ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۷۶ درصد جانباختگان کرونا از ساکنان تهران‌اند

ظرفیت بیمارستان‌ها به زودی تکمیل می‌شود. منابع ارزی برای ورود واکسن آنفولانزا تأمین شده اما وقت ایران برای پیش‌پرداخت واکسن ضد کرونا به زودی به پایان می‌رسد.

۷۶ درصد جانباختگان کووید-۱۹ از ساکنان تهران بودند. شورای شهر با توجه به دوران نهفتگی بیماری خواهان تعطیلی پایتخت به مدت دست‌کم دو هفته شد. تعطیلی مشاغل اما ممکن است مانند تابستان به سفرهای متعدد و چرخش بیشتر ویروس کرونا در سطح کشور به ویژه در استان‌های شمالی ایران شود. منع سفر شهروندان در دستور کار قرار دارد.

کرونا در ایران ـ عکس از آرشیو

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت دوشنبه ۱۴ مهر اعلام کرد که بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در ایران به مرز چهار هزار نفر در روز نزدیک شده است. این تعداد دو برابر آمار اعلام شده در مقایسه با دو هفته قبل است. بیش از نیمی از مبتلایان می‌بایست در مراکز درمانی کشور بستری شوند.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

با ورود ایران به موج سوم کرونا در اثر برگزاری‌ عزاداری‌های ماه محرم و همچنین بازگشایی زودهنگام مدارس و لغو دورکاری‌ها تهران به تقاطعی برای گسترش و انتشار ویروس کرونا در سراسر کشور تبدیل شده است. بیش از پنج هزار نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ در ۱۰۵ بیمارستان پایتخت بستری‌اند و به گفته پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ظرفیت تخت‌های بیمارستانی به زودی تکمیل می‌شود.

فقدان تخت‌های کافی به این معناست که مبتلایان به موارد حاد بیماری از مراقبت‌های ویژه محروم می‌مانند و آنار جانباختگان نیز صعودی می‌شود.

محدودیت‌های اعمال شده کافی نیست

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران دوشنبه ۱۴ مهر اعلام کرد ۷۶ درصد قربانیان متعلق به تهران بوده‌اند. تهران به مدت یک هفته به حالت نیمه‌تعطیل درآمده اما اعضای شورای شهر با توجه به دوران نهفتگی بیماری خواستار تعطیلی دوهفته‌ای تهران شده‌اند. همزمان برخی از مسئولان شهری می‌گویند محدودیت‌های اعمال شده در تهران کافی نیست و پایتخت باید به طور «کامل» دو هفته تعطیل شود. ناهید خداکرمی، عضور شورای شهر تهران دوشنبه در تذکر پیش از دستور خود گفت:

«روز گذشته محدودیت یک هفته‌ای از سوی استانداری برای تهران صادر شد اما اتخاذ این محدودیت‌ها، نگرانی‌هایی را به همراه دارد. اگر نتوانیم این محدودیت‌ها را درست کنترل کنیم بعد از آن باز هم شاهد اوج بیماری خواهیم بود.»

علیرضا زالی، رئیس ستاد مبارزه با کرونا استان تهران دوشنبه ۱۴ مهر در برنامه طبیب گفت:

«ما در کمتر از ۱۰ روز میزان فوتی و ابتلا و بستری‌مان به اندازه سه تاچهار هفته در پیک دوم بوده، بنابراین رابطه مستقیمی به میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ابتلا وجود داشته، در بهترین شرایط تهران حدود ۵۵ درصد امان فاصله‌گذاری در مراکز پر تراکم مثل مترو وجود دارد، لذا معتقدیم باید محدودیت‌های جدی‌تری با زمان طولانی‌تری اِعمال شود، بنابراین پیشنهاد ما دو هفته اِعمال محدودیت است.»

زالی در ادامه این مصاحبه بر ضرورت دورکاری‌ها تأکید کرد:

«با توجه به شرایط مسؤلان باید همراهی کنند، دورکاری همچنان جزء پیشنهادات اصلی ماست، چون سفر را کم می‌کنیم، فشار بر حمل‌ونقل عمومی کم می‌شود و ظرفیت کارکنان و تجمع کاهش می‌یابد.»

قرار است شهروندانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند جریمه شوند. به گفته رئیس ستاد مبارزه با کرونا استان تهران طرح جریمه شهروندان در وزارت کشور و وزارت بهداشت نهایی شده و تا آخر هفته ابلاغ می‌شود.

ایران فقط چهار روز وقت دارد

ابتلای توامان به آنفولانزا و کووید-۱۹ سبب افزایش تعداد جانباختگان به ویژه اشخاص مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود. به دلیل تحریم بانکی ایران، سازمان غذا و دارو تاکنون موفق نشده است واکسن آنفولانزای مورد نیاز را وارد کشور و در داروخانه‌ها توزیع کند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت ظاهراً مشکلات بانکی برطرف شده و به زودی ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفولانزا وارد کشور می‌شود که در بسته‌های دو میلیون دوزی در اختیار داروخانه ها قرار می‌گیرد.

جهانپور همچنین درباره وضعیت پیش پرداخت به کُووَکس (مجموعه زیر نظر سازمان بهداشت جهانی برای سازماندهی و توزیع واکسن ضد کرونا در بین کشورهای جهان)  گفت: بانک مرکزی باید تا ۱۸ مهر  پیش‌پرداخت مربوط به تامین واکسن کرونا به کُووَکس را پرداخت کند.

معلوم نیست که این منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.