ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس از طرح «آزادسازی قیمت بنزین» رونمایی کرد

با تبدیل شدن این طرح به قانون مبنای قیمت بنزین آزاد به‌صورت روزانه براساس قیمت جهانی نفت و نرخ ارز سامانه نیما تغییر خواهد کرد و قیمت بنزین شناور خواهد شد.

۳۶ نماینده مجلس از طرح سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار رونمایی کردند. بر اساس این طرح پیش‌بینی شده که ماهانه ۳۰ لیتر بنزین به هر ایرانی با نرخ هر لیتر یک هزار تومان اختصاص پیدا کند. قیمت بنزین خارج از سهمیه، بر مبنای ۹۰درصد قیمت فوب خلیج‌ فارس با نرخ تعیین شده ارز در سامانه نیما محاسبه می‌شود. اداره کل تدوین قوانین مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که این طرح با مصوبه سران قوا مغایرت دارد.

افزایش قیمت بنزین با شیب تند برای حبران کسری بودجه دولت (عکس: آرشیو)
مجلس از طرح «آزادسازی قیمت بنزین» رونمایی کرد (عکس: آرشیو)

آبان سال گذشته با مصوبه سران قوا قیمت بنزین افزایش یافت. با آغاز اعتراضات در واکنش به این مصوبه در شهرهای اهواز، مشهد، سیرجان و شیراز و سپس سرایت آن به سایر شهرهای ایران بسیاری از نمایندگان مجلس به افزایش قیمت بنزین حمله کردند و به دنبال این حمله، فراکسیون امید مجلس قبلی نیز دو طرح درباره لغو افزایش قیمت بنزین تهیه کرد اما با سخنرانی خامنه‌ای در ۲۶ آبان در حمایت از تصمیم سران قوا، مجلس عقب نشست. عصر شنبه ۲۵ آبان شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای تشکیل داد، صبح یکشنبه ۲۶ آبان علی خامنه‌ای در درس خارج فقه خود از مصوبه فراقانونی سران قوا حمایت کرد و سپس مجلس شورای اسلامی را از کار انداخت و غروب همان روز دستور کشتار معترضان را صادر کرد. اکنون بعد از وقایع خونین آبان ۹۸، ۳۶ نماینده مجلس طرحی درباره تعیین قیمت شناور بنزین بر اساس قیمت نفت در بازارهای جهانی تهیه کرده‌اند که اگر تصویب شود، مصوبه سران قوا درباره قیمت بنزین را نقض می‌کند.

 احمد امیرآبادی فراهانی، حسینعلی حاجی دلیگانی، حسینعلی شهریاری، محمدرضا رضایی کوچی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نصرالله پژمان‌فر و سیدنظام‌الدین موسوی، از نمایندگان شناخته‌شده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی این طرح را امضا کرده‌اند. بر اساس این طرح دولت مکلف می‌شود به هر ایرانی دارای کد ملی، به‌جز ساکنان خارج از کشور، معادل ۳۰ لیتر بنزین به قیمت سال ۱۳۹۷، برای استفاده از بنزین به‌طور ماهانه به کارت ملی یا کارت بانکی سرپرست خانوار اختصاص دهد.

قیمت خدمات و کالاها بالا می‌رود اما پایین نمی‌آید

به گزارش همشهری آن‌لاین نمایندگان در این طرح پیشنهاد داده‌اند که قیمت بنزین خارج از سهمیه، بر مبنای ۹۰درصد قیمت فوب خلیج‌فارس با نرخ تعیین شده ارز در سامانه نیما محاسبه شود.

به این ترتیب اگر این طرح به قانون تبدیل شود، مبنای قیمت بنزین آزاد به‌صورت روزانه براساس قیمت جهانی نفت و نرخ ارز سامانه نیما تغییر خواهد کرد و به یک معنا قیمت بنزین شناور می‌شود: از فردای اجرای این قانون، هر روز یک قیمت جدید روی صفحه نمایشگر جایگاه‌های عرضه‌کننده بنزین به نمایش درخواهد آمد و اگر قیمت نفت و ارز نیمایی بالا برود، قیمت بنزین آزاد باید افزایش یابد و اگر قیمت نفت و ارز نیمایی کاهش یابد، قیمت بنزین آزاد هم ارزان خواهد شد.

قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی به طور مستقیم بر قیمت کالاها و خدمات هم اثر می‌گذارد. طبعاً با شناور شدن قیمت بنزین، قیمت کالاها و خدمات در ایران تابع قیمت نفت جهانی می‌شود با این تفاوت که اگر قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند، قیمت کالاها و خدمات بلافاصله کاهش نمی‌یابد، مگر آنکه نمایندگان مجلس و دولت بپذیرند که مکانیسم قیمت‌گذاری کالاها و خدمات هم کنار گذاشته شود.

