ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادعای تکراری اسماعیلی: بهترین دستورات را در زندان‌ها عملیاتی کردیم

نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا در حالی برپا شد که او در یک‌ ماه گذشته بی هیچ توضیحی، نشستی برگزار نکرده بود. خبرنگاران از او درباره ابهام‌های اعدام نوید افکاری سوال نکردند.

در حالی که به‌ دلیل سوء مدیریت و عدم اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه و بهداشتی از سوی مقامات قضایی ایران وضعیت شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور در ماه‌های اخیر از کنترل خارج شده و تاکنون گزارش‌های زیادی مبنی بر ابتلای بسیاری از زندانیان به این ویروس منتشر شده، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز شنبه هشتم مهر در سی و چهارمین نشست خبری خود با ابراز «خوشحالی» از عملیاتی شدن «بهترین» و «دقیق‌ترین» دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا در زندان‌ها، گفت که قوه قضاییه در اعطای مرخصی‌ها به زندانیان و سبک کردن جمعیت داخل زندان، پیشگام بوده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

حضور امروز سخنگوی قوه قضاییه در میان خبرنگاران و پاسخ‌گویی به سوالات آنها در حالی انجام شد که او طی یک‌ ماه گذشته بدون ارائه هیچ توضیحی از برگزاری نشست خبری خودداری کرده بود. همچنین با وجود اجرای شتاب‌زده و بی‌رحمانه حکم اعدام نوید افکاری، زندانی سیاسی و کشتی‌گیر ۲۷ ساله ایرانی در روز ۲۲ شهریور ماه و با وجود واکنش‌های شدید داخلی و بین‌المللی به اجرای این حکم، اسماعیلی امروز در نشست خبری خود درباره روند دادرسی و اخذ اعترافات اجباری از این زندانی سیاسی که در نهایت منجر به صدور و اجرای حکم اعدام او شد، سکوت اختیار کرد.

سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری امروز خود اما با تکرار ادعاهای گذشته‌اش اعلام کرد وضعیت شیوع کرونا در زندان‌ها و اعطای مرخصی به زندانیان را به‌ نحوی مدیریت کرده‌اند که «حتی یک فرد مشکوک» در زندان‌ها نمانده است.

او در همین رابطه گفت:

«به گونه‌ای رفتار کردیم که در زندان‌هایی که خواه ناخواه با تراکم و ارتباط زندانیان با یکدیگر مواجه بودیم و با جمعیت ثابت مواجه نبودیم، در اعطای مرخصی‌ها به زندانیان و سبک کردن جمعیت داخل زندان، پیشگام بودیم.»

این ادعای اسماعیلی در حالی‌ست که در ماه‌های پس از تأیید رسمی شیوع کرونا در ایران و علی‌رغم بالا گرفتن انتقادها از اعزام به مرخصی برخی از اختلاس‌گران و زندانیان با جرایم خطرناک، صدها زندانی سیاسی در سراسر کشور از استفاده از حق مرخصی خود محروم ماندند.

به عنوان مثال نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق ‌بشر محبوس در زندان اوین که از روز ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ تاکنون در زندان به‌سر می‌برد، با کارشکنی قوه قضاییه همچنان از استفاده از حق مرخصی محروم مانده است.

ستوده روز ۲۰ مرداد ماه با انتشار نامه‌ای در اعتراض به عدم موافقت با مرخصی تعداد زیادی از زندانیان سیاسی، از اعتصاب غذای دوباره خود خبر داده بود که این اعتصاب روز جمعه چهارم مهر شکسته شد.

از سوی دیگر نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رئیس هیأت اجرایی شورای صلح ایران هم یکی دیگر از زندانیان سیاسی است که علی‌رغم وضعیت وخیم سلامتی، بدون اعزام به مرخصی و بدون دسترسی به خدمات درمانی و پزشکی کافی در زندان زنجان به ‌سر می‌برد.

پیش‌تر محمود بهزادی راد، وکیل مدافع این زندانی سیاسی از رد درخواست اعطای مرخصی و آزادی مشروط موکلش توسط مقام‌های قضایی خبر داده و گفته بود این رد درخواست در حالی‌ست که نرگس محمدی بر خلاف رعایت «اصل تفکیک جرایم» در کنار زندانیان با جرایم خطرناک نگه‌داری می‌شود و بارها توسط زندانیان دیگر مورد تهدید جانی قرار گرفته‌ است.

سهیل عربی، عکاس، فعال سایبری و زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ (فشافویه) هم از جمله زندانیانی‌ست که نزدیک هشت سال است بدون مرخصی و به‌ صورت پیوسته در زندان به ‌سر می‌برد.

ادعای امروز غلامحسین اسماعیلی درباره کنترل شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران هم در حالی‌ست که اسناد منتشر شده از سوی سازمان عفو بین‌الملل در روز ۱۰ مرداد/ ۳۱ ژوییه نشان می‌دهند دولت ایران درخواست‌های مکرر مقامات ارشد زندان‌ها برای تأمین امکانات مورد نیاز به منظور مهار شیوع ویروس کرونا و درمان زندانیان مبتلا شده به این ویروس را نادیده گرفته‌ است.

بر اساس گزارش عفو بین الملل، دست‌کم چهار نامه از طرف مقامات سازمان زندان‌ها که زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می‌کند به وزارت بهداشت نوشته شده و زنگ خطر را درباره کمبود شدید تجهیزات حفاظتی شخصی، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات و لوازم پزشکی کلیدی به صدا درآورده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.