ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ در قره‌باغ ادامه دارد

آذربایجان ارمنستان را به حمله راکتی به گنجه و کشتن یک غیرنظامی متهم و تهدید کرد پایگاه‌های نظامی در خاک ارمنستان را به تلافی مورد هدف قرار می‌دهد. ارمنستان دست داشتن در این حمله را تکذیب کرد.

تبادل آتش در منطقه قره‌باغ ادامه دارد و بالاگرفتن تنش‌های لفظی میان طرفین مناقشه، خطر وسعت گرفتن درگیری‌ها را تشدید کرده است. در آخرین تحولات آذربایجان، ارمنستان را به حمله راکتی به گنجه و کشتن یک غیرنظامی متهم و تهدید کرد پایگاه‌های نظامی در داخل خاک ارمنستان را به تلافی مورد هدف قرار می‌دهد. ارمنستان شلیک به سمت دومین شهر بزرگ آذربایجان را تکذیب کرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

با ادامه تنش و درگیری‌ها در قره‌باغ، آذربایجان یکشنبه ۱۳ مهر/۴ اکتبر اعلام کرد نیروهای ارمنستان به سمت گنجه، دومین شهر بزرگ این کشور راکت شلیک کرده‌ و یک غیرنظامی را کشته و چهار نفر را زخمی کرده‌اند. حکمت حاجی‌اف، مشاور رئیس جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به تلافی این حملات و هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی در داخل خاک این کشور تهدید کرد. حاجی‌اف همچنین ادعا کرد در منطقه بیلقان نیز تلفاتی به غیرنظامیان وارد آمده است.

از سوی مقابل ارمنستان گشودن «هر نوع آتشی» به سمت آذربایجان را تکذیب کرد. با این وجود آرائیک هاروتیونیان، رئیس جمهوری خودخوانده قره‌باغ تایید کرد که نیروهایش یک پایگاه هوایی نظامی را در گنجه هدف گرفته‌اند، «اما کمی بعد برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان حمله خود را متوقف کرده‌اند».

طبق گزارش خبرگزاری رویترز هاروتیونیان گفته نیروهایش پایگاه‌های دائمی نظامی را در شهرهای بزرگ آذربایجان مورد هدف قرار خواهند داد.

ارمنستان می‌گوید آذربایجان از فرودگاه گنجه به عنوان پایگاه هوایی برای جنگنده‌ها و حملات هوایی به قره‌باغ استفاده می‌کند.

شهر گنجه با جمعیت ۳۳۵ هزار نفری در صد کیلومتری شمال استپاناکرت، مرکز قره باغ و ۸۰ کیلومتری شهر واردنیس در ارمنستان، قرار دارد. آذربایجان هم پیشتر ارمنستان را متهم کرد که از این شهر حملات خود را انجام می‌دهد. ایروان اما این حملات را تکذیب کرد.

سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان پیشتر به خبرگزاری فرانسه گفته بود نیروهای آذربایجان به‌روی مناطق غیرنظامی در استپاناکرت آتش گشوده‌اند. مقام‌های آذربایجان هم گفته بودند این اقدام را به تلافی شلیک راکت به استپاناکرت انجام داده‌اند.

شبکه الجزیره نیز از بمباران شدید این شهر از صبح یکشنبه و آسیب به ساختمان‌های مرکز شهر خبر داده است. الجزیره به نقل از وزارت دفاع آذربایجان گفته  نیروهای مسلح ارمنستان به سمت شهرهای ترتر و هورادیز در منطقه فضولی راکت شلیک کرده‌اند.

آذربایجان روز شنبه نیز اعلام کرده بود چندین روستا را تحت کنترل نیروهای خود درآورده است.

دور تازه مناقشه قره‌باغ از یکشنبه ۲۷ سپتامبر/ششم مهر از سر گرفته شد. آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به شروع درگیری‌ها متهم کردند. با وجود گذشت یک هفته، از تنش میان طرفین درگیری کاسته نشده و امکان کشیده‌شدن درگیری‌ها به فراتر از منطقه قره‌باغ وجود دارد. دو طرف بدون توجه به درخواست‌های روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و اتحادیه اروپا برای برقراری آتش‌بس و نشستن بر سر میز مذاکره، به تبادل آتش ادامه می‌دهند و یکدیگر را به هدف قراردادن غیرنظامیان متهم می‌کنند.

براساس برآوردها صدها نفر در این درگیری‌ها کشته یا زخمی شده‌اند اما رقم دقیق آن مشخص نیست.

مناقشات جاری در قره‌باغ شدیدترین درگیری‌های این منطقه ازدهه ۱۹۹۰ هستند. اعلام استقلال قره‌باغ از آذربایجان در اوایل این دهه جنگی را در پی داشت که منجر به کشته شدن ۳۰ هزار نفر شد، این منطقه اما هنوز توسط هیچ کشوری از جمله ارمنستان به عنوان منطقه‌ای مستقل به‌رسمیت شناخته نشده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شامیرام اوراها

    سیاست آخوندی . تفرقه بیانداز و حکومت کن . اسلحه بدهید به ارمنستان و غذا و دارو بفرستید برای آذربایجان و حمایت سیاسی و معنوی کنید از آذری ها ! هم حواس مردم را از دلار 30000 تومانی و یورو 35000 تومانی و فقر و فلاکت و بدبختی مردم و فساد و اعدام نوید افکاری پرت کنید و هم آمریکا را در خارج از مرزهای ایران مشغول کنید تا به ایران حمله نکند تا بلکه چند ماه بیشتر دوام بیاورید تا بلکه ترامپ در انتخابات بازنده بشود . همان سیاستی که 30 سال پیش با ارمنستان و آذربایجان انجام دادید و به ارمنستان اسلحه می دادید و مرغ کیلویی 300 تومانی را به آذری ها 30 تومان می دادید ! سعی کردید فلسطینی ها را به جان اسراییلی ها بیاندازید که موفق نشدید . سعی کردید اعراب را بر ضد اسراییلی ها بسیج کنید که برعکس با هم قرارداد صلح امضا کردند ! بعد خواستید در عراق جنگ مذهبی راه بیاندازید که موفق نشدید . خواستید به سفارت آمریکا حمله کنید که نتوانستید . طالبان را به جان افعانها انداختید که با تلاش آمریکا با هم در حال صلح کردن هستند . آخرین برگ برنده شما دعوا انداختن آذری ها و ارمنی ها بود . ولی کور خوانده اید . ترامپ در انتخابات آمریکا برنده خواهد شد و یک راست به سراغ شما خواهد آمد . 4 سال هم وقت کافی دارد برای از میان برداشتن وجود نامبارک و نحس شما از روی کره زمبن .