ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنان متناقض مسئولان درباره کمبود نان در ارومیه

نانوایی‌ها می‌گویند قیمت آرد آزاد افزایش یافته و آن‌ها که توان خرید آرد به قیمت جدید را ندارند تنها آرد سهمیه دولتی را پُخت می‌کنند. مردم این وضعیت را مقدمه‌ گران شدن نان می‌دانند.

در چند روز اخیر مردم برخی شهرهای آذربایجان غربی و به ویژه ارومیه با مشکل کاهش عرضه‌ نان در نانوائی‌ها مواجه شده‌اند. اخبار و تصاویر صف‌ مقابل نانوایی‌ها، حاکی از کمبود نان در ارومیه است. سخنان ضد و نقیض مسئولان نهادهای مختلف استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه در ارتباط با علت کمبود نان بیش از آن که روشنگرانه باشد، ابهام‌آمیز است. یکی مردم را سرزنش کرد که با انبار کردن نان در خانه‌هایشان سبب کمبود نان شده‌اند، و دیگری نانوایی‌هارا مقصر دانست. نانواها می‌گویند قیمت آرد آزاد افزایش یافته و آن‌ها که توان خرید آرد به قیمت جدید را ندارند تنها آرد سهمیه دولتی را پُخت می‌کنند. مردم این وضعیت را مقدمه‌ گران شدن نان می‌دانند.

کمبود نان در ارومیه ـ عکس از خبرگزاری برنا

کلیپی از صف مقابل یک نانوایی در خیابان خیام جنوبی ارومیه منتشر شده که در توضیح آن گفته می‌شود:
«از۶ صبح نانوایی آنقدر شلوغ است که تا الان کسی نتوانسته نان بگیرد خدا کمک‌مان کند!»

اما مدیرعامل شرکت غله آذربایجان غربی تأکید می‌کند هیچ تغییری در قیمت آرد و سهیمه آرد نانوایان صورت نگرفته و «مشکلات امروز سطح استان به ویژه ارومیه، بیشتر بار روانی شایعات بی‌اساس است».

الله‌وردی حسن‌زاده رئیس اتحادیه نانوایی‌های ارومیه نیز گفته است: «کمبود آرد در آذربایجان غربی شایعه‌ای بیش نیست.»

اما فرماندار ارومیه که صف‌های ایجاد شده را ناشی از بار روانی تبلیغات سوء می‌داند، مدعی است «در کمتر از نیم روز، با اتخاذ برخی تدابیر این مشکل رفع و وضعیت به حالت عادی برگشت».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مشکل نان در ارومیه به حدی رسیده که برخی از طریق یک نرم‌افزار موبایلی به نام «دیوار» ۱۰ عدد نان را به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

مشکل کمبود آرد است یا افزایش قیمت گندم؟

خبرگزاری فارس علت کمبود نان در ارومیه را تلویحاً کاهش سهمیه آرد نانوایان عنوان کرد. فارس روز سه‌شنبه ۱۵ مهر در این رابطه نوشت نماینده خامنه‌ای در آذربایجان غربی از استاندار خواسته هر چه سریعتر مشکل را برطرف کند و «در این راستا مسئولان استانی طی برگزاری جلسات مکرر نسبت به افزایش سهمیه آرد نانوایی‌ها اقدام کرده‌اند».

فارس همچنین از پیگیری «مشکل کمبود آرد» توسط نمایندگان مجلس خبر داد که قرار است در دو روز آینده برطرف شود.

الله‌وردی حسن‌زاده با بیان اینکه هیچ گونه افزایش قیمت در نان و کمبود آرد در نانوایی‌های سطح شهر ارومیه وجود ندارد، اظهار داشت: «ارومیه و حومه دارای یک میلیون نفر جمعیت است و این در حالی است که روزانه ۳۲ میلیون قرص نان تولید می‌شود و بنابراین هیچ مشکلی وجود ندارد.»

رئیس اتحادیه نانوایی‌های ارومیه هم وعده داده است «مشکل کمبود نان در ارومیه با افزایش سهمیه آرد رفع می‌شود».

به گفته‌ او، هفته‌ گذشته دولت قیمت گندم را برای سال ۱۴۰۰ چهار هزار تومان تصویب کرد، و «زمانی که این افزایش قیمت گندم در سراسر ایران اعلام می‌شود بر روی مردم تأثیر گذاشت و گمان کردند که از امسال این افزایش قیمت در نان اعمال می‌شود.»

محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی هم گرچه مشکل را ناشی از جو روانی ایجاد شده از سوی «نانوایی‌ها و افراد سودجو» می‌داند با این حال، بابت «مشکلات به وجود آمده» از مردم عذرخواهی کرد و وعده داد با افزایش سهیمه‌ آرد نانوایی‌ها مشکل در دو روز آینده برطرف شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.