خواهان توقف درگیری‌ها شده بود. وزارت خارجه آمریکا هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خشونت‌ها می‌بایست پایان یابند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بروز این جنگ مابین آذربایجان و ارمنستان درحقیقت محض روس ها برپا کرده اند و آنهم برای سرپوش گذاشتن برانچه دربلاروس می گذرد وافکارعمومی را ازبلاروس متوجه این دوکشور کنند..واقعا" به این میگن سیاست !!دیگر آنچه دربلاروس گذشته و می گذرد به فراموشی عمدی سپرده خواهد شد ...

  • اندرز

    این حاکمان ارمنستان و آذربایجان عجب اشتباهی می‌کنند! چرا از حاکمان دوست و برادر جنوبی خود کمی درس کشورداری یاد نمی‌گیرند؟ حاکمان جمهوری اسلامی برای اینکه از این جنگها و مشکلات پیش نیاید، در یک اقدام نمادین و عملی، خود دست بکار شد و قسمتهای ایرانی دریای خزر را بین چند کشور تقسیم کرد و باعث شد تا هیچ صحبتی پیش نیاید! اسلام را دریابید، بالاخص شیعه محمدی پیروان بسیار مظلوم علی و حسین (ما مردم ایران بخصوص این مظلومیت را با گوشت و پوست و استخوانمان درک کرده‌ایم. کمتر ایرانی شما می‌توانید بیابید که این مظلومیت را یک بار تجربه نکرده باشد!). سپس متوجه می‌شوید که آب و خاک و این جور مسائل هیچ ارزشی ندارد. ارزش را حرمین شریفین در سوریه دارند که جمهوری اسلامی هزاران نفر را در سوریه فدای حرمین !!! کرد. چند ده میلیارد دلار پول را در سوریه برای دفاع از حرم !!! صرف کرد. اینها مهم هستند، شما حاکمان کشورهای شمالی هیچ نمی دانید!