ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده متهمان به قتل صادق برمکی به اجرای احکام دادگستری مهاباد ارسال شد

پایگاه خبری رکنا از ارسال پرونده دو نفر از متهمان به قتل صادق برمکی، از دیوان عالی کشور به واحد اجرای احکام دادگستری مهاباد خبر داده است. این دو متهم به‌نام‌های کمال اصغری و دانیال دیوانی آذر پیش‌تر توسط دادگاه به «قصاص نفس» محکوم شده بودند.

پایگاه خبری رکنا از ارسال پرونده دو نفر از متهمان به قتل صادق برمکی، از دیوان عالی کشور به واحد اجرای احکام دادگستری مهاباد خبر داده است. این دو متهم به‌نام‌های کمال اصغری و دانیال دیوانی آذر پیش‌تر توسط دادگاه به «قصاص نفس» محکوم شده بودند.

با ارسال پرونده این متهمان از سوی دیوان عالی کشور به دادگستری مهاباد، این دو متهم «در یک قدمی چوبه دار» قرار گرفته‌اند

در مهرماه سال ۹۶ انتشار تصاویری از قتل صادق برمکی جوان ۱۹ ساله مهابادی در شبکه‌های اجتماعی بازخورد گسترده‌ای داشت. پس از انتشار این تصاویر، سه نفر از مظنونین به قتل این شهروند مهابادی توسط نیروهای امنیتی بادزاشت شدند.

منابع خبری اما اعلام کرده‌اند که با ارسال پرونده این متهمان از سوی دیوان عالی کشور به دادگستری مهاباد، این دو متهم «در یک قدمی چوبه دار» قرار گرفته‌اند.

پیش‌تر توکل حیدری، رئیس کل سابق دادگستری استان آذربایجان غربی، براساس اعترافات متهمان، انگیزه قتل برمکی را «مسائل ناموسی» عنوان کرده بود.

در اواسط فروردین‌ماه امسال، خبرگزاری میزان، به‌نقل از مصطفی حبیبی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی اما از تأیید احکام اعدام صادر شده در خصوص سه نفر از متهمان این پرونده در دیوان عالی کشور خبر داده بود.

دانیال زین‌العابدین، یکی دیگر از متهمان این پرونده بود که به دنبال شورش زندانیان در زندان مهاباد در روز ۱۰ فروردین ۱۳۹۹، به همراه چند زندانی دیگر با اتهام دست‌ داشتن در اعتراض، به سلول‌های انفرادی منتقل شد.

زین‌العابدین پس از ضرب و جرح شدید به دست مأموران زندان مهاباد، به زندان میاندوآب تبعید شده و در آنجا بار دیگر هدف ضرب و جرح قرار گرفته است.

مسئولان زندان میاندوآب اما روز ۱۴ فروردین در یک تماس تلفنی با خانواده این زندانی، خبر مرگ او را اعلام کردند.

ایران یکی از معدود کشورهایی است که سالانه صدها نفر از شهروندان خود را با اتهامات گوناگون اعدام می‌کند. طبق اعلام منابع حقوق بشری، بیشتر این اعدام‌ها به اتهام «قتل عمد» و تحت عنوان «قصاص نفس» در مراجع قضایی ایران صادر و اجرا می‌شود.

در ماه‌های گذشته اما میلیون‌ها شهروند ایرانی در شبکه‌های اجتماعی خواهان لغو مجازات اعدام در ایران شده‌اند.

شیرین عبادی، حقوق‌دان و برنده جایزه صلح نوبل اما به‌تازگی با انتشار فراخوانی تحت عنوان «هم‌صدایی در نه به اعدام» از همه سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشر خواسته است تا در روز دهم اکتبر/ ۱۹ مهرماه هم‌زمان با روز جهانی مبارزه با اعدام، در ساعت ۲۰ تا ۲۲ به وقت ایران، با صدایی واحد به اعدام «نه» بگویند.

عبادی در فراخوان خود نوشته: «هنوز بسیاری از محکومان به اعدام در زندان منتظر اجرای حکم یا اعاده دادرسی هستند. نام دست‌کم سی نفر از آنها منتشر شده است. اعدام مجازات بی‌بازگشت است و بسیاری از حقوقدانان دنیا و متخصصان علوم انسانی برای خطاهای انسانی (در صورت ارتکاب) مجازات‌های جایگزین از جمله زندان در نظر گرفته‌اند.»

او در ادامه نوشته: «بیایید با نوشتن از #نه_به_اعدام، از زندگی و امید به آینده بگوییم. از همه شما، چه فرد، چه سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری و چه رسانه‌ها درخواست می‌کنم در هم‌رسانی این صدا همگام شوید. برای رسیدن به زندگی باید با هم و کنار هم از مرگ و اعدام رد شویم.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.