ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات صلح افغانستان: غنی به قطر می‌رود

هیچ دیدار گروهی بین هیئت‌های نمایندگی دولت افغانستان و طالبان در چهار روز اخیر انجام نشده است. تنها رئیسان هیئت‌های نمایندگی دبدار داشته‌اند. اختلاف‌ها بر سر دو مورد است.

در حالی‌که چهار روز است هیئت‌های نمایندگی دولت افغانستان و طالبان دیداری با هم نداشته‌اند، رئیس جمهوری افغانستان به کویت و قطر سفر کرد و عبدالله نیز به هند می‌رود. زلمی خلیل‌زاد نیز در دوحه به‌سر می‌برد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ـ عکس از آرشیو

در آستانه هفته چهارم مذاکرات بین ‌افغان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان صبح دوشنبه ۵ اکتبر / ۱۴ مهر به‌همراه یک هیئت کابل را به مقصد کویت ترک کرد تا در مراسم ترحیم شیخ صباح الاحمد صباح، امیر کویت شرکت کند و از آن‌جا به دوحه، پایتخت قطر، محل مذاکرات دولت افغانستان و طالبان برود.

این سفر در حالی انجام خواهد شد که حدود سه هفته از آغاز رسمی مذاکرات مستقیم کابل با گروه طالبان می‌گذرد، اما این مذاکرات در روزهای اخیر با کُندی پیش رفته و هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ دو طرف تا کنون روی اصول مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.

با این‌که محمدمعصوم استانکزی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت و شیخ عبدالحکیم، رئیس هیئت مذاکره‌کننده طالبان به‌شکل انفرادی با هم دیدار کرده‌اند، اما از چهار روز پیش تاکنون هیچ‌گونه نشستی میان گروه‌های تماس دو طرف برای بحث بر روی اصول مذاکرات برگزار نشده است. با این حال، منابع آگاه در هیئت دولت و طالبان می‌گویند ارتباط در سطح عمومی میان دو طرف ادامه داشته است. آن‌ها ابراز امیدواری می‌کنند که بتوانند روی تعیین مبنا برای پیشبرد مذاکرات به توافق برسند.

در حال حاضر دو طرف بر سر دو مسئله مهم اختلاف دارند. طالبان از یک سو توافق‌نامه‌ خود با آمریکا را اساس مذاکرات بین ‌افغان می‌داند و از سوی دیگر همچنان بر حل اختلاف‌ها براساس فقه حنفی -  یکی از شاخه‌های دینی اهل سنت - تأکید دارند. هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان اما توافق‌نامه‌ آمریکا با طالبان را به‌عنوان اساس مذاکرات دو طرف افغان قبول ندارد و معتقد است که اختلاف‌ها تنها نباید براساس فقه حنفی حل شود زیرا در افغانستان تنها پیروان مذهب حنفی زندگی نمی‌کنند.

اشرف غنی در سفر به قطر با شیخ تمیم حمد بن آل ثانی امیر قطر، شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی صدراعظم قطر، زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و ژنرال اسکات میلر فرمانده عمومی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان ملاقات می‌کند. او قرار است در انستیتو دوحه نیز سخنرانی کند.

زلمی خلیل‌زاد در دوحه حضور دارد و با هیئت مذاکره‌کننده دو طرف دیدار کرده است.

برخی از منابع آگاه می‌گویند دلیل حضور اشرف غنی و زلمی خلیل‌زاد در دوحه این است که مذاکرات با بن‌بست روبه‌رو شده است. با این حال، دو طرف از کاربرد واژه «بن‌بست» در شرایط کنونی پرهیز می‌کنند.

روز گذشته، یکشنبه ۴ اکتبر / ۱۳ مهر اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در ارگ ریاست‌ جمهوری دیدار کردند.

به‌گفته ارگ ریاست ‌جمهوری در این دیدار عبدالله درباره‌ سفر اخیر خود به پاکستان اطلاعاتی به اشرف غنی داد و دو طرف درباره اقدامات بعدی در روند صلح افغانستان گفت‌وگو کردند.

