ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاهی در واشنگتن ایران را به پرداخت غرامت به خانواده لوینسون محکوم کرد

در حکمی که پنج‌شنبه یک اکتبر/۱۰ مهر صادر شده است دادگاه ناحیه واشنگتن، ایران را به پرداخت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار غرامت تنبیهی و ۱۰۷ میلیون دلار بابت جبران خسارت‌هایی که خانواده لوینسون به خاطر این آدم‌ربایی متحمل شده‌اند محکوم کرده است.

ایران به پرداخت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار غرامت به خانواده رابرت لوینسون محکوم شد. رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی در سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش ناپدید شد. ایالات متحده آمریکا می‌گوید او در بازداشت حکومت ایران درگذشته است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، دادگاهی در ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی ایران را به پرداخت غرامت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلاری به خانواده رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی که در سفر به کیش ناپدید شد، محکوم کرد.

در حکمی که پنج‌شنبه یک اکتبر/۱۰ مهر صادر شده است دادگاه ناحیه واشنگتن، ایران را به پرداخت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار غرامت تنبیهی و ۱۰۷ میلیون دلار بابت جبران خسارت‌هایی که خانواده لوینسون به خاطر این آدم‌ربایی متحمل شده‌اند محکوم کرده است.

براساس گزارش‌ها ایران از شرکت در جلسه دادگاه خودداری کرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی هم هنوز واکنشی به این حکم که سه‌شنبه ۶ اکتبر/۱۵ مهر منتشر شد، نشان نداده‌اند.

رابرت لوینسون در تاریخ ۹ مارس ۲۰۰۷ در جزیره کیش ناپدید شد. در دسامبر ۲۰۱۳، خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش کرد که لوینسون در واقع برای انجام یک مأموریت «بدون مجوز» برای تحلیلگران سیا به ایران رفته است. مقام‌های جمهوری اسلامی از ابتدا ادعا کردند که از وضعیت او خبری ندارند.

در آبان ۱۳۹۸ ایران اعلام کرد که ۱۳ سال پیش در جزیره کیش پرونده‌ای باز در دادگاه انقلاب به نام این مامور سابق اف‌بی‌آی ایجاد شده است. قوه قضاییه هیچ توضیح بیشتری در مورد این پرونده نداد. سخنگوی وزارت خارجه ایران اما در توضیح پرونده باز موضوع را تکذیب کرد و گفت تنها پرونده‌ای که وجود دارد، «پرونده مفقودی» است.

خانواده لوینسون اما «رژیم ایران» را مسئول مرگ او معرفی کرده و اعلام کرده‌اند ایالات متحده آمریکا مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد لوینسون در ایران و در بازداشت حکومت ایران درگذشته است.

عباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران اما پنج‌شنبه ۷ فروردین در واکنش به بیانیه خانواده لوینسون گفت:

«بنا بر اسناد معتبر، نامبرده سال‌ها قبل خاک ایران را به مقصد نامعلومی ترک کرده و وزیر امور خارجه وقت آمریکا هم به این واقعیت اذعان کرده است. جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر نهایت تلاش خود را برای به‌دست آوردن مستنداتی درباره سرنوشت دقیق آقای لوینسون پس از ترک ایران به عمل آورده ولی هیچ‌گونه نشانه‌ای از زنده بودن وی به‌دست نیاورده است.» 

خانواده لوینسون در بیانیه‌ای غرامت تعیین شده را «گام اول در پیگیری عدالت» خواندند، چرا که به گفته آن‌ها ایران تاکنون با عواقب اقداماتش روبه‌رو نشده است.

تیموتی جی کلی، قاضی دادگاه نیز پس از صدور حکم گفت:

«رفتار ایران در این پرونده منحصربه‌فرد است چرا که مامور سابق اف‌بی‌آی و مامور ویژه اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا را بدون اخطار ناپدید کرد، او را شکنجه داد، به مدت زمانی نزدیک به ۱۳ سال در حبس نگه داشت و تا امروز هم از پذیرفتن مسئولیت در قابل آن خودداری می‌کند.»

او گفت: امیدوار است این حکم بتواند هشداری به ایران درباره گروگان‌گیری‌های بعدی محسوب شود.

پیش از این دولت ایالات متحده اعلام کرده بود تا وقتی که دولت ایران مرگ لوینسون را تایید نکند، درگذشت او را نمی‌پذیرد.

در همین زمینه:‌

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.