ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان از ادامه درگیری‌ها تا «آزادسازی قره‌باغ» حمایت کرد

ارمنستان گفته است آماده همکاری با میانجی‌گران است. آذربایجان می‌گوید راه حل، خروج ارمنستان از «اراضی اشغالی» است. اردوغان رویدادهای منطقه را تلاش‌ برای محاصره ترکیه دانست.

درگیری‌های نظامی آذربایجان و ارمنستان وارد ششمین روز خود شد. ارمنستان اعلام کرد که با کشورهایی که قصد میانجی‌گری دارند آماده همکاری است اما آذربایجان می‌گوید ارمنستان باید از «سرزمین‌های اشغالی» خارج شود. در این میان ترکیه بیش از پیش از آذربایجان دفاع می‌کند. اردوغان گفته است مبارزه تا آزادسازی قره‌باغ ادامه دارد.

درگیری‌های نظامی آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ ـ عکس از فیلم‌های یوتیوب

در ششمین روز درگیری‌های قفقاز، ارمنستان از حملات موشکی آذربایجان به قره‌باغ خبر داد. آرتسرون هوانسیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان جمعه ۲ اکتبر / ۱۱ مهر در فیس‌بوک خود نوشت این حملات احتمالاً با موشک‌های بالستیک «لورا» که اسرائیلی است انجام شده و مناطق غیرنظامی را هدف قرار داده است. مقامات ارمنستان تصاویر ویدئویی از حمله موشکی به پل رودخانه آکاری را منتشر کرده بودند که ارمنستان را به قره‌باغ متصل می‌کند.

از آغاز درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند که در میان آن‌ها غیرنظامیان نیز وجود دارند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه دولت ارمنستان روز جمعه از پیشنهاد میانجی‌گری بین این کشور و آذربایجان استقبال کرد و گفت آماده همکاری است.

روز گذشته دونالد ترامپ، امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهوری آمریکا، فرانسه و روسیه در بیانیه‌ مشترکی خواستار توقف فوری درگیری‌ها در قره‌باغ شدند و از رهبران ارمنستان و آذربایجان خواستند که بلافاصله و بدون هیچ قید و شرطی مذاکرات را از سر بگیرند.

با این حال آذربایجان روز جمعه تنها راه پایان دادن به درگیری‌ها را خروج ارمنستان از «اراضی اشغالی» دانست. حکمت حاجی‌اوف، مشاور سیاست خارجی رئیس جمهوری آذربایجان در این‌باره گفت:

«اگر ارمنستان می‌خواهد که تنش‌ها پایان یابد، توپ در زمین این کشور است. ارمنستان باید به اشغال پایان دهد. دیگر بس است.»

به‌رغم فشارهای بین‌المللی فزاینده، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اوف، رئیس جمهوری آذربایجان هر دو، پیش از این، انجام مذاکره را حتی برای توقف درگیری‌ها رد کرده‌ بودند.

شدیدترین درگیری‌ها بین نیروهای ارمنستان و آذربایجان طی سال‌های اخیر بر سر منطقه قره‌باغ در روز یکشنبه گذشته درگرفت.

اعلام استقلال قره‌باغ از آذربایجان در اوایل دهه ۱۹۹۰ جنگی را در پی داشت که منجر به کشته شدن ۳۰ هزار نفر شد، این منطقه اما هنوز توسط هیچ کشوری از جمله ارمنستان به عنوان منطقه‌ای مستقل به‌رسمیت شناخته نشده است.

اردوغان: هدف محاصره ترکیه است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه غروب جمعه ۲ اکتبر / ۱۱ مهر در سخنانی بر تداوم مبارزه آذربایجان «تا آزادسازی کامل قره‌باغ از اشغال ارمنستان» تأکید کرد.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان با اشاره به تحولات منطقه گفت:

«بحران‌های ایجاد شده از سوریه تا دریای مدیترانه و قفقاز نشان‌دهنده تلاش‌ها برای محاصره ترکیه است. ما ضمن حفظ وحدت، اتحاد ملت و قدرت دولت در کشورمان، برای شکستن محاصره ترکیه گام برمی‌داریم.»

او تأکید کرد که «هر مکانی که کشور ما را تهدید کند به‌عنوان منطقه عملیاتی به شمار می‌رود».

ترکیه در مناقشه قره‌باغ جانب آذربایجان را گرفته است. حمایت این کشور از باکو در روز جمعه بیشتر شد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در نشست خبری مشترک با لوئیجی دی مایو، همتای ایتالیایی خود در رم گفت:

«برای اعلام آتش‌بس از سوی باکو، ارمنستان باید از سرزمین‌های اشغال‌شده خارج شود.»

چاووش‌اوغلو با بیان این‌که آنکارا از همه تلاش‌های باکو حمایت خواهد کرد، بهترین اقدام از سوی جامعه بین‌الملل در منطقه را «متقاعد کردن ارمنستان برای عقب‌نشینی فوری از سرزمین‌های اشغال‌شده آذربایجان» دانست.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه ترکیه نیز روز جمعه سخنان اردوغان در پارلمان این کشور را تکرار کرد و در این‌باره گفت:

«فراخوان آتش‌بس توسط کسانی که سال‌هاست راه حلی در راستای حقانیت آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی ارائه نداده‌اند، صادقانه و قانع‌کننده نیست.»

اردوغان روز گذشته گفته بود:

«آمریکا، روسیه و فرانسه این مشکل را ۳۰ سال نادیده گرفتند و اکنون پذیرفتنی نیست که در پی آتش‌بس باشند.»

خلوصی آکار تأکید کرد که ترکیه از آذربایجان برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال شده حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.