عبدالله عبدالله هفته‌ گذشته در یک سفر سه روزه به پاکستان با مقام‌های ارشد نظامی و غیرنظامی پاکستان در مورد صلح افغانستان بحث و گفت‌وگو کرد. مقام‌های پاکستانی در دیدار با عبدالله وعده دادند که در روند صلح افغانستان کمک کنند. به‌گفته آن‌ها پاکستان از صلح در افغانستان سود می‌برد.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که عبدالله تا دو روز دیگر در یک سفر رسمی چهار روزه به هند می‌رود.

خوزون گفت عبدالله در جریان این سفر با مقام‌های هندی در مورد صلح افغانستان و توسعه‌ روابط دوجانبه بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

زلمی خلیل‌زاد نیز پنج‌شنبه گذشته با ملا برادر معاون سیاسی و رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه دیدار کرد. در این دیدار مولوی عبدالحکیم حقانی رئیس هیئت مذاکره‌کننده‌ گروه طالبان نیز حضور داشت.

محمدنعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توئیتر نوشت در این دیدار در مورد آزادی زندانیان، صلح، مذاکرات بین ‌افغان و دیگر موضوعات مربوط به این روند بحث و گفت‌وگو شد.

خلیل‌زاد سه‌شنبه ۲۹ سپتامبر / ۸ مهر دور تازه‌ سفرهای خود به دوحه و منطقه را آغاز کرد.

روز گذشته (یکشنبه) کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ضمن ابراز نگرانی از افزایش ترورهای هدفمند غیرنظامیان، اعلام کرد که در شش ماه نخست سال جاری میلادی ۵۳۳ غیرنظامی در سراسر افغانستان در نتیجه‌ ترورهای سیستماتیک و هدفمند کشته و ۴۱۲ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

تنها در ولایت قندهار از ۱۹ فوریه سال جاری میلادی / ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تاکنون ۱۱۲ غیرنظامی از جمله هفت زن در اثر ترورهای هدفمند کشته و ۷۲ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ادامه‌ خشونت‌ها و حملات خونین را در مغایرت کامل با روند جاری گفت‌وگوهای صلح دانست و از طرف‌های درگیر جنگ خواست تا اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه را رعایت کرده و به خواست‌های مکرر این کمیسیون برای کاهش تلفات غیرنظامیان در کشور پاسخ عملی بدهند.

روز شنبه انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در ولایت ننگرهار به کشته شدن ۱۳ تن و زخمی‌شدن شمار زیادی از افراد منجر شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    ترامپ وشرکاء که حکومت ظالیبان درایران را بی ثبات منطقه و کشتارمردم بی گناه متهم می کنند وچنین وچنان تحریم هائی برعلیه حکومت طالیبان درایران عملی کرده اند چه شده وچه میشود که با تمام جدیت شان درصدد برپائی حکومت طالیبان درافغانستان هستند نه کشورهائی که ازانها حمایت مالی و تامین کننده اسلحه و جنگ افزار و مهمات و بمب های آنچنانی هستند را تحریم نکرده و نمی کنند..قطر راچه به دخالت درامور افغانستان ؟ وچرا قطر به کعبه طالیبان ها تبدیل شده است؟ حکومت طالیبان درایران هرچند برای مردمان ایران فاجعه باربوده و می باشد و خواهد بود برای بانک های خارجی وخریداران منابع ایران از چه معدنی و فلزی و نفتی وغیره بوده است بذرستی خواسته امپریالیست ها برآورده کرده است وهرچه ازمردم ایران درحقیقت دزدیده و ربوده است به آنها تحویل داده است...افغانستان منابع همه شکل وفرم کلانی دارد که چپاول این منابع تنها با حکومت طالیبان و حصر مردم افغانستان درداخل حصار دین و حجاب و قرآن خانه ها و ضرب وشتم و کشتارانها دردرون این حصار میسر است !! برای کشورهای جهان اول که ساختارامپریالیست ها را تشکیل داده ومیدهند تنها منابع و معادن کشورهای جهان سوم مطرح بوده و می باشد که آنهم با حکومت طالیبانی ها درسراسر خاورمیانه ممکن است..