با تصویب طرح این نمایندگان دولت موظف خواهد شد تا برای حمایت از خودروهای خدمات عمومی بنزینی، شامل تاکسی‌ها، اعم از سنتی یا اینترنتی، وانت‌ها و آمبولانس‌ها در سه ‌ماه نخست سال سهمیه کافی متناسب با پیمایش آنها اختصاص دهد و در فاصله این سه ماه خودروهای عمومی یادشده باید دوگانه‌سوز شوند و بعد از آن سهمیه بنزین این خودروها حذف خواهد شد.  

اداره کل تدوین قوانین مجلس اعلام کرده است که بازگرداندن قیمت بنزین به قیمت سال ۱۳۹۷ با تصمیم شورای هماهنگی سران قوا مغایرت دارد. به گزارش همشهری آنلاین هنوز مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش خود درباره طرح پیشنهادی نمایندگان را ارائه نکرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسین

    معمولا دو نوع از افراد این چنین از حتی ذکر اعتصاب عمومی برآشفته و بی طاقت میشوند: ۱) خواهر و برادران سایبر بسیج ۲) سلطنت باختگان نگون بخت دلیل اصلی چنین عکس العمل ناشیانه ای هم نفرت و وحشت عمیقی است که هر دوی اینها از مردم ایران دارند, خصوصا مبارزات مردم ایران و خصوصا هر حرکتی که بر پایه ای خود سازماندهی و خود رهبری مردم باشد. اعتصاب عمومی در ایران اتفاقا تاریخ با سابقه ای دارد. در این مورد نگاهی به خود این سایت, و اخبار مندرجه در اینجا معیار خوبی برای ما می تواند باشد. برای مثال دومین مطلب امروز در این سایت با این عنوان است: "اعتصاب‌ها و تجمع‌های اعتراضی ادامه‌دار در بطن بحران کرونا" و در گزارش شرح تک تک کنشگری هایی که امروزه در کشور به صورت روزمره در جریان است. جنگ مردم با رژیم هم به هیچ وجه جنگ ۸۰ میلیون با چند هزار بسیجی نیست, به این دلیل ساده که با وجود خیزشهای مردمی که در سالهای اخیر شاهد آن بوده ایم، و دست آوردهای بزرگی در زمینه تغییر توازن قوا به نفع جبهه انقلاب برای سرنگونی جمهوری اسلامی بوجود آورده اند, اما نباید فراموش کرد نیروئی که در این خیزشها به میدان آمده است، هنوز بخش کوچکی از ظرفیت عظیمی است که در این جامعه نهفته است. از اینرو باید تاکتیکهائی را در پیش گرفت که در توده عظیم ناراضی اما خاموش، جسارت به میدان آمدن را بوجود بیاورد، نه اینکه آنها را محتاط و محافظه کار کند. تقلیل نیروی های امنیتی و سرکوبگر رژیم به "چند هزار بسیجی" نیز فقط بیانگر اوج نادانی و نفهمی چنین ادعایی است. ج.ا. حداقل ۱۶ سازمان امنیتی سازمان یافته دارد که در عرض دو دههء اخیر هر سال یک سوم بودجهء کشور را به آنها اختصاص داده است. دیماه ۹۶, آبانماه ۹۸, دیماه ۹۸,...همگی چیزی نبوده اند غیر از مبارزات جانانه و پر هزینه. اتفاقا تمامی برتری اعتصاب عمومی در این است که با سازماندهی درست جنبش ها اعتراضی کمترین هزینه را پرداخت کنند. مردم ایران هم پیچیده گی های مبارزاتشان را خوب فهمیده اند و هم روش های پیشبرد آنان را. ملت احتیاجی به نصیحت های که هیچ چیزی از واقعیات جامعهء ایران را نمی دانند ندارند.

