ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوبل فیزیک ۲۰۲۰ به پژوهش درباره سیاه‌چاله‌ها رسید

جایزه #نوبل_فیزیک ۲۰۲۰ به صورت مشترک به راجر پنرُز، رینهارد گنزل و آندریا گز تعلق گرفت. این سه دانشمند ۱۱۴مین جایزه نوبل فیزیک را به‌خاطر اکتشاف یک سیاه‌چاله غول‌پیکر در مرکز کهکشان راه شیری و پژوهش درباره شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها از آن خود کردند.

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ به صورت مشترک به راجر پنرُز، رینهارد گنزل و آندریا گز تعلق گرفت. این سه دانشمند صد و چهاردهمین جایزه نوبل فیزیک را به‌خاطر اکتشاف یک سیاه‌چاله غول‌پیکر در مرکز کهکشان راه شیری و پژوهش در زمینه شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها از آن خود کردند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

آکادمی سلطنتی علوم سوئد سه‌شنبه ۶ اکتبر/۱۵ مهر نام راجر پنرُز، رینهارد گنزل و آندریا گز را به‌عنوان برندگان نوبل فیزیک اعلام کرد. این سه‌ دانشمند جایزه ۱۰ میلیون کرونی (معادل ۹۵۲ هزار یورو) را از آن خود کردند؛ نیمی از این مبلغ به پنروز و مابقی به گنزل و گز تعلق خواهد گرفت.

راجر پنروز، فیزیکدان-ریاضیدان بریتانیایی مستقر در دانشگاه آکسفورد، با استفاده از ابزارهای محاسباتی هوشمند ثابت کرد شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها در نظریه نسبیت عام انیشتین پیش‌بینی شده است.

گنزل و گز نیز که به ترتیب آلمانی و آمریکایی هستند، به خاطر چرخاندن تلسکوپ‌ها بر کهکشان راه شیری و پرده‌‌برداشتن از یک سیاه چاله غول‌پیکر در مرکز این کهکشان مورد تقدیر قرار گرفتند. آندریا گز، چهارمین زن دانشمندی‌ست که جایزه نوبل فیزیک را از آن خود می‌کند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اولف دانیلسن، از اساتید فیزیک دانشگاه اوپسالای سوئد در مراسم معرفی برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۰ گفت:

«برندگان امسال اسراری را در تاریک‌ترین گوشه جهان ما کشف کرده‌اند. اما این فقط یک ماجراجویی قدیمی نیست که حالا به نتیجه پیروزمندانه خود رسیده باشد، بلکه شروع جدیدی است. هرچه بیشتر به افق سیاهچاله‌ها نزدیک شویم، طبیعت ممکن است شگفتی‌های جدیدی را در چنته داشته باشد».

آکادمی نوبل دوشنبه ۵ اکتبر/۱۴ مهر، جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را که از سوی انستیتوی کارولینسکا در استکهلم اعطا شد، به تلاش‌های سه پژوهشگر در مورد ویروس هپاتیت C، از عوامل اصلی بیمارهای کبدی اختصاص داد.

جایزه نوبل شیمی نیز فردا چهارشنبه اعلام خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.