  • حسن

    بهتره رجز نخوانیم. رجز خواندن نشانه ضعف و درماندگی و استیصال است. هر وقت جرات اعتصاب عمومی داشتیم، هر وقت جرات جنگ تن به تن ۸۰ میلیون با چند هزار بسیجی داشتیم، هر وقت آینده مان برایمان مهم تر از دارایی جیبمان در امروز شد، هر وقت ایران برایمان واقعا مهم شد، هر وقت فهمیدیم ایستاده مردن بهتر از روی زانو جان کندن است، هر وقت معنی شجاعت و ایثار را فهمیدیم خوب بریزیم تو خیابونا و کار ۴ تا دزد و آدم کش حکومتی را یکسره کنیم. این نیازی به رجز خوندن ندارد که ما اله می کنیم بله می کنیم. اگر می تونستیم بکنیم تا حالا کرده بودیم. اگر نکردیم چون شرایط بالا هنوز جور نشده. این رژیم بدون مبارزه جانانه و بدون هزینه از جاش جم نمی خوره. زمان چیزای مفت و بی هزینه زمان آن خدا بیامرز بود و با رفتن او چیزهای مفت هم رفت. الان اگر چیزی می خواهیم مفت نیست و باید براش بجنگیم. هر وقت این را فهمیدیم امید رهایی ‌پیدا می شه، با رجز خواندن هیچ چیزی تغییر نمی کنه.

  • آواتیس

    ج.ا. با چنان بحران ساختاری مواجه شده است که تنها راه بقای خویش را ناچارا از طریق درآوردن این دوزار و ده شاهی باقی مانده در جیب مردم می بیند. اما این هم نه تنها کمکی نخواهد کرد, بلکه مانند آبانماه پارسال جامعه و کشور را فقط انفجاری تر خواهد کرد. زمانی که قیمت بنزین چنان بالا رود که اکثر رانندگان قادر به استفاده از ماشین هایشان نباشند, همه چیز میخوابه. وقتی هم که همه چیز بخوابه, کل کشور یک گام اساسی و بزرگ نزدیکتر است به اعتصاب عمومی سراسری و کشوری.

  • محسن

    سابقه نظام مقدس نشون داده که چنین طرحی قریب به یقین بر علیه عوام مردم خواهد بود. اما باید گفت نباید بی ام و سوار بنزین هزار و پونصد تومنی بزنه، اونی که صدای اگزوز ماشینش خواب شب رو از ساکنان مخروبه های کنار اتوبان گرفته باید بنزین رو به دو برابر قیمت آمریکا بزنه به باک ماشین چند میلیاردیش، و صد البته که چنین نخواهد شد باید این اختلاف قیمت نقدا به همه مردم داده بشه.

  • حقیقتگو

    بله اقازاده ها و مجلس نشینان درویلائی بدور هم آمدند که چرا بنزینی که خارجی ها برای آن دلار پرداخت می کنند تقدیم مردمی که بعنوان خش وخاشاک شناخته میشوند کنند که با پرداخت کاغذهای رنگین آخوندنشان بی ارزش ویا اسکناس آخوندنشان درایران مفت ومسلم بسوازنند ؟ پس خش وخاشاک های اتومبیل ران هم همان قیمت معادل نرخ دلار روز نصیب شان شود...حاضرین دراین دورهم نشینی برای قدردانی ازاین طرح بدفعات هم حتما" گفته اند ..احسند ...احسند !! درحقیقت محض باید به چند ده میلیون مردمی احسند گفت که چه کردند که چنین اقشاری از زمره اخوندهای روضه خوان تک تومانی و بی سرپاهای سپاهی و بسیجی بر منابع کشورشان حاکم شده اند و حتی بنزینی که ازمنابع نفتی متعلق به خودشان است این اقشار می خواهند با قیمت دلار به آنها بفروشند ؟ !! اگر حکومت پاکستان و حکومت هندوستان که وارد کننده نفت وحتی بنزین هستند چنین قوانینی برای شهروندانشان مقرر کنند قابل درک است !! بله کشتی کشتی بنزین صادراتی به ونزوئلا ودریافت دلارهای آن توسط حکومت اخوندی آنها را چنان مجذوب کرده است که چرا نباید بنزین درایران را هم با قیمت دلار به مردم فروخت!! درحقیقت محض با جمع مجلس نشینان که تمامی ازاقازاده ها وسران سپاه و بسیج و اقشارآخوندها چپاولگر ودزد تشکلیل شده است هررزوه موردهای بیشتری از فشردن و تخلیه کردن جیب مردم تقدیم مردم خواهد شد...

  • Reza

    کسی یا دولتی از بازار جهانی صحبت میکنه که حقوق کارگر و کارمند و بیمه درمانی و بازنشستگی و حقوق بیکاری اش و... هم با بازار جهانی همخوانی داشته باشه، به چه زبانی باید گفت با سواد حوزه ای و اوباش سالاری مملکت و ملت رو به روز سیاه نشاندید برگردید به مساجد و بکار نماز و روزه بپردازید تا ملت دمار از روزگارتون در نیاورده....